• Hädvigg

Vadå egentid??

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt TS, men...

Vi har barnvakt - ofta flera ggr i veckan, annars skulle vårt liv inte gå ihop. Som tur är har vi både far-och morföräldrar som gärna spenderar lite tid med sonen och ringer och undrar om han snart ska komma, om vi lyckats en hel vecka med att pussla.
    Ibland är det (enligt FL) nödvändiga saker som läkartider, jobb och liknande, ibland är det egoistisk EGENTID eller tid tillsammans med min man som kräver barnvakt.

Alla har inte arbetstider så det enbart fungerar med t.ex dagis. Både jag och min man behöver också egentid, vilket fungerar bra när A) våra arbetstider inte kolliderar B) min man inte är bortrest (vilket han är ganska ofta)

Sen undrar jag lite hur mycket era barn sover egentligen? Den tiden på kvällen går ändå åt till att plocka, förbereda morgondagen och sedan är jag trött. Dessutom vill jag gå och träna/gå i skogen/sjunga i kör/shoppa osv, som man inte kan göra hemma på kvällen när barnet har somnat.

Är det här en tävling i vem som bakar och tvättar mest, har jag försprång med bakningsdelen ('är mammaledig just nu) och min man kan bidra med att han hinner tvätta kläder...

Vill TS bara berätta om hur ni gör - fine. Jag gör inte så, jag kan också gå ut och ta en öl (ja EN öl) med en kompis eller min man. Kanske en helg i månaden, kanske det råkar bli flera ibland? Och nej, du trampar inte på några "ömma tår" osv. Jag tycker bara det är märkligt att man endera kan göra som

A: Aldrig ha barnvakt, ha egentid medan man plockar ur diskmaskinen (ursäkta?) och aldrig känna behovet av att gå ut med sin man/fru på tumanhand.

B: Ha barnvakt och supa sig dyngrak varje helg, åka på treveckors semester utan barnen och ha sin mamma att ha hand om hushållet.

De allra flesta finns nog på någon slags skala däremellan, dvs man har barnvakt/låter barnet umgås ensam med t.ex. morföräldrarna någon gång emellanåt, åker bort någon dag/kväll på tumanhand/ensam och försöker hinna både med sig själv, familjen och parrelationen så gott det går, vid sidan om arbete och andra förpliktelser. Det finns många sätt att lösa det hela och de allra flesta vill väl att _hela_ familjen, både barn och vuxna ska må bra, så de löser det hela på ett sätt som passar dem.

• Hädvigg
    lindberg78 skrev 2009-10-01 16:06:43 följande:
    Har skummat igenom alla inlägg och då undrar jag om det är nu ni vill att jag ska be om ursäkt för att jag trivs med mitt liv? eller för mina värderingar? Det verkar som ni lägger stor vikt på hur min TS är upplagd och vad jag är för person? Alla kan ju inte vara LIKA duktiga på att skriva en TS så att alla förstår? Jag har inte gått en kurs i debatterande etc så då är det lätt att det finns nån som missförstår. Kan ju inte hjälpa om folk väljer att läsa mellan raderna, tro sig att det menas något fast det inte ens står skrivet eller läsa och förstå vad de vill. Tycker man sen att debatten är spretig ( eller kalla det vad ni vill) så kan man ju alltid kolla med mig om nåt är oklart eller strunta i att lägga sig i? Ångrar inte en sekund att jag skrev min TS. Varför skulle jag? Sen kan ni ju bli avundsjuka eller irriterade på att det finns såna mammor som mig. Det ger jag blanka *** i. Vill ni störa er på mitt handlande så varsågoda! Jag tar inte åt mig. Jag kommer heller inte att ändra mig. Jag går inte ens på batterier som behövs laddas men det är väl bara plus i kanten, vad vet jag? Till er som inte verkar tro att jag inte haft ett heltidsjobb eller som tror att min man alltid varit hemma halva veckan: Jag har jobbat mer än heltid, jag har ett jobb att gå till efter föräldraledigheten, min man kommer att jobba 60 timmar i veckan igen. Inte är jag självmordsbenägen för det ( som nån tog upp). jag vet hur det är att vara mitt inne i vardagsstress med långa arbetsdagar dessutom med en man som inte ens var hemma måndag-fredag. Självklart har jag egentid!! När jag går till affären och min man är hemma med barnen, eller när jag sitter vid datorn en stund. Som jag skrivit tidigare är ordet egentid ett stort begrepp som kan kallas för mycket. Innebörden av det ordet behöver ju inte vara samma för er som för mig. Men varsågoda att fortsätta att vrida och vända på varenda liten mening jag skriver!! Bra jobbat!! Kan inte annat än att skratta åt vissa av er!! Känns så moget på nåt sätt. Jag vet att det är många som känner med mig, men som kanske inte vågar skriva nåt pga alla ev påhopp. Ni är så trendiga alla mothuggande mammor ( pappor?)!! Jag har inte hakat på den trenden tyvärr och är kanske i era ögon väääldigt gammalmodig... who knows. Jag är jäkligt stolt över att jag inte har behovet av utomstående hjälp eller anledning till att fly från vardagen för att kunna lappa ihop mitt förhållande. Jag lyckas så bra med det ändå. Tro det eller ej.
    Men vad vill du då med din TS? Eller med ditt inlägg? Mänskor har olika åsikter, lever olika liv och det här är ett debattforum.

Som många har sagt är det roligt att du trivs med ditt liv, men många väljer att göra annorlunda och är glada över det.

Du skriver långa förklaringar, men uppriktigt sagt blir jag inte så mycket klokare på vad du menar (förutom att du trivs med ditt liv). Nu har jag inte läst hela tråden så noggrannt, men vad tolkar du som påhopp?
  • Hädvigg
    lindberg78 skrev 2009-10-03 17:10:11 följande:
    Såg att nån kommenterat utbildning innan barnskaffandet. Vad är det som säger att jag inte har utbildning och fast jobb? Till er som är sååå undrande om varför jag startat tråden och inte kan förstå syftet med den: Det är upp till var och en att starta en tråd om vad som helst ( nästan). Vilket jobb ni måste ha att sitta i var och varannan tråd och ifrågasätta om varför den finns? Blir ni sååå irriterade? Bry er inte om min tråd, skriv inget och lägg energin på annat! Att ni bara orkar!! Ja jag har egentid när jag sitter vid datorn, vad är problemet? Som sagt pratar jag främst om behovet att lämna bort sina barn var och varannan helg för sitt egna behov av supande, festande och sådan egentid. Känn er inte så träffade om ni inte gör detta. Jag vet flera föräldrar som gör så och det stör mig.... so what??
    Det skulle bara vara lättare att diskutera om man visste var du stod.
    Vissa inlägg säger du en sak och i andra en annan... du vill ha debatt men vill inte att någon ska säga emot dig? Jag undrar fortfarande vad du ser som "påhopp" i tråden.
  • Hädvigg
    logg81 skrev 2009-10-07 15:22:09 följande:
    Är man en sämre förälder om man har behov av barnvakt? Nej Är man en sämre förälder om man inte har behov av barnvakt? Nej Är man en bättre förälder om man har ett behov man får tillgodosett? Ja förmodligen. Och vart behovet ligger är olika för olika individer.... Är man en bättre/sämre förälder för att man haft ett behov en gång i tiden men inte längre känner att man behöver tillgodose det sedan man fick barn? Nej... Svaret på TS fråga är enkel. Vi har alla olika behov eftersom vi är olika människor som lever olika liv. Vi tillgodoser våra behov på olika sätt. En del finner lösningen inom familjen, andra måste söka sig utanför för att tillgodose dom. Inget är fel...
    Precis
Svar på tråden Vadå egentid??