Vadå egentid??
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt TS, men...
Vi har barnvakt - ofta flera ggr i veckan, annars skulle vårt liv inte gå ihop. Som tur är har vi både far-och morföräldrar som gärna spenderar lite tid med sonen och ringer och undrar om han snart ska komma, om vi lyckats en hel vecka med att pussla.
Ibland är det (enligt FL) nödvändiga saker som läkartider, jobb och liknande, ibland är det egoistisk EGENTID eller tid tillsammans med min man som kräver barnvakt.
Alla har inte arbetstider så det enbart fungerar med t.ex dagis. Både jag och min man behöver också egentid, vilket fungerar bra när A) våra arbetstider inte kolliderar B) min man inte är bortrest (vilket han är ganska ofta)
Sen undrar jag lite hur mycket era barn sover egentligen? Den tiden på kvällen går ändå åt till att plocka, förbereda morgondagen och sedan är jag trött. Dessutom vill jag gå och träna/gå i skogen/sjunga i kör/shoppa osv, som man inte kan göra hemma på kvällen när barnet har somnat.
Är det här en tävling i vem som bakar och tvättar mest, har jag försprång med bakningsdelen ('är mammaledig just nu) och min man kan bidra med att han hinner tvätta kläder...
Vill TS bara berätta om hur ni gör - fine. Jag gör inte så, jag kan också gå ut och ta en öl (ja EN öl) med en kompis eller min man. Kanske en helg i månaden, kanske det råkar bli flera ibland? Och nej, du trampar inte på några "ömma tår" osv. Jag tycker bara det är märkligt att man endera kan göra som
A: Aldrig ha barnvakt, ha egentid medan man plockar ur diskmaskinen (ursäkta?) och aldrig känna behovet av att gå ut med sin man/fru på tumanhand.
B: Ha barnvakt och supa sig dyngrak varje helg, åka på treveckors semester utan barnen och ha sin mamma att ha hand om hushållet.
De allra flesta finns nog på någon slags skala däremellan, dvs man har barnvakt/låter barnet umgås ensam med t.ex. morföräldrarna någon gång emellanåt, åker bort någon dag/kväll på tumanhand/ensam och försöker hinna både med sig själv, familjen och parrelationen så gott det går, vid sidan om arbete och andra förpliktelser. Det finns många sätt att lösa det hela och de allra flesta vill väl att _hela_ familjen, både barn och vuxna ska må bra, så de löser det hela på ett sätt som passar dem.