Inlägg från: long distance runner |Visa alla inlägg
  • long distance runner

Syskon

Min uppfattning är att syskonförsök är tillåtet på Huddinge om det är samma mamma som behandlas, om det finns sperma kvar från samma donator och numera mot betalning. Men allt det där är ju bara praxis, så de kan de ju ändra närhelst de vill.

Eftersom vi kommer att vilja "byta biologisk mamma" till nästa syskon, och det aldrig har varit aktuellt på Huddinge, så har vi inte forskat sådär jättemycket i de andra bestämmelserna där.

Vi står nu i kö på fertilitetskliniken i Umeå som är privatdriven. Där var det helt ok att min fru burit vår son och att jag kommer vara den som behandlas nästa gång. Men eftersom vi går in som privatkunder (tillhör ju Stockholms Läns Landsting) så blir det ju mot avgift. Tror en vanlig insemination kostar runt 10 lakan. En fördel är att de även har en klinik i Stockholm, på St Göran tror jag det är, där de iofs inte har donatorinsemination, men där man kan göra alla förkollar av ägglossning och sånt. Kuratorsbesöken kan man också göra i Stockholm. Så man behöver i princip bara åka upp till Umeå för själva inseminationen. Jag hade helst önskat att vi kunde använda samma donator, så att M och vårt eventualla framtida barn blir halvsyskon, men med SLLs praxis blir det ju omöjligt.

• long distance runner

Angående att använda samma donator till behandling på olika kliniker: Jag har faktiskt inte tänkt på om det skulle kunna vara möjligt att använda samma donator på IVF-kliniken i Umeå som vi använde när frun inseminerades på HS! Kanske är det möjligt! Det måste vi ju förstås kolla upp när det blir dags.

Vad gäller praxis i Stockholm om att behandla olika kvinnor första och andra gången, så ja, man borde kanske ta striden med landstinget... Alla man pratar med om detta tycker det är helt befängt. Jag har för mig att det drevs något ärende i Uppsala gällande en liknande situation. Jag tänkte nog att man kunde vänta in beslutet från det ärendet. Är det någon som vet vad som har hänt där?

• long distance runner

Gud vad seg jag är, ser ju plötsligt att det står om Uppsala ärendet i första inlägget, sorry! Jahaja, då är det avgjort där då, men det påverkar alltså bara praxis i Uppsala? Suck, lika rätt till vård känns plötsligt som en utopi. Man kanske borde ringa Huddinge och höra vad de har att säga om saken...

Svar på tråden Syskon