Syskon
Jag kan bara inte förstå hur de privata klinikerna i Umeå och Malmö kan ta 10 000 kronor för en donatorsinsemination medan en insemination med makens spermier på en privat klinik kan kosta 2 000 kronor! Visst kostar administrationen av donerade könsceller en slant, men det är ju inte direkt så att donatorerna får ngn större del de 8000 kronor som en DI kostar mer i alla fall...
På den kliniken i Danmark där vi gjorde våra inseminationer så var prisskillnaden mellan DI och makesinsemination 500 DKK (motsvarar ca 700 SEK).
Visserligen är jag fortfarande bitter över att inte kunna få hjälp med IVF i vårt eget landsting vilket renderade i ett för oss saftigt banklån - men när det gäller kommande syskonförsök så är jag väldigt, väldigt glad över att dessa kommer att göras i Danmark! Landet utan köer och orättvisa och omotiverade riktlinjer och där man får den service man betalar för!
Vi har 14 befruktade ägg och två strån sperma i frysen på Trianglen och möjlighet att förhandsboka/köpa mer sperma från European SpermBank. Att ha samma donator är absolut inte ett måste, men lite kul ändå tycker jag.