ysondre skrev 2009-10-03 18:18:00 följande:
Anonym (Hej då katt) skrev 2009-10-03 11:07:54 följande:
Men saken är ju den att det har aldrig funnits ett enda dokumenterat fall någonsin att en katt skulle ha kvävt ett barn. Det få som finns dokumenterade misstänkta har vid obduktion visat sig vara plötslig spädbarnsdöd. Det ÄR en myt och oavsett om barnmorskor använder ordet kan eller har så späder de på myten eftersom oavsett vilket ord de använder får de det att låta som något man måste se upp med.Du kan knappast jämföra detta med fönsterlås eftersom det finns massor med dokumenterade fall där barn (och vuxna för den delen) fallit ut genom fönster och skadat sig.
Och det finns massor av fall där katter har lagt sig och myst på barn (våran katt gjorde det på våran bebis innan han fick flytta, min mamma lämnade min syster som spädbarn på balkonen för att sova i vagnen när vi bodde på första våningen en gång och då hittade hon en katt liggandes i vagnen sen! osv), och kanske andledningen till att ingen dött ännu är att man varnat om detta? Andledningen till att få barn dör genom att trilla ut ur fönstrena idag är, just det, för att man varnat om detta! Sen ignorerade du bekvämt min jämförelse med svininfluensan, ska man inte varna för den heller?
Det spelar ingen roll om ingen dött (vilket nog bara är tur!) då det faktiskt finns katter som lägger sig på barn. Så är det bara, och det är något man bör se upp med om man har katt.
Gurkan skrev 2009-10-03 17:08:38 följande:
Anonym (Hej då katt) skrev 2009-10-03 11:07:54 följande:
Men är det barnmorskans uppdrag att säga åt dig att ha fönsterlås på dina fönster för att barnen kan trilla ut? och det har visst hänt, inte hemma hos dig men hos andra.Är det barnmorskans jobb att säga till dig att eftersom du bor i ett gammalt hus med gamla elledningar så kan det börja brinna?Är det barnmorskans jobb att tala om för dig hur just du ska barnsäkra ditt hus?Ska barnmorskan förvarna att din golden retriver kan få en knäpp och bita ditt barn för det har ju hänt!?Mycket kan hända och mycket har hänt men varför ska barnmorskor förvarna för något som eventuellt kan hända men som aldrig hänt när de inte förvarnar för saker som kan hända och som faktiskt har inträffat?Jag köper fortfarande inte argumentet att varna för något som kan hända men som aldrig någonsin har inträffat.
Nej, det är BVC sköterskans jobb eftersom hon alltid går igenom säkerhetsrutiner med en när man fått barn. Man går igenom vanliga faror i hemmet, man pratar om fallolyckor på skötbord, att barnsäkra sladdor osv..
Du ignorerade också mitt exempel om svininfluensan, som ingen frisk dött av men som alla friska ändå ska vaccinera sig emot!
Du ser väll att ditt resonemang inte håller? Man måste kunna varna om saker fast man inte vet om det hänt, men det kan hända! Som jag skrev till föregående, att saker inte händer, är kanske för att man är medveten om att det kan hända och FÖREBYGGER.