• ysondre

Katt och Spädbarn

Äh

Jag har då under mina 30 år på jorden ALDRIG läst i någon tidning/hört på nyheterna/sett på någon nyhetsida på internet att en katt skulle ha kvävt ett barn och med tanke på hur reportrarna kastar sig över alla historier om hundar som skadat barn, ormar som kommit lös, hästar som sparkat osv skulle det fan till om dom skulle strunta i såna smaskiga nyheter som "Familjens kelkatt kvävde lille Simon" o.O

• ysondre

Anonym (Hej då katt) skrev 2009-10-03 11:07:54 följande:

Man varnar för att fullt friska människor kan dö i svininfluensan fast det aldrig hänt! Alla fall har haft någon bakgrund av sjukdom. Ändå så säger man åt hela svenska folket att vaccinera sig.. Alltså, ditt resonemang om att det är dumt att varna för något som inte hänt men fullt möjligt kan göra det är befängt! Det är som att jag skulle skita i att ha fönsterlås på mina fönster på 3 våningen för att ÄN SÅ LÄNGE HAR UNGEN INTE RAMLAT UT. Det har aldrig hääääänt. Så so what om det kan hända... Förstår du? Det är löjligt att hålla på och kalla det myt, det kan ske och då bör man planera för det. Har du barn själv? För mig är det självklar att mitt barn alltid går före. Sen att du tycker om katter är en sak, men man behöver inte bli löjlig i sina resonemang om deras ofarlighet.
    Men saken är ju den att det har aldrig funnits ett enda dokumenterat fall någonsin att en katt skulle ha kvävt ett barn. Det få som finns dokumenterade misstänkta har vid obduktion visat sig vara plötslig spädbarnsdöd. Det ÄR en myt och oavsett om barnmorskor använder ordet kan eller har så späder de på myten eftersom oavsett vilket ord de använder får de det att låta som något man måste se upp med.

Du kan knappast jämföra detta med fönsterlås eftersom det finns massor med dokumenterade fall där barn (och vuxna för den delen) fallit ut genom fönster och skadat sig.
Svar på tråden Katt och Spädbarn