Inlägg från: Anonym (Lilla jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilla jag)

Katt och Spädbarn

Gurkan skrev 2009-10-01 08:31:24 följande:
    Finns det någon som kan påvisa ett fall där en katt kvävt ett spädbarn? Jag har aldrig hört talas om det och jag har heller aldrig hört om barnmorskor som varnar för det. Min bror och hans fru fick barn i somras de har två katter men inte ett knyst om det från barnmorskan. Likadant en väninna som fick barn nyligen, hon har två katter och inte ett ljud från barnmorskan om att katter kan kväva spädbarn.
    Vi har frågat rätt många och samtliga har nämnt att det KAN ske kvävningsolyckor.
  • Anonym (Lilla jag)
    gamlingen skrev 2009-10-01 15:45:23 följande:
    Jo, det är en myt att katter skulle kunna kväva småbarn. Riktigt dåligt av MVC att sprida den vidare. Jag är med i kattklubb och har massor av kattkontakter. Har aldrig någonsin hört talas om att någon faktiskt varit med om detta. Däremot känner jag en familj där katterna gärna ligger i vagnen, när bebisen inte är där. Det tycker människorna är mysigt. Men om man inte vill ha det så, är det ju bara att täcka över vagnen. Jag har ett foto av en annan familj, där mamman sitter i soffan och ammar medan två katter och en hund ligger på och omkring henne. Jättemysigt. Det är alltså på riktigt, vänner till mig. Om man är rädd för allergi, är det bättre att barnet får leva med djur (och gärna lite smuts). Många läkare säger att mycket av våra allergier beror på att kroppen inte fått vänja sig vid bakterier och annat.
    Det kan ju knappast vara en myt att det KAN hända. MEN det är ingen här som påstått att det hänt, det isåfall skulle kanske var en myt.Men som sagt var så KAN det göra det, finns ingen som helst garanti för att det inte skulle göra det. Eller er kattklubb kanske pratat med alla katter så de är väl informerad att de INTE för göra så?
  • Anonym (Lilla jag)
    Gurkan skrev 2009-10-02 08:58:17 följande:
    Anonym (Lilla jag) skrev 2009-10-01 23:21:05 följande: De säger att det kan men har det någonsin hänt? Finns det någon som kan styrka att det har hänt ett enda fall av en katt som kvävt ett spädbarn? Om inte så spär ju barnmorskorna på en myt.
    Barnmorskorna har aldrig sagt att det HAR hänt och då är det heller inte en myt. De har endast sagt att de KAN hända. Lär dig se skillnaden.
  • Anonym (Lilla jag)
    Gurkan skrev 2009-10-02 18:48:00 följande:
    Det jag menar är att om barnmorskor skulle varna om allt som kan hända i din bostad och din näromgivning som kan vara farligt för barnet skulle de inte hinna med något annat under de träffar man har med dem.
    Inte riktigt samma sak kan jag tycka då men alla gör på sitt sätt. Samtidigt kan ju tycka att du bör lära dig respektera andras åsikter och inte klanka ner på andra bara för att de gjort annorlunda än vad du själv gjort. Så omoget...
  • Anonym (Lilla jag)
    Gurkan skrev 2009-10-03 17:08:38 följande:
    Anonym (Hej då katt) skrev 2009-10-03 11:07:54 följande: Men är det barnmorskans uppdrag att säga åt dig att ha fönsterlås på dina fönster för att barnen kan trilla ut? och det har visst hänt, inte hemma hos dig men hos andra. Är det barnmorskans jobb att säga till dig att eftersom du bor i ett gammalt hus med gamla elledningar så kan det börja brinna? Är det barnmorskans jobb att tala om för dig hur just du ska barnsäkra ditt hus? Ska barnmorskan förvarna att din golden retriver kan få en knäpp och bita ditt barn för det har ju hänt!? Mycket kan hända och mycket har hänt men varför ska barnmorskor förvarna för något som eventuellt kan hända men som aldrig hänt när de inte förvarnar för saker som kan hända och som faktiskt har inträffat? Jag köper fortfarande inte argumentet att varna för något som kan hända men som aldrig någonsin har inträffat.
    Det var ju trots allt vi som frågade och då berättade hon en massa saker gällande att ha katt och spädbarn.
    Skulle hon inte nämna att det KAN hända och sen händer det så skulle vi kunna anmäla henne, men du kanske tror att hon vill riskera de och ett barns död bara för att det inte har hänt och du tycker det är dumt är berätta att det KAN hända. fullt möjligt.

Du har aldrig funderat på att det kanske aldrig har hänt just för att folk blir varnade för det? Nejdå, katterna har naturligtvis förstånd nog att inse det själv att så gör man absolut inte!
Svar på tråden Katt och Spädbarn