• Caroline76

Gör det ont att plocka ägg?

Jag förbereder mig menalt för vad som kanske komma skall om det visar sig att insemination inte ger något och försöker att ta ställning till om vi ska pröva IVF/ICSI
    (jag vill, maken mindre intresserad i nuläget)

Jag har varit inne på Carl von Linné klinikens hemsida och läst lite så jag fattar hur allt ska gå till rent praktiskt men jag undrar hur ni som gjort detta upplevde själva äggplockningen? En del verkar tycka att det gjorde jätte ont, andra tycker inte att det var så farligt... Vad var värst?
    Vill ni och om ni orkar får ni gärna berätta hur ni har upplevt all medicinering/biverkningar och ö h hur ni har mått fram till IVF-dagen!?

Tack på förhand!

//Caroline

• Svar på tråden Gör det ont att plocka ägg?
  • Puff Mummy

Jag tycker att det har varit helt OK. Första och sista gången kändes det knappt alls. Andra gången kändes det lite mer (men det går över snabbt). Min erfarenhet är att det är mycket värre att gå till tandläkaren (och då har jag inte tandläkarskräck) än att göra ÄP.

Dessutom tror jag att smärtorna är försumbara jämfört med en förlossning. DET lär göra ONT!

Lycka till!!! Det kommer att gå finfint!

• Puff Mummy

ps jag kan tillägga att jag aldrig fått ut mer än 7 ägg, vilket kanske delvis förklarar att jag har kommit lindrigare undan än många andra.....

• Betty2

Jag har plockat ca 20 ägg per gång (2 ÄP) och har ändå inte tyckt att det har varit jobbigt. Första gången kände jag nästan ingenting (alltså varken smärta eller "känsel"), andra gången kändes det mer men det gick att stå ut med. Jag tyckte t ex att kontraströntgen jag gjorde under utredningen gjorde betydligt mer ont...
    När bedövningen släpper gör det ont på mig, men det är inte värre än intensiv mensvärk.

• Caroline76

Jo du, Puff Mummy, föda barn GÖR VANSINNIGT ONT! Men det är värt allt...

• fröken fru

Jag tyckte äggplocket gjorde ont och var glad för både smärtlindring och bedövning, jag hade väldigt ont efteråt också
    Att plocka ögonbrynen är en baggis
    som du ser är det väldigt olika hur man upplever det

• Tuss70

Har bara varit med en gång, men då jag kände inget obehag alls. Varken under eller efter ÄP. Var ganska borta under själva ÄP, men kom snabbt till sans när det var klart. Kunde själv gå därifrån till vilrummet och äta frukost, och sedan äkte vi hem. Tog det lite lugnt på eftermiddagen, men mest för att kliniken rekommenderat det.

• Thalis

Gjorde ÄP idag och det gick hur bra som helst!! Har ingen ont,eller större besvär.
    Det ända jag känner är trötthet,och därför ska jag gå och lägga mig!

Lycka till!!

• Marie IE B

Av själva äggplocket kände jag absolut ingenting. Var ganska borta, försökte titta på dataskärmen brevid mig för att se vad de gjorde men kunde inte fästa blicken eller koncentrera mig.
    Däremot blev jag dålig efteråt, yr och illamående och kräktes flera gånger. På kvällen och dagen efter hade jag rejält ont i magen. Kunde inte räta på mig men hej och hå - jobba skulle man ju ändå..

Parentes: Jag klarar inte av att plocka ögonbrynen själv. DET gör ont !!!

• Caroline76

Som sagt, tack för alla era svar!

Vad tycker ni har varit värst med hela grejen IVF???

• Puff Mummy

Ruvningen - huvva att gå och vänta så där. Men det har bara varit psykiskt....

• Jeja

Hej hopp..

Att plocka äggen tyckte jag var en fis i rymden, men nu efteråt har jag haft jätteont i magen o har de än.. Gjorde de i måndags..

• Caroline76

Hello girls!

Ja då var det klart då...det blir IVF eller mer sannolikt, ICSI.
    Gjorde spolningen av livmoder och äggledarna i dag och min ena sida verkar vara blockerad. Detta ihop med makens dåliga antal spermier gör att läkaren bedömde möjligheten till graviditet som minimal..
    Så vi går vidare nu.

Troligtvis blir det äggplock under v 46 på CvL, det är vad man satsar på nu i alla fall.

• Fru AF

Ja usch ingen höjdare alls !!!

• Avanna

Hej
    Jag har haft lite olika erfarenheter, har gjort 3 hela IVF. Första gången gjorde det faktiskt ont, fick en liten chock för det var oväntat för mig. Hade ångest för de två andra gångerna som jag till min stora förvåning inte alls kände av på samma sätt. Sista gången var jag ensam och det var inga problem alls. Beror nog på hur bedövningen tar eller hur förberedd man är. Jag var också rejält överstimulerad första gången vilket kan ha spelat in. Mediceringen är inte så farlig om man inte blir överstimulerad, fick enormt ont i ryggen av det. Som ett rejält ryggskott. Blev sängliggande i en vecka. Men det är mycket ovanligt. Det absolut värsta på hela behandlingen tycker jag ändå är ruvningen. Dessa två eländiga veckor då man pendlar mellan hopp och förtvivlan och mot allt vett springer ut och in i badrummet och checkar symptom, klämmer på bröst och kollar trosor mm. Progesteronet är en lurig medicin som ger kraftiga gravidbiverkningar.

• Anne69

Jag har beskrivit mitt ÄP i min dagbok, du får gärna läsa där. Tyckte inte det var så farligt men rekommenderar vila ett par dar efteråt!

Svar på tråden Gör det ont att plocka ägg?