• Eliasmamma85

kan man göra chokladbollar med flytande smör?

vi har ingen hårdmargarin hemma och affären är stängd, har hört att vissa gör med flytande med, går de?

• Svar på tråden kan man göra chokladbollar med flytande smör?
  • Lalalong

Nä, det tror jag inte går så bra!

Jag minns min barndom då jag och en kompis skulle göra chokladbollar. När det stod margaring i receptet så trodde vi att man skulle smälta det. Vi kunde verkligen inte fatta vad vi gjorde för fel.... Men fel blev det och bollar gick absolut inte att rulla!!

Nu är ju flytande visserligen lite trögare än om man smälter margarin. Men jag har ändå svårt att tro att det kommer funka...

• Lalalong

Fast kanske i och för sig...
    Om man tar tillräckligt lite margarin för att smeten ändå ska hålla ihop så borde det ju kanske ändå gå...

• mysmika

När jag gör chokladbollar smälter jag mitt smör, smeten blir ju såklart lös, och o-rullbar, men man ställer in smeten i en halvtimme så är det rullvänlig sen...

• Felidae

Annars går det bra med smörgåsmargarin också. Jag brukar köra med Becel när det kniper!

• Eliasmamma85

mysmika? har du något recept?

• Eliasmamma85

men hur mycket är 100 gram om man ska ta flytande??

• LanaLee

100 gram är 100 g oavsett om det är fast eller flytande ;)
    Ställ på vågen så ser du hur mkt flytande det blir av 100 g

(så gör jag när jag bakar socker/kladdkakor tex o bara har flytande o de funkar toppen) Man måste så klart nollställa vågen efter att man ställt dit bunken, så att den inte räknas in i de där hundra grammen, sen är det bara klämma ut flytande..

Men som tillägg till trådens ursprungsfråga så blir det bäst med vanligt 'hårt' margarin (fast hellre smör då, margarin är ju rent skräp...)

med flytande så är de svåra att rulla

• majasmamma

Kan ju berätta att min kära far gjorde chokladbollar på flytande margarin när jag var liten och det var inte särskilt lyckat. Blev en lös smet som inte gick att göra något med.

BF 100225
  • malin10

jag smälte smöret när jag var yngre visste inte att man inte skulle göra..
    men jag ställde de i kylen å sen kunde man rulla dom efter några timmar :)
    men dom belv ju inte så bra som dom brukar :)

• majasmamma

Det är ju skillnad på flytande margarin och på fast margarin som man smälter. Flytande är ju behandlat för att just flyta och inte bli en stel klump...

BF 100225
  • Gul13

Chokladbollar med flytande smör/margarin stelnar till om man ställer de i kylen. Fungerar jättebra.

• Kinya

Chokladbollar ska ju göras av riktigt smör och inte margarin överhuvudtaget så jag tror inte att det blir så gott faktiskt.

• M Hellin

Sist jag gjorde så gjord jag på arlas smör & rapsolja, flytande, de blev lite löst så jag tryckte ner allt i en pajform istället för att rulla till bollar, sen var det bara att skära som en tårta när de stelnat ihop.

Som sagt är man desperat så är man.

• Southern Belle

M Hellin skrev 2009-10-01 10:33:07 följande:

Sist jag gjorde så gjord jag på arlas smör & rapsolja, flytande, de blev lite löst så jag tryckte ner allt i en pajform istället för att rulla till bollar, sen var det bara att skära som en tårta när de stelnat ihop. Som sagt är man desperat så är man.
    Din variant finns med i en receptbok så det är ju riktigt seriöst! Själv har jag ätit direkt ur bunken - DÅ är man desperat!
Svar på tråden kan man göra chokladbollar med flytande smör?