• babymini

Blir man verkligen sjuk utav kylan

Min man och jag har en stor diskussion om varför man blir sjuk.

Han säger att man blir sjuk utav att bli kall, och jag säger att man inte blir sjuk av att bli kall utan det är virus och andra saker som gör att man blir sjuk.

Kylan gör en inte sjuk, i kylan finns inga bakterier. Däremot har jag hört att i värmen växer bakterier och har man fått lite bakterier och en liten förkylning kan den förvärras i värmen men jag har aldrig hört att kylan kan göra något.

Folk smittar varandra med virus och bakterier har jag sagt.

Det är väl inte kylan som gör en förkyld eller ? Vad tror ni ?

• Svar på tråden Blir man verkligen sjuk utav kylan
  • Familytime

Nej, man blir inte sjuk av kyla så. Däremot kan man bli rejält sämre om man redan bär på ett virus eller infektion.

• BTD

Det är övergången mellan värme och kyla som gör dig förkyld. dvs varmt inne och jättekallt ute. Kroppen mår inte bra av snabba miljöbyten.

• vill bli mamma 2009
    BTD skrev 2009-09-30 19:13:30 följande:
    Det är övergången mellan värme och kyla som gör dig förkyld. dvs varmt inne och jättekallt ute. Kroppen mår inte bra av snabba miljöbyten.
    Nej, förkylning är alltid virus. Detta är en gammal klyscha, som inte stämmer. "Oj, nu kommer jag att bli förkyld eftersom det var så kallt ute!"
    (Dock kan viruset få fäste lättare i ett sådant läge.)
  • fjonkan

Du tänker helt rätt om virus och värme. Kylan kan däremot göra en mer mottaglig för virus men kylan gör en inte sjukare.

• Felidae

Virus gör dig sjuk, inte kyla, drag eller temperaturväxlingar.

• VictorsMamma

Du har helt rätt. Man blir inte förkyld av kyla. Bakterier frodas i värme och den största smittkällan är våra händer om vi inte är noga med handhygienen. Men jag tror att om man är lite krasslig så kan immunförsvaret kanske försvagas ytterligare om man blir nedkyld. Men det är bara en egen spekulation.

• Pelleping
    BTD skrev 2009-09-30 19:13:30 följande:
    Fel fel fel. Förkylning precis som influensa är virus. Det har inget att göra med kyla. Om det var så skulle det väl knappast finnas förkylningar i tropiska länder.
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Forkylning-hos-vuxna/
  • babymini

Ja det är ju så jag har trott också, man blir varken förkyld i kyla eller värme, ha ha min gubbe kommer norr i från och han har alltid sagt att vi här uppe är minsan aldrig sjuka och när jag kommer till sthlm så är jag sjuk titt som tätt, då säger han mot sig själv när vi diskutterar, jag förklarar för honom att du möter mer och fler människor här i stockholm därför blir du sjukare och jag säger att det kommer vara en övergångsperiod eftersom du inte är van vid klimatet och människorna du har inte haft dessa virusar och bakterier i dig när du bodde där uppe, men han bara skrattar åt mig att så är det inte

• misspriz83

virus blir man sjuk av inte vädret!
    däremot om man går ut i kylan och sen går in i värmen börjar man snörvla pga att slemhinnorna i näsan måste anpassa sig till den kalla luften.

anledning till att fler blir förskylda på vintern, när det är kallt är för att stora folkgrupper samlas innomhus och på så vis smittas man lättare av någon som bär på nått virus. fler tar spårvagnar än promenerar, busscentraler eller söker sig in nån stans för att värma sig medans man väntar på nått...
    :)

• tankar2009

Immunförsvaret försämras när kroppen blir nedkyld och då är kroppen mer mottaglig för bakterier och virus, vilket resulterar i att du blir sjuk.

Alltså, du blir sjuk av virus/bakterier och är mer mottaglig av dessa vid kyla. :)

Svar på tråden Blir man verkligen sjuk utav kylan