• babymini

Blir man verkligen sjuk utav kylan

Min man och jag har en stor diskussion om varför man blir sjuk.

Han säger att man blir sjuk utav att bli kall, och jag säger att man inte blir sjuk av att bli kall utan det är virus och andra saker som gör att man blir sjuk.

Kylan gör en inte sjuk, i kylan finns inga bakterier. Däremot har jag hört att i värmen växer bakterier och har man fått lite bakterier och en liten förkylning kan den förvärras i värmen men jag har aldrig hört att kylan kan göra något.

Folk smittar varandra med virus och bakterier har jag sagt.

Det är väl inte kylan som gör en förkyld eller ? Vad tror ni ?

• Svar på tråden Blir man verkligen sjuk utav kylan
  • babymini

Vaaa ingen som har flera råd

• Fridayyy

Man har först nån baskilusk i kroppen men immunnförsvaret försöker bekämpa det och blir man då kall att man illfryser så kanske det inte är så bra.

Man blir INTE sjuk av att vara ute och frysa. Då skulle ju alla vinterbadare vara sjuka jämt.

• babymini
    tankar2009 skrev 2009-09-30 20:34:39 följande:
    Men du förstår ju uppenbarligen inte fortfarande... det är visst kylan som gör att kroppen blir mer mottaglig för infektioner, men nej, inte om du bara är kall, du måste bli "träffad" av en bakterie också!
    jo med det är det jag också menar
  • babymini
    Fridayyy skrev 2009-10-01 13:04:45 följande:
    Man har först nån baskilusk i kroppen men immunnförsvaret försöker bekämpa det och blir man då kall att man illfryser så kanske det inte är så bra.Man blir INTE sjuk av att vara ute och frysa. Då skulle ju alla vinterbadare vara sjuka jämt.
    Tack
  • babymini
    Eisa skrev 2009-09-30 20:10:35 följande:
    Folk blir ju sjukare på vintern mest pga att vi är inomhus mera och smittar varann då.
    Tycker folk blir sjuka på sommaren
  • TanjaO

Det är väl det jag också hört, att immunförsvaret blir sämre när vi är nerkylda. Sen är vi omringade av bakterier och virus konstant..

• Kjell2
    babymini skrev 2009-09-30 19:11:34 följande:
    Min man och jag har en stor diskussion om varför man blir sjuk. Han säger att man blir sjuk utav att bli kall, och jag säger att man inte blir sjuk av att bli kall utan det är virus och andra saker som gör att man blir sjuk. Kylan gör en inte sjuk, i kylan finns inga bakterier. Däremot har jag hört att i värmen växer bakterier och har man fått lite bakterier och en liten förkylning kan den förvärras i värmen men jag har aldrig hört att kylan kan göra något. Folk smittar varandra med virus och bakterier har jag sagt.Det är väl inte kylan som gör en förkyld eller ? Vad tror ni ?
    Förfrysningar kräver kyla och inte virus/bakterier. Men ligger kanske lite utanför den igentligga frågeställningen.
  • Tokern

Man blir inte sjuk av kyla som de flesta i tråden också håller med om. Däremot sjunker den perifera cirkulationen när man blir nedkyld vilket innebär att imunförsvaret blir aningen mindre effektivt. Innesittande, ökat utnyttjande av kollektivtrafiken och likande bidrar till de många smittor som cirkulerar på vintern. Många virus föredrar också vinterklimatet. Att den såkallade svininfluensan inte fått fäste ordentligt än kan bero på att vi har haft en ovanligt varm septembermånad.

• babymini
    Tokern skrev 2009-10-02 13:08:23 följande:
    Man blir inte sjuk av kyla som de flesta i tråden också håller med om. Däremot sjunker den perifera cirkulationen när man blir nedkyld vilket innebär att imunförsvaret blir aningen mindre effektivt. Innesittande, ökat utnyttjande av kollektivtrafiken och likande bidrar till de många smittor som cirkulerar på vintern. Många virus föredrar också vinterklimatet. Att den såkallade svininfluensan inte fått fäste ordentligt än kan bero på att vi har haft en ovanligt varm septembermånad.
    Okej men brukar inte virus och bakterier frodas i värmen och inte i kyla
  • Gzz

Precis.

Lite sämre immunförsvar i kyla. Och i värme växer bakterierna lätt till sig och därför kan just sommarförrkyldningar vara sega att bli av med. Men båda förutsätter att man utsätts av någon illasinnad bakterie/virus.

Man blir inte sjuk AV värme respektive kyla.

Tokern skrev 2009-10-02 13:08:23 följande:
  • Tokern
    babymini skrev 2009-10-02 13:12:18 följande:
    Jo, men om man blir nedkyld så fungerar inte imunförsvaret optimalt vilket leder till att infektionen lättare får "fäste" i en kropp som hållet en mer infektionsvänlig temperatur, detta ger en lättare sjukdomsspridning. Sen är det olika med temperatur. Kroppen höjer ju temperaturen vid feber för att försämra miljön för infektionen. Vissa läkare rekommenderar tom att man ska försöka undvika febernedsättande om man kan stå ut, för att förkorta sjukdomstiden.
  • Kjell2
    Gzz skrev 2009-10-02 13:15:38 följande:
    Man blir inte sjuk AV värme respektive kyla.
    Visst kan du bli sjuk av enbart värme respektive kyla men inte förkyld; solsting, nerkylning, uttorkning, förfrysing, brännskador t ex.
  • Maax
    babymini skrev 2009-10-02 13:12:18 följande:
    Det är olika en del trivs i kyla och en del i värme. Dom är smarta dom där små rackarna..
  • Gzz

Semantik...

Naturligtvis pratar jag om förkyldning och liknande sjukdomar..

Kjell2 skrev 2009-10-02 13:18:54 följande:
    Visst kan du bli sjuk av enbart värme respektive kyla men inte förkyld; solsting, nerkylning, uttorkning, förfrysing, brännskador t ex.
  • tankar2009
    babymini skrev 2009-10-02 12:55:55 följande:
    jo med det är det jag också menar
    Jamen om du fattar, varför vill du ha fler förklaringar? förstår inte..
  • Mc angel

dock hört nått om att viruset trivs bättre i kyla på nått sätt eller så kanske dte är som föregående talare skrev att kroppen inte orkar kämpa emot viruset lika mkt när den är kall....

man blir iaf INTE förkyld utav kylan i sig...

Svar på tråden Blir man verkligen sjuk utav kylan