• Saarraa

Tips på att starta förlossning?

Jag har en vän som är höggravid.. och nu är vi (läs; jag) less på att vänta ;) Vad provade ni för att starta förlossningen? Vad funkade för er? Hur lång tid tog det innan ni kände något efter att ni hade provat det ni provade?

Färdknäppen vet vi redan om, men det är inte aktuellt.
    Vila vet vi att alla gravida behöver, så det behövs inte heller nämnas.

Tack för era svar :)

• Svar på tråden Tips på att starta förlossning?
  • acbjorkman

Jag började massera mina bröst och bröstvårtor på söndagen och på kvällen började slemproppen att lossna.
    Det fortsatte att lossna lite mer dag för dag och på fredagen (BF+1) fick jag värkar som kom regelbundet direkt.
    Lillkillen föddes på lördag morgon 06:45 :)
    Det tog alltså 6 dagar från det att jag började massera brösten.

Vi testade färdknäppen flera dagar i rad helt utan verkan.
    Jag pallade inte heller dricka nåt té för jag svettades som en gris hela graviditeten hehe..
    Promenader och vila hjälpte inte heller ett dugg för att få igång nånting.
    Det var bara bröstmassagen som hjälpte till åtminstone lite grann.

Värt att testa? :)

OBS. du läre massera HELA bröstet. Och framför allt se till att du masserar vårtgårdarna samtidigt som bröstvårtan. Det räcker med 15-30 sek åt gången under ungefär en kvart. Sen kan hon upprepa det några gånger om dagen med jämna mellanrum. Låt brösten vila lite också för det kan göra smått ont om man redan har ömma bröst och bröstvårtor.

Lycka till och hoppas att ni slipper vänta allt för länge på bebisen!

• acbjorkman

EDIT: jag menar alltså inte att DU ska massera hennes bröst, jag uttryckte mig lite kasst i sista stycket hahaha..

• Angelika84
    Hannah76 skrev 2009-09-30 20:30:11 följande:
    Hinnsvepning fungerade för mig.
    Vad är hinnsvepning??
  • Jessie8
    Aleakim skrev 2009-10-02 14:15:43 följande:
    jag provade precis allt förra graviditeten och inget fungerade- allt från denna konstiga drink med ingefära, hallon te, annanas, ricinolja, springa i trappor, färdknäpp, det är ingen ide-17 dagar över tiden satte de igång mig...
    Din stackare...
  • Flapper

Vart hittar man basilikate? Låter inte gott för övrigt!

• gelemamman

Hej TS!
    Såhär gjorde jag sen vet jag inte alls vad som fungerade...
    På morgonen hade jag inga känningar öht så under dagen tog jag till allt jag hade hört,
    sprang i trappor, drack hallonbladste, färdknäppen och blandade lite ricinolja i filen, kl23.15 samma dag är han ute.

• MammaJ

Ut och gå långpromenader...
    Ät stark mat...
    Sex....

Alla 3 har fungerat för mig..

• sok

jag har druckit hallonbladsthe i några veckor.

idag började jag med basilika the. har 4 dagar kvar till BF.
    FY vad äckligt.
    har tagit och blandat i ingefära och citron också så det GÅR att dricka men...
    är det NÅGON det funkat för?????

• sok
    Jejk skrev 2009-10-04 13:22:28 följande:
    ska man sila bort basilikan?
    jag gjorde det men jag vet inte!!!!! nån som vet?
    Angelika84 skrev 2009-10-04 13:29:46 följande:
    Vad är hinnsvepning??
    man kan be bm göra en hinnsvepning....om man är lite öppen eller mogen eller nåt så kan bm göra det alltså, det kan sätta igång en förlossning.
    Flapper skrev 2009-10-05 07:34:05 följande:
    Vart hittar man basilikate? Låter inte gott för övrigt!
    torkad basilika som man brukar ha hemma i kryddskåpet.
  • Jejk

Jag drack två koppa basilika tea igår, har haft mkt sammandragningar hela natten och det håller på än.. så jag håller tummarna och ska dricka lite till.

Vad jag hört är det farligt att dricka ricinolja.

• sok
    Jejk skrev 2009-10-05 12:13:24 följande:
    Jag drack två koppa basilika tea igår, har haft mkt sammandragningar hela natten och det håller på än.. så jag håller tummarna och ska dricka lite till. Vad jag hört är det farligt att dricka ricinolja.
    när har du BF?

jag är inne på min 2a kopp basilikta the nu idag. ska dricka 4 hade jag tänkt mig...
  • Jejk
    sok skrev 2009-10-05 12:14:20 följande:
    när har du BF?jag är inne på min 2a kopp basilikta the nu idag. ska dricka 4 hade jag tänkt mig...
    inte förräns om 23 dagar.. var inne förra måndagen och har börjat öppna mig, hade sån fruktansvärd smärta i svanken i fem dagar, höll på att svimma vid vissa tillfällen, och nätterna är hemska så jag hoppas bebis vill komma innan.
  • sok
    Jejk skrev 2009-10-05 12:39:57 följande:
    inte förräns om 23 dagar.. var inne förra måndagen och har börjat öppna mig, hade sån fruktansvärd smärta i svanken i fem dagar, höll på att svimma vid vissa tillfällen, och nätterna är hemska så jag hoppas bebis vill komma innan.
    åhå
    så då kanske basilikta theet funkar...???
    HUR gör du ditt basilika the? silar du bort basilikan? har du basilka krydda?
  • Fridafia

Men vad ÄR en hinnsvepning?? Vad är det BM gör egentligen? Måste man vara lite öppen för att göra det eller räcker det med mogen/uppmjukad modertapp? Nån som vet??

• sok
    Fridafia skrev 2009-10-05 21:27:49 följande:
    Men vad ÄR en hinnsvepning?? Vad är det BM gör egentligen? Måste man vara lite öppen för att göra det eller räcker det med mogen/uppmjukad modertapp? Nån som vet??
    jag vet inte exakt, men de försöker väl att trycka bort någon kant av något slag? det kan göra ont. TROR man bör vara ca 2 cm öppen och mogen livmodertapp.
  • Jejk

Jag drack inget tea innan vi var där inne, det är nu jag gjort det. Jag kokar upp vatten, sen lägger jag i tre tsk basilika och låter det dra i en kvart sen silar jag bort basilikan och sen dricker jag det, fruktansvärt äckligt men funkar det så är det värt det : ) Sen putsar jag fönster för det ska tydligen med hjälpa till : )

• Jejk

Ja jag har kryddan, köper i såna påsar santa maria.

• sok
    Jejk skrev 2009-10-06 11:00:25 följande:
    Jag drack inget tea innan vi var där inne, det är nu jag gjort det. Jag kokar upp vatten, sen lägger jag i tre tsk basilika och låter det dra i en kvart sen silar jag bort basilikan och sen dricker jag det, fruktansvärt äckligt men funkar det så är det värt det : ) Sen putsar jag fönster för det ska tydligen med hjälpa till : )
    okej
Svar på tråden Tips på att starta förlossning?