• SuperJ

Vaccinering Hep B & BCG (Tuberkulos) till nyfödd i utlandet?

Behöver just nu ta ställning till om vårat barn ska vaccineras med dessa vaccin precis när hon föds.
    Befinner oss i Kina där det görs automatiskt men jag tycker, efter att ha läst lite om dem, att de verkar lite läskiga så nu står
    "risken för att barnet ska få dessa sjukdomar" vs.
    "ge den lilla två sprutor (aj!) plus nästan garranterade biverkningar av i alla fall den ena+ vad forskning ej vet än"
    mot varandra.
    Jag undrar om någon annan här behövt ta ställning till detta och hur ni i sådant fall gjort alt hur ni hade gjort om ni var i samma situation?

• Svar på tråden Vaccinering Hep B & BCG (Tuberkulos) till nyfödd i utlandet?
  • Londonvibes

Jag bor nu i sverige och jag har begärt att min baby ska bli vaccinerad för både turberkulos och hep B. Detta pga av att vi reser mycket, bla till Kina.
    Bodde jag i Kina så hade jag vaccinerat direkt vid födseln, tyvärr gör de inte det i Sverige utan bcg vaccinet ges tidigast vid sex månaders ålder.

Vilka biverkningar är det som är garanterade? Min baby har fåt hep b tillsammans med de 'vanliga' sprutorna så inga extra stick där.

• SuperJ

Tack för svaret!
    Ett utav dessa vaccin ska tydligen ge en "knuta" av var som sedan måste tömmas hos barnmorska/doktor vilket jag inser i sammanhanget kanske är en löjlig "biverkning" och den andra har en icke motbevisad connection med MS.
    Sedan har jag något slags obefogat (kanske) förtroende för den svenska sjukvården och att det finns en bra anledning till att inte ge barnet bcg vaccinet förän barnet är 6 månader.

(Vad jag menar med obefogat förtroende är att jag ofta finner mig själv tänka att den svenska melodin alltid är den allsmäktiga/bästa när det kommer till sjukvård men det står i motsats till tex att man här inte anser att det är bra för en gravid att äta tex glass av anledningen att den är kall vilket mitt "sunda" förnuft inte tycker låter särskilt vetenskapligt...)

Jag tror helt enkelt att jag måste sluta noja och tacka ja till vaccinet vi får här, vi är ju trots allt i Kina och inte i Sverige och får väl försöka lita på att de vet vad de pysslar med:)

• Boa

Min dotter föddes i Sverige och eftersom vi skulle flytta till Mexiko när hon var sju veckor fick hon sin BCG-spruta efter tre veckor (i Sverige). Hon fick en knuta efter några månader och har nu ett litet ärr på armen. Det var BVC som bedömde att det var bäst. Hep-b har hon fått med de andra vaccinationerna här i Mexiko.

Min son föddes också i Sverige men hann inte få vaccin där. Vår läkare här i Mexiko tycker inte att han behöver den, så då litar vi på honom. Han får också Hep-b med de anddra vaccinationerna.

Frågan är om min dotter fick sitt ärr i onödan?

Det bästa är nog att lyssna på läkarna i landet man bor, de borde veta bäst vad som behövs i det land man befinner sig i.

• amnai

Vi bodde i Brasilien när Sonen föddes och han fick sina vaccineringar enligt det amerikanska programmet, vilket är tidigare och fler vaccin än det svenska.

Allvarligt talat, man måste inse att det finns andra sjukdomar utomlands, och allvarliga sjukdomar! Jag skulle vaccinerat.

Hälsningar
    från USA

• Vaniljkex

Min dotter fick BCG vid 10 manader, efter rekommendation fran var GP(huslakare). Det ges inte automatiskt har (vi bor i London), men erbjudas om man tillhor en riskgrupp. Det gor inte vi, sa vi fick bekosta den sjalva pa privat klinik. Har fran flera andra lakare hort hur bra det ar att vi har gett vaccinationen, da den kan vara livsviktig om man anda blir smittad av TBC (den ger ju inte 100-procentigt skydd, men gor sjukdomen mildare om man far den). Det blev en liten bula, som blev till ett rott marke, och som forst nu, atta manader senare, ar pa vag att forsvinna. Det kommer nog att bli ett litet arr, men vad gor det i sammanhanget.

HepB ger vi just nu tillsammans med HepA i form av Twinrix-sprutor, da vi anser att de ar bra att vara skyddad mot under semesterresor till andra sidan jorden.

Skulle aldrig tveka att ge de vaccinationer som anses nodvandiga pa den orten barnen fods. Det ar ju inte for skojs skull de rekommenderas, utan for att spara liv och lidande.

• maria12

Hej, vi fick oxa ta stallning till dessa sprutor eftersom vi bor i Sydamerika.

Varan brasilianske lakare rekomenderade dem INTE, aven om de annars vaccinerar barn har med det sa fort de fods.

Han avrader fran dessa vaccin for att risken att fa hep b ar framst via blodtransfusioner (men nu ar allt blod screenat nastan overallt i varlden), fran mamman OM mamman ar barare pa Hep b (inte jag), genom oskyddat sex eller smutsiga sprutor. I extrema fall sunkiga tandlakare och nagelsalonger

- alltsa, inget som min nyfodda bebis kommer syssla med.

ALLT detta bekraftade jag med svensk smittskyddslakare, som aven om han sjalv sa att risken for henne att fa hep b ar i princip noll, sa maste han rekomendera denna spruta for att "folja direktionerna".

Tuberculos sprutan rekomenderades vi inte att ta utav var brasilianske lakare, for att den har visat i en del studier ha sa lite som 0% effektivitet, (kolla upp studier som gjorts i Indien bla) upp till 80%. Detta ar inte sa bra nummer, de vaxlar ju ratt mkt som man kan se, och det ar darfor de forsoker utveckla ett mer effektivare vaccin mot tuberculos.
    Sen, det ar ju inte SA latt att smittas, man beraknar ju ofta att man maste vara typ 8 timmar ihop med en som har AKTIV tuberkulos (dvs hostar) i ett daligt ventilerat rum. Detta ar bla varfor man nu bara ser tuberculos oftast i slum och fattigdom, eftersom de sover manga ihop i sma daligt ventilerade utrymmen.
    Det har gjorts en studie utav Secretaria Municipal de Saude i Rio De Janeiro i slummen, dar man fann att 98% av alla som vaccinerades mot tbc var vaccinerade.

Jag har avbojt dessa vaccin, eftersom som du sjalv sakert vet, sa finns det samband som varken bevisats eller motbevisats mellan hep b vaccinet och multipel scleros, men oxa for att jag tycker att jag kan vaccinera mot Hep B nar min dotter kommer upp i en alder da hon faktiskt kan ha oskyddat sex eller (gud forbjude!) bli sprutnarkoman.
    For man vet ju inte hur lange hep b sprutan ger skydd anda, de sags mellan 7 -12 ar....sa tar hon den nu har hon ju anda inget skydd nar hon kommer upp i riskalder.

Men, detta var bara mina tankar kring det hela och jag berattar bara om min egen bedomning och varfor jag avstatt. Hoppas du sjalv kan ta ett beslut som du sjalv kanner ar ratt for er! Det ar inte alltid latt i en djungel av information.

Varm kram.

• maria12

ps, jag tycker du gor klokt i att ifraga vaccinen som ges utomlands, eftersom man ex ger i en del lander vaccin som man for lange sen tagit bort/ansett farligt/daligt i sverige. Exempel pa detta ar DTaP i sverige istallet for DTP och avdodat polio i sverige istallet for levande poliovaccin (som orsakat de ENDA poliofallen i sydamerika de senaste 20 aren, se WHO statistik).

jag menar, ar nagot inte bra nog for svenska barn, sa borde det ju galla for ALLA jordens barn.

• iolanthe

BCG har man gett i Finland redan på bb ända tills 1 september 2006, riskgrupper får det ännu. Jag skulle inte ge det dock, inte hepatit-vaccinet heller. Jag tror inte att det på något sätt kan vara hälsosamt att spruta in främmande ämnen i en liten barnakropp genast dom föds.

• evaoregon
    maria12 skrev 2009-11-09 22:05:40 följande:
    Tuberculos sprutan rekomenderades vi inte att ta utav var brasilianske lakare, for att den har visat i en del studier ha sa lite som 0% effektivitet, (kolla upp studier som gjorts i Indien bla) upp till 80%. Detta ar inte sa bra nummer, de vaxlar ju ratt mkt som man kan se, och det ar darfor de forsoker utveckla ett mer effektivare vaccin mot tuberculos. Sen, det ar ju inte SA latt att smittas, man beraknar ju ofta att man maste vara typ 8 timmar ihop med en som har AKTIV tuberkulos (dvs hostar) i ett daligt ventilerat rum. Detta ar bla varfor man nu bara ser tuberculos oftast i slum och fattigdom, eftersom de sover manga ihop i sma daligt ventilerade utrymmen. Det har gjorts en studie utav Secretaria Municipal de Saude i Rio De Janeiro i slummen, dar man fann att 98% av alla som vaccinerades mot tbc var vaccinerade.
    Jag kollade med vår barnläkare här i USA angående tbc vaccin och han sa ungefär samma dvs att skyddet är dåligt ifrån vaccinet och att risken att få tbc är väldigt liten. På dessa grunder rekommenderade han inte vaccinet.
  • lottizm

min son är född i Sverige och fick bcg-spruta när han var knappt 3 månader. detta efter beslut av läkare på bb då vi inte visste om vi skulle resa till Sydamerika (pappan kommer därifrån) innan sonen var ett halvår (vilket vi aldrig gjorde). det kan bildas en varblåsa men behöver inte göra det. min son har ett litet ärr på armen bara men fick inga biverkningar. han fick spruta för hepatit b också på bvc då vi skulle flytta till Spanien när han var 5 månader, och här ingår hep b i det allmäna vaccinationsprogrammet.

så inga biverkningar av någon av sprutorna. det är ju vaccin som använts i många många år, jag tycker utan tvekan att svininfluensavaccinet är betydligt otäckare och vet inte än om jag ska vaccinera sonen (3 år nu) eller inte.

• Hhelena

Du måste väga det mot risken att få Tuberkulos/Hepatit i landet där du bor. Det går inte att jämföra med risken i tex Sverige. Väg också in hur länge du ska stanna i landet och bestäm dig sen ocm du ska följa svenska vaccinationsprogrammet eller det i landet där du bor. Min son som föddes i oktober fick första Hepatit B sprutan sin första levnadsdag och den andra när han var en månad. TBC vaccinationen fick han dag tre. TBC är vanligt här och vaccinationen är ju inte helt verkningslös den ger trots allt ett visst skydd så jag känner att det var rätt beslut att vaccinera honom.

Det finns mycket information på internet och du kan kontakta svenska sjukvården för ytterligare information. Läs på och fatta ditt beslut när du känner att du har all information. Det är viktigt att du är trygg i ditt beslut.

• thecarseatlady

Det finns väldigt mycket att läsa om vacciner som man inte får reda på via hälsovården, för de får inte säga NÅGOT negativt alls om vacciner, fast det finns hur mycket som helst...bl.a. att det finns barn som FÅR tuberkulos FÖR ATT de vaccinerar sig. Eller att många vacciner har enormt stora biverkningar trots att de ger ett väldigt dåligt(eller inget) skydd mot sjukdomar. Så jag skulle inte vaccinera.

www.klokast.se/kurs/Vacc.html

klokast.se/siem/Phillips.pdf

• evaoregon
    Hhelena skrev 2009-12-02 10:53:43 följande:
    Du måste väga det mot risken att få Tuberkulos/Hepatit i landet där du bor. Det går inte att jämföra med risken i tex Sverige. Väg också in hur länge du ska stanna i landet och bestäm dig sen ocm du ska följa svenska vaccinationsprogrammet eller det i landet där du bor.
    Ja, jag håller med dig. Vår läkare rekommenderade inte vaccinet för att vi bor i USA med liten risk för att bli smittad med tbc och så är inte vaccinet det bästa, men om vi tillbringat mycket tid eller bott i ett land där risken var större så kan jag tänka mig att vår läkare gett en helt annan rekommendation.
  • Mosie

Gar man och laser pa internet far man nog vara forsiktig, det finns mycket felaktig information och mycket som ar baserat pa losa antaganden och med lite eller felaktiga referenser och studier... och det galler for bade for och emot vaccination.

Har i Australien ger dem inte TBC vaccin (dock ar dom lite smatt besatta av TBC och om man migrerar hit maste man gora lungrontgen osv sa att dem kan se att man inte har eller haft det), HepB far barnen har vid fodseln och sen nar dem ar 2 manader. Bada vara barn har fatt HepB. Det ar inte vanligt med HepB i sjalva australien, men andra lander i regionen har desto mer av det och darav vaccineringen emot det.

Svar på tråden Vaccinering Hep B & BCG (Tuberkulos) till nyfödd i utlandet?