Ansvar?
Jag har inte nån erfarenhet som skild men som skilsmässobarn.
Det är faktiskt först nu sen jag hittade den här siten som jag förstod hur många det är som ser sin man/fru och dennes barn som en familj och sig själv och frun/maken och ev nya barn som en familj. I mina ögon är alla en familj, det är liksom ett paket man tar och då tillkommer ett visst ansvar för bonusbarnen också. Sen finns det väl gränser man kan kanske inte kräva hur mycket som helst av den nya bonusföräldern men är man en familj så hjälps man väl åt.
Min pappa gifte om sig ganska snabbt och hans nya fru har alltid sett oss som sina barn och aldrig gjort nån skillnad mot sina barn (hennes barn är betydligt äldre och hade flyttat hemifrån när de träffades). Att jag som barn däremot skiljer på bioförälder och bonusförälder är väl en annan sak, men det gäller ju åt alla håll, jag måste ju respektera och lyda även mina bioföräldrar.
Sen har väl vi haft tur, när mamma och pappa väl kommit över skilsmässan så har de alltid kunnat umgås och kommit överens jättebra. Födelsedagar tex firas alltid med alla förädrar, bio och bonus. Min mamma fick en ny dotter med sin nya man och hon har alltid varit välkommen hos pappa tex, vilket jag tror är ganska ovanligt.
Det här med utvecklingssamtal är väl en sån där gränsfråga kanske men jag förstår inte riktigt varför det är viktigt att bonusföräldrarna hålls utanför, om de ska kunna ta en aktiv del av barnets liv är det ju viktigt att de tillåts göra det på alla plan, både för bonusförälderns och barnets skull.