• ekan86

Måla på spånskiva?

Vi ska bygga infällda skåp i vår stödbensvägg på ovanvåningen och funderar på hur vi ska måla dessa invändigt. Skåpen kommer att byggas av spånskivor. Kan man måla direkt på spånskivorna tro? På hela väggar vet jag att man helst ska undvika det eftesom det kan spricka men hur är det med så (relativt) små ytor?
    De kommer att bli ca 90 x 50 x 60 har jag för mig och ska inredas med hyllplan (oxå spånskiva) och färdigköpta lådor.
    Om det inte går att måla hur gör man då? Kan ju inte precis klä skåpen med gipsskivor invändigt...

• Svar på tråden Måla på spånskiva?
  • ÄngelBängel

Man kan måla direkt på spånskiva med vanlig färg. Vi har gjort ett rum i huset till ett provisoriskt barnrum och bara rollat direkt på spånskivan. Där vi har haft spacklingsband över skarvar syns det att plattorna rört sig och dandet släppt men i övrigt ser det fint ut.

Jag skulle nog välja MDF till hyllplanen men det är väl bara en smaksak.

• Pappa G

Spånskivan suger ju åt sig färg, och det krävs många strykningar för att få en acceptabel yta. MDF är att föredra precis som ÄngelBängel skriver.

• ekan86

Tack för råden! Tror det blir MDF istället (trots att det är dubbla priset).

• Micke54

MDF är det som gäller så det gör du helt rätt i.

Svar på tråden Måla på spånskiva?