• cozmoz

Arv +kronofogden

Är det ngn som vet hur det fungerar om man ligger hos kronofogden och ärver pengar?
    Får de reda på detta då personen ärver? Arvskatten är ju borta!
    Om man sätter in pengar på ngn annans konto, kan kronofogden ta dem om de får in tips?
    Någon som vet hur det fungerar??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-01 18:59
    Att göra så här är väl brottsligt??!
    Bedrägeri???

• Svar på tråden Arv +kronofogden
  • Snowboarder

Arvet anmäls, liksom dödsbodelägare (arvingar + vissa testamentstagare) till tingsrätten. En aktiv kronofogde borde kunna se detta, och kan i värsta fall låta "återvinna" - genom konkurs - om man "ger" bort pengarna genom insättning på annans konto.

I praktiken är väl chansen god att kronfogoden inte hinner med och kolla allt...
  • Snowboarder

Tror knappast det är brottsligt att hålla undan pengar på det här sättet. Möjligen ett brott som kallas för "mannamån mot borgenär". Om kronofogden kollar - jo men dom kan ju lixom inte sitta på vakt hela tiden utan får nog lister lite då och då om vilka registreringar som gjorts, och då kan det ju vara för sent. Rätten till arv tror jag inte går att mäta ut i sig, och det vore då konstigt om trixande kring detta är brottsligt.

• sär skriven

Men det är väl BRA att skulden blir betald..???

• Snowboarder
    sär skriven skrev 2009-10-05 17:04:10 följande:
    Men det är väl BRA att skulden blir betald..???
    Men det var väl inte frågan från TS?
    Jo det är väl bra om det blir betalt i och för sig, men har man den inställningen brukar u inte kronofogden vara inkopplad alls även om man har taskig ekonomi...
  • Snowboarder

Jo, om en uppgift kommer bör det kontrolleras men det kan vara ett litet svårt bevisläge för fogden. Sen kan man ju inte mäta ut saker och ting bara hursomhelst så där. Man har ju rätt att ge bort saker/pengar såvida man inte är försatt i konkurs...

• sär skriven
    Snowboarder skrev 2009-10-05 17:15:37 följande:
    Haha nä det har du jävligt rätt i. Dock blir ju inte situationen bättre för TS om hon/han börjar mygla undan pengar för fogden, det visar ju på att hon kanske inte lärt sig något alls av att ha hamnat i en sådan situation. För övrigt tror jag inte det är så populärt hos fogden att ens försöka.
  • Snowboarder

Nä, det blir nog inte bättre för TS, men jag tror inte det är TS som myglar utan någon hon/han känner till.. (kan ha fel).{#lang_emotions_cool}

• sär skriven
    Snowboarder skrev 2009-10-05 17:44:56 följande:
    Nä, det blir nog inte bättre för TS, men jag tror inte det är TS som myglar utan någon hon/han känner till.. (kan ha fel).
    Let's hope. Men då kan vi också hoppas att hon avråder =0). Blir lite irriterad på vuxna människor som inte ens vill försöka hantera sin ekonomi...
  • Verkligen

När jag ärvde förra året så tog inte KF några pengar alls.
    Jag minns inte hur mycket jag fick men runt 150 000 kanske? Har skulder på det dubbla hos KF.

♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • Verkligen
    Snowboarder skrev 2009-10-05 17:44:56 följande:
    Nä, det blir nog inte bättre för TS, men jag tror inte det är TS som myglar utan någon hon/han känner till.. (kan ha fel).
    fast det betyder ju inte att man myglar.
    Jag gör allt för att bli skuldfri men det känns fel att ge alla pengar till KF då det är mitt ex:s skulder. Jag har gått i god för honom(vilket är idiotiskt och tro mig, jag har lärt mig en läxa).
    Fast det mesta av pengarna gick till räkningar och nåt litet lån jag hade. Hade ingen inkomst alls när jag fick dom pengarna så det var knappast nöjespengar...-
  • Snowboarder
    Verkligen skrev 2009-10-05 17:49:05 följande:
    fast det betyder ju inte att man myglar. Jag gör allt för att bli skuldfri men det känns fel att ge alla pengar till KF då det är mitt ex:s skulder. Jag har gått i god för honom(vilket är idiotiskt och tro mig, jag har lärt mig en läxa). Fast det mesta av pengarna gick till räkningar och nåt litet lån jag hade. Hade ingen inkomst alls när jag fick dom pengarna så det var knappast nöjespengar...-
    Yepp, du har rätt. Det behöver inte betyda att man myglar. Å andra sidan får man ju alltid behålla existensminimum även om man anmäler det man får till fogden. Ganska svår fråga tycker jag. Blir på något sätt moralisk. Håller med dig utifrån det du berättar, men kan också förstå att "trixande" mot fogden kan uppfattas som mygel. Jag tror jag håller mig kvar i en rent teoretisk värld...{#lang_emotions_tongue_out}
  • Verkligen
    Snowboarder skrev 2009-10-05 17:52:55 följande:
    Yepp, du har rätt. Det behöver inte betyda att man myglar. Å andra sidan får man ju alltid behålla existensminimum även om man anmäler det man får till fogden. Ganska svår fråga tycker jag. Blir på något sätt moralisk. Håller med dig utifrån det du berättar, men kan också förstå att "trixande" mot fogden kan uppfattas som mygel. Jag tror jag håller mig kvar i en rent teoretisk värld...
    Ja det är knepigt det där..=) Pengar & KF är ingen höjdare. Hade skulderna enkom varit mitt egna fel så hade jag inte tvekat att betala in hela beloppet. Skuder är inget man vill ha.
    Har dock förstått att många människor myglar och en del är fräcka nog och uppmanar till det. Skulder är en sån psykisk press. Går inte en dag utan att man tänker på situationen och man vill reda upp den. Svårt dock när man är ensam om att vilja ställa allt till rätta och bli skuldfri dock.

Hoppas TS fått bra svar på sin fråga i alla fall...
  • cozmoz

Jag har har läst alla era sunpunkter, är tacksam för alla svar.

Då undrar jag: Om man skulle informera Kronofogden.
    vet ni då om de kommer kontakta den berörda eller?

• eeos

Om jag hade skuld till kronogogden och fick arv pengar skulle jag bara vara glad om skulden blev bet på det sättet.

Jag skulle ringa KF och säga att pengar var på väg och vill bet av.

Jag skulle må bättre av att vara skuldfri till KF än att sätta sprätt på pengarna på ngt onödigt.

• cozmoz

casio:
    Om alla hade varit så, så hade det mesta varit bra. I detta fallet är det inte så kan jag tala om.
    Därför undrar jag hurvida det fungerar om KF får reda på vissa saker

• limetto

Nuförtiden är det ju Skatteverket som registrerar bouppteckningar, och Kronofogden ligger oxå under skatteverket. Så det är samma myndighet. Men eftersom arvsskatten är borttagen så får de inte någon information om hur arvet har fördelats, dvs vem som har fått vilken summa. Så långt är allt lugnt. Den enda risken är väl om Kronofogden skulle få för sig att göra en tillgångsundersökning precis när arvet finns på kontot, då är det brottsligt att inte tala om att pengarna finns.

• Insatt

Jag fattar inte varför man ens skulle vilja undanhålla pengar för kronofogden! Om man har hamnat där betyder det ju att man är skydlig någon annan pengar och hur jävla låg moral kan man ha då ifall man vill låta bli att betala tillbaka? Isåfall ska man definitivt inte klaga ifall man själv någonsin skulle vara fordringsägare.

Svar på tråden Arv +kronofogden