• Babe

Te...

Hittade på Aftonbladet...

www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,596757,00.html

Liten guide till 7 tesorter
    Svart te
    Består av: Färska blad som har delats och fått jäsa innan de torkas.
    Innehåller koffein: Ganska höga halter.

Grönt te
    Består av: Färska blad som har torkats utan att jäsa innan. Bladen har kvar ursprunglig smak och färg.
    Innehåller koffein: Låga halter.

Oolongte
    Består av: Halvgrönt te som fått jäsa, men under kortare tid än svart te.
    Innehåller koffein: Måttliga halter.

Vitt te
    Består av: De yttersta bladspetsarna som skördats på de första skotten och sedan torkats. Teet är minst bearbetat. Det är sällsynt och exklusivt.
    Innehåller koffein: Låga halter.

Rött te (rooibos)
    Består av: Torkade och malda kvistar från den sydafrikanska rooibosbusken.
    Innehåller koffein: Nej.

Kamomillte
    Består av: Torkade kamomillblommor. Är kramplösande och lugnande.

Pepparmyntste
    Består av: Torkade blad av pepparmynta. Är kramplösande och lugnar orolig mage.

• Babe

Kamomillthe är supergott, jag håller med om det. Men jag har hört/läst att den ska man inte dricka dagligen under längre perioder, tror det var för njurarna??? Rätta mig om jag har fel...
    Babe

• Babe

De berättade på hälsokost att kamomillthe är vätskedrivande, kanske det är därför man bör undvika att dricka den regelbundet underlängre tid. Men det är ju kaffe också och annat the, men inte lika starkt...
    Ngn som vet mer?
    Babe

• Babe

Kreativ: Vad har tein för in/påverkan??? Är det inte koffeinet i thet som isf. är mindre nyttigt vid graviditet? Liptons White Tea är vitt the, enligt förpackningen, men den är smaksatt. (tyckte inte personligen om den...) Grönt och vitt the innehåller mindre koffein än svart. Kika in på:

www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,596...

Kamomillthe är vätskedrivande, kramplösande mm och eg. en gammal medicinväxt, så jag undrar också om det är bra att dricka den under längre perioder, vare sig man är gravid eller annars???
    Babe

Svar på tråden Te...