Te...
Både svart och grönt te innehåller tein (motsvarande koffein), men det gröna innehåller mer (tror jag). Rött te (Roibos) innehåller inget tein.
Både svart och grönt te innehåller tein (motsvarande koffein), men det gröna innehåller mer (tror jag). Rött te (Roibos) innehåller inget tein.
Nejnejnej, det gröna innehåller MINDRE menar jag! *suck*
Man behöver inte UNDVIKA koffein/tein under graviditeten. Däremot rekommenderar slv att man begränsar intaget, till tre koppar kaffe eller 4-5 koppar te per dag enligt detta:
"Ett nordiskt projekt med syfte att ge kunskap om eventuella risker med intag av koffein under graviditeten har nyligen avslutats. Resultatet av denna utvärdering är att det förefaller troligt att relativt höga intag av koffein kan öka risken för missfall - speciellt tidigt i graviditeten. Möjligen kan också ett högt koffeinintag öka risken för tillväxthämmande effekter på fostret, vilket skulle kunna medföra en lägre födelsevikt. Denna effekt är dock troligen liten och därmed sannolikt av mindre betydelse för barnets hälsa. De nordiska experternas uppfattning är att intaget av koffein under graviditeten bör begränsas.
Nästa steg i processen är att bedöma om och i så fall hur kostråd angående koffein under graviditet skall utformas. Tills vidare rekommenderas gravida och ammande att begränsa sitt intag av koffein till maximalt 300 mg per dag. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe (1 kaffekopp = 150 ml) eller 4-5 koppar te (1 tekopp = 250 ml)."
(Från www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx)