Inlägg från: Victoris |Visa alla inlägg
  • Victoris

Hur blir brödet i Inox, blir det avlångt? Det ser nästan ut som det skulle kunna vara så på det lilla man ser på bilden på prisjakt.

Oscar 080709 och Matilda 091014
  • Victoris

Äntligen några svar här

MBert skrev 2010-12-05 21:21:43 följande:
    När det gäller Centurion så är det samma maskin som Melissa och Ideline. Den säljs under flera olika namn beroende på vem som säljer den.

Tefal XXL tar stor plats. Tänk efter var du vill ha din bakmaskin stående och hur stor plats den får ta.
    Okej, har för mig jag läste nånstans att den inte var så bra. Men som det är nu har jag skippat den och det står mellan Tefal XXL och OBH Nordica Inox 6544. Jag var och kollade på Tefal på onoff och jeezez vad stor den är! :-O Den går ju att ställa undan även om det kanske är meningen att man ska ha den framme hela tiden så man slipper ta fram och ställa undan hela tiden, men man kan ju baka några bröd och sen frysa in och ta fram efterhand som man behöver och sen sätta undan maskinen och sen ta fram den igen när det är dax att baka nya bröd

God cares: Det tänkte jag också jag skulle göra, hur smidigt som helst att göra deg i den Tänkte bl a göra deg till kanelbullar som jag älskar! Bara att dela upp och lägga i bullpapper sen och in i ugnen, smidigt Drömmer Har dock fortfarande svårt att välja mellan XXL och Inox :-k
  • Victoris
    Virriga Vera skrev 2010-12-06 22:52:16 följande:
    Jag använder denna sidan med massor av fina recept för bakmaskin.

www.kingarthurflour.com/recipes/yeast-breads-...

Köpte en amerikansk måttsats sist jag var i USA så nu slipper man översätta måtten.
    Håller mig till dom svenska sidorna till att börja med, enklast så har hittat massor av recept
  • Victoris
    God cares: Nej Inox kan bara göra deg/bröd på 750g och 900g, så den är inte lika stor som XXL och så är den snyggare, gillar den rostfria designen, den passar bra i vårt kök

Bakar inte så ofta så att kunna göra fullstora degar har jag inget behov av. Än kanske jag ska säga då för när jag väl köpt bakmaskinen kommer jag kanske börja baka massor

Tänkte jag skulle försöka bestämma mig snart så jag kan beställa en på nätet, så jag hinner få hem den innan jul och kan göra eget vörtbröd i bakmaskinen
  • Victoris
    MBert: EBM8000 var lite för dyr tycker jag, så den är inget alternativ, men tack ändå för tipset

Hur omvandlar man torrjäst till hur mycket vanlig jäst det ska vara? Tänkte om man skulle göra deg till t ex kanelbullar i bakmaskinen.
  • Victoris
    God cares: Hur mycket vätska ska det vara till ett program för bröd på 1500g? Är max vätska ca 5 dl? Iofs så står det väl i receptboken man får till? Har hämtat ut paketet idag, men inte hunnit kika än, ska göra det sen när vi lagt barnen, dvs om ca 10 min
  • Victoris

Har gjort det första brödet idag (Julitabröd, på bild nedan) och håller nu på med det andra (Lingonbröd) Tungan ute Julitabrödet blev jättegott! Inget svårt alls ju

DSC00141.JPG

• Victoris
    God cares skrev 2010-12-13 11:15:54 följande:
    Grattis! Det ser gott och fint ut :) Fastnade knådarna i brödet?
    Tack ja det blev jätteluftigt och fint gjorde ett andra bröd också, Lingonbröd från OBH nordicas receptbok och det blev mer kompakt men det antar jag beror på mjölet man använder. Ju grövre mjöl desto mer kompakt bröd?

På bröd nr 1 fastnade båda men en lossnade när jag vände upp och ner på byttan och riste ut brödet. På bröd nr 2 satt båda fast.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 4