• Anonym (Undrar)

Skulderdystoci

När min första dotter föddes så var det inte helt komplikationsfritt. Hon förlöstes med hjälp av sugklocka efter en lång och utdragen förlossning och på vägen ut fastnade hon med axeln. Allt fick dock ett gott slut i slutändan även om det höll på gå riktigt illa utan större påverkan på dottern. Hon fick nedsatt rörlighet i armen till en början men som gick till sig av sig själv efter några dagar.

Själv upplevde jag förlossningen och slutet som riktigt traumatiskt (speciellt med den yttre pressen, dragandet osv och all "stress" som uppstod hos personalen sambon och mig själv) och blev rejält avskräckt för en kommande förlossning. Vid min andra graviditet så var tanken på en ny förlossning riktigt laddad, tyvärr slutade den graviditeten med ett sent avbrytande i v21 pga allvarliga fosterskador och då en vaginal förlossning. Efter det sa jag aldrig mer och nu är jag gravid igen och undrar jag kan jag "kräva" ett kejsarsnitt denna gång med tanke på vad jag har i bagaget? Hur stor risk är det att det sker igen (skulderdystocin) som omföderska?

Vi är livrädd att något ska gå fel vid förlossningen och att barnets liv ska då ev vara i fara och känner mer att vi vill ta det säkra före det osäkra...

• Svar på tråden Skulderdystoci
  • Mari barnmorska

Hej,

Jag förstår din oro, skulderdystoci är obehagligt för alla parter. Jag tror absolut att du kan få ett kejsarsnitt beviljat pga detta om du känner dig rädd och orolig inför nästa förlossning. Be Bm på MVC hjälpa dig att boka tid till förlossningsläk för ställningstagande för k-snitt.

Ha det gott

Mari

Svar på tråden Skulderdystoci