Vision400 skrev 2009-10-02 17:48:06 följande:
Tack för ett riktigt utförligt svar!Man blir lite förvirrad när man aldrig haft det innan... Ja jag har läst mig till (använde google ) att man eg ska börja ta redan innan blåsorna kommer, lite svårt att veta om bara när man aldrig haft det innan.Just nu är det blåsor, men det ser ut som att det börjar bli lite sårskorpa.Stort ungefär som en lillfingernagel.Ska gå till apoteket imorgon och se vad de säger, kanske kan vara bra att ha något medel hemma till framtiden.Jag har läst att man kan ta tandkräm på, stämmer det?
Inte tandkräm! En del har det för att torka ut själva blåsorna (själv använder jag 99.5% etanol, det är kanon! Men lite svårt att få tag på om man inte är tandläkare) men om det redan är skorpa ska du inte ha tandkräm, det bara irriterar.
Satsa på att smörja med mjukgörande salva så skorpan inte torkar ut och lossnar för då förlängs bara läkningen. Annars finns inte mycket du kan göra för att påskynda läkningen nu, kroppen jobbar i sitt eget tempo och du ska se till att störa den så lite som möjligt.