• hundpuss

Har du haft munsår? Hur får ja bort det?

Efter att ha googlat på munsår samt herpes munsår har jag fått upp bilder som liknar det jag fått...

Så nu undrar jag om det finns någon som haft detta? (Har aldrig hänt mig innan).
    Man måste väl inte gå till läkaren för det?
    Finns det någon kräm jag kan köpa på apoteket?

Får man ha smink ovanpå?
    Jag ska på bröllop imorgon och givetvis skulle detta hända just nu...

Tips på hur jag får det att försvinna fort samt allmänna tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Har du haft munsår? Hur får ja bort det?
  • The Black Lady

Det finns jättebra medel på apoteket som är receptfritt, gå dit så får du tips av personalen!

• Menhir

Om du menar herpesblåsor så finns det antivirala medel på apoteket, de fungerar dock bäst om man börjar smörja redan när det börjar sticka lite i läppen, innan blåsorna kommer. Har blåsorna redan försvunnit och det nu bara är såret kvar så hjälper ingenting, tyvärr, det gäller bara att se till så det inte spricker utan får läka så ostört som möjligt.

Blåsorna är mycket smittsamma så du bör inte pussas, klia dig i ögonen eller näsan och inte heller ge oralsex när du har aktiva blåsor.

Tyvärr har du nu viruset permanent i kroppen även om det ligger latent ("vilande") och du kommer sannolikt att få nya blåsor vid förkylningar (det är därför många kallar det förkylningsblåsor) , vid stress eller vid solning.

Rena sår som man kan få framförallt vid munvinkeln och mitt fram på underläppen (ser nästan ut som om man skurit men kniv) kan vara mycket svårläkta, man får försöka hålla huden/läppröda smidigt och ibland måste man faktiskt operera för att det ska läka.

Just det, du kan sminka över det om du vill, det spelar ingen som helst roll och du behöver inte gå till läkare. Ca 1/4 -1/3 av Sv befolkning sägs ha munherpes.

menhir, leg tandläkare

• hundpuss

Tack för ett riktigt utförligt svar!

Man blir lite förvirrad när man aldrig haft det innan...

Ja jag har läst mig till (använde google ) att man eg ska börja ta redan innan blåsorna kommer, lite svårt att veta om bara när man aldrig haft det innan.
    Just nu är det blåsor, men det ser ut som att det börjar bli lite sårskorpa.
    Stort ungefär som en lillfingernagel.

Ska gå till apoteket imorgon och se vad de säger, kanske kan vara bra att ha något medel hemma till framtiden.
    Jag har läst att man kan ta tandkräm på, stämmer det?

• MaNiMi

Finns ju nå litet "plåster" (compeed) man kan sätta över som tydligen döljer och man ska kunna ha läppstift på. Har dock aldrig testat det själv.
    Annars tycker jag att Vectavir och Zovirax (inte helt säker på stavning) är bäst att behandla munsår med.
    Anti, blev det däremot värre av, men det är nog olika för alla.

• Menhir
    Vision400 skrev 2009-10-02 17:48:06 följande:
    Tack för ett riktigt utförligt svar!Man blir lite förvirrad när man aldrig haft det innan... Ja jag har läst mig till (använde google ) att man eg ska börja ta redan innan blåsorna kommer, lite svårt att veta om bara när man aldrig haft det innan.Just nu är det blåsor, men det ser ut som att det börjar bli lite sårskorpa.Stort ungefär som en lillfingernagel.Ska gå till apoteket imorgon och se vad de säger, kanske kan vara bra att ha något medel hemma till framtiden.Jag har läst att man kan ta tandkräm på, stämmer det?
    Inte tandkräm! En del har det för att torka ut själva blåsorna (själv använder jag 99.5% etanol, det är kanon! Men lite svårt att få tag på om man inte är tandläkare) men om det redan är skorpa ska du inte ha tandkräm, det bara irriterar.

Satsa på att smörja med mjukgörande salva så skorpan inte torkar ut och lossnar för då förlängs bara läkningen. Annars finns inte mycket du kan göra för att påskynda läkningen nu, kroppen jobbar i sitt eget tempo och du ska se till att störa den så lite som möjligt.
  • MaNiMi

runt en 100-lapp för en tub stor som ett lillfinger..hehe
    men värt ha hemma sen för då kan man smeta på när det börjar "pirra" i läppen när de är på gång igen.

Svar på tråden Har du haft munsår? Hur får ja bort det?