• Catja820

Hur slutar vi med napp?

Hej!

Dottern är 3 år imorgon och är väldigt nappig. Har funderat att det ändå är dags att hon slutar med den och behöver råd, tips idéer på hur vi ska göra?

Hon sover middag varje dag och sen så har hon tillgång till napp hela tiden hon är hemma (ej på fsk).

Kan det vara ett steg att ta bort nappen på dagarna?

• Svar på tråden Hur slutar vi med napp?
  • Stårschan

Absolut. Det är ni som föräldrar som bestämmer. Var glada att det är en napp och inte en tumme det handlar om... Nappen är lite lättare att göra sig av med.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Meli

Prata och förbered. Vi förberedde någon vecka och lade sedan ut dem till djurbebisarna för äldsta och till påskharen för mellanbarnet. Hon hade dessutom fått ett riktigt nappbett trots att hon bara var 2,5, så det pratade vi också med henne om, att det förstörde tänderna.

Hon var, tillskillnad från första barnet, lite ledsen och saknade nappen, men det var lätt att hålla sig hård, med tanke på tänderna. Vi sa bara att dem har ju påskharen fått, vi har inga nappar här. Det tar inte mer än en vecka sen har de vant sig.
    Första barnet frågade bara en gång, och då sa vi att dem har ju djurbebisarna fått.
    Man kan ju vara smart att låta det ligga en liten present från dem som har tagit napparna

Yngste använder inte napp, och det är rätt skönt

• Ann R

Min erfarenhet är att det gick mycket lättare än vad jag trodde, med båda döttrarna. Äldsta fick ha den till ett par månader före 4 årsdagen, men yngsta slutade när hon var 3 år och 2-3 månader. Med båda slutade vi att tillåta napp på dagtid (ingen napp med till fsk alls) först. Vi pratade om att det var dags att sluta med nappen och napparna skulle skickas till Tomten.

Med den äldsta blev det så att hon började klaga på huvudvärk och då sa vi att det berodde på att hon låg och gnagde på nappen i sömnen (vilket hon gjorde) och att då var det daags att sluta. Hon tyckte det var lite svårt att komma till ro första och andra kvällen och den tredje dagen kom det ett paket i brevlådan från Tomten, fast det bara var oktober, som belöning.

Den yngsta började själv nämna att hon skulle lämna napparna till Tomten och då kände jag att hon nog var redo. Jag mutade henne i princip. Jag sa en kväll då hon fört napparna på tal igen och att hon skulle lämna dem att hon kunde ge dem till mig direkt och så skulle jag se till att det låg ett paket på hennes säng när hon kom hem från dagis nästa dag och en stor påse godis (ja jag vet fruktansvärt opedagogiskt). Först sa hon nej, men när vi släckte ändrade hon sig och gav mig napparna. Frågade efter i 3-4 kvällar, utan att egentligen vara ledsen.

Mitt råd är att när du/ni fört det på tal att hon ska sluta med napparna ska det nog inte gå för lång tid innan det faktiskt är dags. Barn kan inte se så långt framåt. Ju längre man väntar och ju äldre barnet blir desto svårare tror jag det är för dem att sluta.

• Ann R

Givetvis stod det också ett paket på sängen och en i hennes ögon stor godispåse när hon kom hem.

• Romii

fick tag på en polis som sa att han skulle börja på storabarnsavdelningen och då fick man sluta med napp.. mmm sa sonen och dagen därpå åkte vi till skansen och lämna där.. innan polisen så var inte han så övertygad att lämna sina nappar!! hehe

• Maja21

Vi tog bort nappen på dagarna när hon var 2 år... på förskolan har hon aldrig fått ha nappen utom vid sömn. Nu för någon vecka sen så kom vi överens om att tomtenissarna ville ha napparna att de behövde dem mer och det tyckte Elvira var toppen. Så vi la alla napparna i ett stort brev och postade dem på en gul brevlåda och på stod det " här får tomtenissarna Elviras nappar" , hon la själv i brevet i lådan. Dom på posten fick nog ett gott skratt och Elvira är jätte stolt.
    Vi pratade om det ganska länge innan vi gjorde sak av det, så hon var väl förberedd.

Hon har bara frågat efter napparna några gånger men somnat lika fort ändå, faktiskt har det gått jätte smidigt. Hon blev 3 år i aug. :)

• Tjollabolla

Åh jag undrar samma sak! Vår son är 2½ lite drygt och är heeelt napptokig! Han vill ha den heela tiden. Tar vi den skriker han tills han får den. Han ger sig inte, han kan lätt skrika i flera timmar och blir helt hysterisk. Det går inte att prata med honom då, han får liksom panik.
    Vi försöker begränsa det, tar napparna så fort vi ser att han har dom, men han lyckas ju hitta dom överallt!

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Knyttet Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • marjo73

Min son var lika napptokig han också, men vi bestämde tillsammns att han bara skulle få den när han skulle sova på natten. Sen så lät det nog inte helt fel när jag sa att då kanske det finns en stor röd brandbil på leksaksaffären som han kunde få istället för nappen:) Sen efter en vecka så glömde han bort att fråga efter den och somnade utan.

• 78an

Trappa ner mer och mer innan ni verkligen tar bort den helt.
    Vi började med att hon bara fick ha den i soffan när hon tittade på TV, och vid sovtid såklart. Efter ett tag fick hon bara ha den när hon sov.
    Ifjol jul beslutade vi oss (det är ni som föräldrar som måste bestämma er) att det var dags att göra sig av med den helt.
    Vi gav den till tomtenissarna på juldagen och som tack fick hon en film av tomten .
    Vi pratade mycket om det innan så att hon var förberedd på det och hon hjälpte till att slå in alla nappar i paket och lägga ut till nissarna. Hon var ledsen första dygnet kan man säga, sen har det inte varit ett ljud om dessa nappar. Hon var 2 år 10 månader då.

Svar på tråden Hur slutar vi med napp?