• LuPeRo

Bleka och sedan färga

Nu är det så att jag både vill och behöver en förändring ang min hårfärg. Tidigare färgade jag mitt hår så rött jag kunde få det, men efter ett tag tröttnade jag på det och började istället färga håret brunt.

Så det senaste året har jag färgat det mörkbrunt, nästintill svart. Nu vill jag ha en mer mellanbrun nyans, kanske gyllenbrun, men då behöver jag bleka av håret först för att få en bra grund.

Hur ska jag gå tillväga med detta? Är det bara att bleka och när håret torkat så är det bara att färga det?
    Eller ska jag låta det gå ett dygn (eller mer) innan jag slänger i den nya färgen? (får i värsta fall hålla mig inne om det blir hemskt )

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bleka och sedan färga
  • MinNatalie
    Heavenly Divine skrev 2009-10-02 17:10:59 följande:
    På avfärgningsförpackningen (LOREALS) står det att man skall börja ha i färgen ca 1 cm från hårbotten och låta färgen verka x antal minuter och resterande tid har man i färg även i hårbotten. Ofta har man, iallafall om man färgat håret mycket mer färg på längderna och längst ut i topparna vilket innebär att avfärgningen inte tar bort lika mycket av pigmenten där som närmast hårbotten där man inte har lika mycket färg i, så på så sätt funkar avfärgnngen likadant som en blekning - dvs tar bort pigmenten.Jag har använt avfärgning många gånger och varenda gång har det blivit MYCKET LJUSARE vid utväxten/hårbotten.
    Ok, men loreals avfärgning är en sorts blekning, jag har använt den också. eftersom håret blir ljusare så är det en sorts blekning? Frisören använde en "riktig" avfärgning och den bleker ingenting utan bara löser upp färgen på översta skicktet.
    Vet inte ens om sån finns att köpa i vanliga butiker....Men jag förstår vad du menar, fast då är det somsagt dock ingen avfärgnig enbart utan även blekning.

Detta hade ts själv hittat på internet om avfärgning på www.frisörska.se, det kan du läsa högre upp, inlägg nr 5.

avfärgning tar endast bort de konstgjorda pigmenten i håret, de som tillsätts vi toning och färgning. De naturliga pigmenten i håret påverkas inte.
    Det innebär alltså att om ditt hår inte är naturligt blont, blir du inte blond vid en avfärgning heller. Undantag är om du blonderat håret innan färgning.
  • Heavenly Divine
    MinNatalie skrev 2009-10-02 17:31:29 följande:
    Ok, men loreals avfärgning är en sorts blekning, jag har använt den också. eftersom håret blir ljusare så är det en sorts blekning? Frisören använde en "riktig" avfärgning och den bleker ingenting utan bara löser upp färgen på översta skicktet.Vet inte ens om sån finns att köpa i vanliga butiker....Men jag förstår vad du menar, fast då är det somsagt dock ingen avfärgnig enbart utan även blekning.Detta hade ts själv hittat på internet om avfärgning på www.frisörska.se, det kan du läsa högre upp, inlägg nr 5.avfärgning tar endast bort de konstgjorda pigmenten i håret, de som tillsätts vi toning och färgning. De naturliga pigmenten i håret påverkas inte.Det innebär alltså att om ditt hår inte är naturligt blont, blir du inte blond vid en avfärgning heller. Undantag är om du blonderat håret innan färgning.
    Ok, men då är vi inne på samma spår :) För jag pratar enbart om den avfärgning man kan köpa i affären - loreals som jag använt några gånger.
    Avfärgning hos frisören har jag ingen aning om hur det funkar eller om det funkar på samma sätt som när man gör hemma. Det enda jag vet är att det kan bli väldigt dyrt och ta lång tid om man vill göra håret ljusare hos en frisör. Frisören jag går hos sa att jag skulle få sitta nästan en hel dag för att få bort allt det mörka och kunna få en ljusare hårfärg vilket som sagt skulle kosta mycket. Kändes inte värt det faktiskt!
  • Mrs Charles

För att få en ljusare nyans hade jag faktiskt gjort så att jag gick till frissan och började slinga håret ljusare i etapper. Då blir inte hela håret en katastrof.

• MinNatalie
    Heavenly Divine skrev 2009-10-02 17:34:46 följande:
    Ok, men då är vi inne på samma spår :) För jag pratar enbart om den avfärgning man kan köpa i affären - loreals som jag använt några gånger. Avfärgning hos frisören har jag ingen aning om hur det funkar eller om det funkar på samma sätt som när man gör hemma. Det enda jag vet är att det kan bli väldigt dyrt och ta lång tid om man vill göra håret ljusare hos en frisör. Frisören jag går hos sa att jag skulle få sitta nästan en hel dag för att få bort allt det mörka och kunna få en ljusare hårfärg vilket som sagt skulle kosta mycket. Kändes inte värt det faktiskt!
    Japp o det har hon så rätt i, jag satt i 3 timmar hos frisören och skillnaden blev minimal, samt att jag fick betala 1700 kr....var ju inte så väl spenderade pengar när jag 1 vecka senare gjorde en avfärgning/blekning med loreals som gjorde mitt hår till en torr, blondorange morotskvast...inte så snyggt. Men man såg ju skillnaden haha
  • MinNatalie

Mrs CkE skrev 2009-10-02 17:38:23 följande:

För att få en ljusare nyans hade jag faktiskt gjort så att jag gick till frissan och började slinga håret ljusare i etapper. Då blir inte hela håret en katastrof.
    haha done that too,,,men det innebär att man bleker upp det mörka håret och precis som att göra hela håret så kan även slingorna bli oranga (beror på hur många lager färg man har innan). Mina blev ljusoranga och blandat med mitt mörkbruna såg det ju skitsnyggt ut *inte*
  • Heavenly Divine
    Mrs CkE skrev 2009-10-02 17:38:23 följande:
    Min tanke var också att göra slingor i mörkbrunt hår men frisören avrådde från det då slingorna skulle bli oranga vilket INTE är sååå snyggt
  • LuPeRo

Okej, jag får nog göra er besvikna!
    Jag stod i affären länge och väl innan jag beslutade mig för att ta en färg igen. Ungefär samma som den jag har nu fast med slingor i. Så det blir ju lite förnyelse Men anledningen till att jag inte tog avfärgning var för att på de flesta paketen stod det att man skulle vänta 14 dagar innan man färgade (ifall håret blir katastrof vill jag inte gå med det i 2 veckor)
    Plus att jag var tvungen att köra avfärgning i 2 omgångar pga att håret är så mörkt, något jag inte är pigg på.
    Så nu ska jag köra lite slingor i etapper för att bleka av så smått efter hand Tror ni det går?

• LuPeRo

Alltså, nu ångrar jag mig att jag inte tog en avfärgning *tänker*
    Men det står tydligt på paketet som jag köpt att man ska vänta 14 dagar efter avfärgning innan man använder det...
    Hur hade ni gjort?

• MinNatalie
    LuPeRo skrev 2009-10-02 23:24:38 följande:
    Okej, jag får nog göra er besvikna!Jag stod i affären länge och väl innan jag beslutade mig för att ta en färg igen. Ungefär samma som den jag har nu fast med slingor i. Så det blir ju lite förnyelse Men anledningen till att jag inte tog avfärgning var för att på de flesta paketen stod det att man skulle vänta 14 dagar innan man färgade (ifall håret blir katastrof vill jag inte gå med det i 2 veckor)Plus att jag var tvungen att köra avfärgning i 2 omgångar pga att håret är så mörkt, något jag inte är pigg på.Så nu ska jag köra lite slingor i etapper för att bleka av så smått efter hand Tror ni det går?
    Ska du bleka slingor?
  • LuPeRo
    MinNatalie skrev 2009-10-02 23:27:24 följande:
    Ska du bleka slingor?
    Ja det blir ju det om jag kör den färgblandningen jag köpt (står avfärgning på kartongen).
    Men nu funderar jag på att lämna tillbaka den, köra avfärgning och sedan färga i en ljusare brun.

Vilken velpotta man kan vara
  • MinNatalie
    LuPeRo skrev 2009-10-02 23:32:33 följande:
    Ja det blir ju det om jag kör den färgblandningen jag köpt (står avfärgning på kartongen).Men nu funderar jag på att lämna tillbaka den, köra avfärgning och sedan färga i en ljusare brun.Vilken velpotta man kan vara
    dina slingor kommer bli i samma färg som när du avfärgar hela håret, ingen skillnad förutom mindra hår som bleks/avfärgas.
    Du tänkte väl inte, bara för det är mindra hår så blir de mindre morot av det ;)
    Jag hade kört hela vägen och avfärga/bleka men gör en rejäl inpackning sen och låt det va i under natten...annars får du göra som mig, låta det växa bort :)
  • LuPeRo
    MinNatalie skrev 2009-10-02 23:36:45 följande:
    dina slingor kommer bli i samma färg som när du avfärgar hela håret, ingen skillnad förutom mindra hår som bleks/avfärgas. Du tänkte väl inte, bara för det är mindra hår så blir de mindre morot av det ;) Jag hade kört hela vägen och avfärga/bleka men gör en rejäl inpackning sen och låt det va i under natten...annars får du göra som mig, låta det växa bort :)
    Det är just därför jag blivit tveksam, för jag vill verkligen inte ha morotsfärgade slingor
    Så det blir nog tillbaka till affären imorgon och lämna tillbaka detta kitet och köra på avfärgning trots allt och sedan på söndag slänga i en vanlig brun färg.

Någon inpackning du kan rekommendera?
  • MinNatalie

PS jag avfärgade 4 ggr på raken under en o samma dag...väntade inte i 2 veckor mellan, dagen efter tonade jag det ljusbrunt...det röda lyste igenom, men jag kunde gå till stan o så...såg lite kopparbrunt ut, men de är början till ljusare brun iallfall ;)

• MinNatalie
    LuPeRo skrev 2009-10-02 23:39:32 följande:
    Det är just därför jag blivit tveksam, för jag vill verkligen inte ha morotsfärgade slingor Så det blir nog tillbaka till affären imorgon och lämna tillbaka detta kitet och köra på avfärgning trots allt och sedan på söndag slänga i en vanlig brun färg.Någon inpackning du kan rekommendera?
    Jag har alltid använt fruktis för torrt och skadat hår, tycker den är toppen och reparerar verkligen håret. Har du tunna hårstrån så kommer den funka finfint på dig me =)
  • LuPeRo
    MinNatalie skrev 2009-10-02 23:41:26 följande:
    Jag har alltid använt fruktis för torrt och skadat hår, tycker den är toppen och reparerar verkligen håret. Har du tunna hårstrån så kommer den funka finfint på dig me =)
    Då ska jag genast skriva upp det på en lapp och inhandla det. Nu jädrans ska jag bli ljusare (förhoppningsvis)
    Tack för tipset!
  • LuPeRo
    MinNatalie skrev 2009-10-02 23:39:44 följande:
    PS jag avfärgade 4 ggr på raken under en o samma dag...väntade inte i 2 veckor mellan, dagen efter tonade jag det ljusbrunt...det röda lyste igenom, men jag kunde gå till stan o så...såg lite kopparbrunt ut, men de är början till ljusare brun iallfall ;)
    Ja men kunde du så kan jag! Man får ju våga lite här i livet
    Om inget annat har man något att skratta åt ett tag!
  • Burberry
    LuPeRo skrev 2009-10-02 23:24:38 följande:
    Men anledningen till att jag inte tog avfärgning var för att på de flesta paketen stod det att man skulle vänta 14 dagar innan man färgade (ifall håret blir katastrof vill jag inte gå med det i 2 veckor)
    Låter konstigt. Alla avfärgningar jag använt har varit tänkta för att avlägsna färg före ny färgning, och på paketeten har det stått anvisningar om vilken typ av färg man kan använda. Alla märken och nyanser lämpar sig nämligen inte att använda genast efter färgning (tex rött rekommenderas oftast inte), men då brukar det stå också på deras förpackning att de inte ska användas genast efter avfärgning.

Och det är inga problem att gå från svart till brun fast du färgat håret länge mörkt. Jag hade varit svart i fem år när jag kom på att jag ville bli blondin, krävdes två avfärgningar och en färgning så var jag platinablond. Så hemma-avfärgningarna funkar helt bra. Kör man hårinpackning en gång per vecka de första veckorna så brukar håret inte bli risigt heller.
Svar på tråden Bleka och sedan färga