Heavenly Divine skrev 2009-10-02 17:10:59 följande:
På avfärgningsförpackningen (LOREALS) står det att man skall börja ha i färgen ca 1 cm från hårbotten och låta färgen verka x antal minuter och resterande tid har man i färg även i hårbotten. Ofta har man, iallafall om man färgat håret mycket mer färg på längderna och längst ut i topparna vilket innebär att avfärgningen inte tar bort lika mycket av pigmenten där som närmast hårbotten där man inte har lika mycket färg i, så på så sätt funkar avfärgnngen likadant som en blekning - dvs tar bort pigmenten.Jag har använt avfärgning många gånger och varenda gång har det blivit MYCKET LJUSARE vid utväxten/hårbotten.
Ok, men loreals avfärgning är en sorts blekning, jag har använt den också. eftersom håret blir ljusare så är det en sorts blekning? Frisören använde en "riktig" avfärgning och den bleker ingenting utan bara löser upp färgen på översta skicktet.
Vet inte ens om sån finns att köpa i vanliga butiker....Men jag förstår vad du menar, fast då är det somsagt dock ingen avfärgnig enbart utan även blekning.
Detta hade ts själv hittat på internet om avfärgning på www.frisö
rska.se, det kan du läsa högre upp, inlägg nr 5.
avfärgning tar endast bort de konstgjorda pigmenten i håret, de som tillsätts vi toning och färgning. De naturliga pigmenten i håret påverkas inte.
Det innebär alltså att om ditt hår inte är naturligt blont, blir du inte blond vid en avfärgning heller. Undantag är om du blonderat håret innan färgning.