• Anonym (nervös)

Xanor-erfarenheter

Hej!

Jag har väldigt svårt att slappna av och sova,somnarjag så vaknar jag igen efter ca 4h och sedan ligger jag och vrider mig..detta har nu påverkat mig så att jag ej orkar med min familj och håller på att glida in i depression.
    Har fått Xanor utskrivet (o,5mg) men med rekommendation att ta halva tabletten till kvällen med effekt att jag somnar..tidigare kunde jag somna med hjälp av två alvedon dvs jag är väldigt känslig för läkemedel.
    Jag undrar om någon tagit 12,5mgoch om det funkade?Jag är så trött,så trött men speedad och kan ej slappna av och har nu haft dessa tabletter hemma i 2 veckor men är så skraj för benzo..Tacksam för synpunkter!

• Svar på tråden Xanor-erfarenheter
  • Anonym (lisa)

Vilken läkare skriver ut xanor? Trodde inte sånt gjordes längre....

Jag tjatade på min läkare om denna medicin då jag har enorm ångest och xanor vet jag fungerar - men läkaren vägrade. Istället fick jag någon annan sk*t som varken gör av eller till.

Ta en halv xanor du, men var försiktig så det inte blir en vana. Sååååå vanebildande och beroende framkallande är dem inte.

• Anonym (nervös)

Tack för snabbt svar..läkaren på den akut som jag kom in på(för hjärtklappning som hållt på från och till i 2 veckor) skrev ut dessa..jag blev livrädd då benzo verkligen skrämmer mig men hon menade på att jag kommer verkligen sova på dessa.
    Jag ska träffa annan läkare nu i veckan pga den burnout som jag har så jag önskar något annat än Xanor då jag lusläst att detta är den starkaste och "farligaste" benzon att få..läkaren menade på att det ej fanns någon beronde risk på 20 tabletter som hon skrev ut till mig att ta till då jag verkligen ej kunde sova.. (jag bor utomlands)

Sov du bra på dessa?Eller använde du dem för något annat?

• Anonym (Linda)

Jag äter Xanor mot ångest och får bara ta dom i absoluta nödfall. Jag tar 1 mg.

Att ta dom som sömnmedel låter konstigt eftersom dom är vanebildande.

Jag märke själv hur snabbt kroppen blev van. Först räckte det med 0,25 mg för att bli fri från ångesten, sedan 0,5 mg och nu behöver jag 1 mg för att få bort den.

Bättre att du får Atarax för att kunna koppla av om det är ångest du har.
    Eller sömnmedel om du har svårt att sova.

• PetraAbbas

Jag får xanor mot ångest,, 1/2 timm natten är nog helt ok... Själv somnar jag inte på de, men som du skriver är du känslig, Huvudsaken du får ordning på sömnen för det är A o O

• Anonym (nervös)

Håller med!Har Atarax men vaknar upp efter typ 3 h..dock på  en halv tablett men jag är helt förstörd dagen efter om jag tar en hel tablett..kanske jag ska prova en hel igen..

Trodde nämligen att Xanor var för att sova men läste när jag kom hem att det var för ångest..Jag skulle velat få typ någon bra insomningstablett eller liknande...men,jag tror att jag testar Xanor 12,5 mg  någon kväll nu för att få sova en natt och hoppas de får mig att slappna av..som sagt,på onsdag hoppas jag få en ny sömnmedicin..

• PetraAbbas

Anonym (nervös) skrev 2009-10-02 14:43:31 följande:

Håller med!Har Atarax men vaknar upp efter typ 3 h..dock på  en halv tablett men jag är helt förstörd dagen efter om jag tar en hel tablett..kanske jag ska prova en hel igen..Trodde nämligen att Xanor var för att sova men läste när jag kom hem att det var för ångest..Jag skulle velat få typ någon bra insomningstablett eller liknande...men,jag tror att jag testar Xanor 12,5 mg  någon kväll nu för att få sova en natt och hoppas de får mig att slappna av..som sagt,på onsdag hoppas jag få en ny sömnmedicin..
    Hoppas du får rätt hjälp. jag tycker stilnoct är bra för sömnen, jag har den svagaste o jag tar en tablett varje kväll. Somnar inom en halvtimme...
  • Anonym (nervös)

Förresten,vet någon av er någon bra tablett för att kunna sova hela natten?Alltså inte bara insomning?

• Anonym (Linda)

Jag äter propavan och jag tycker dom är bra.
    Har även Theralen.

Jag har bra erfarenheter av dom. Dock kan Theralenet ge lite hang over effekt.

• Anonym (nervös)
    PetraAbbas skrev 2009-10-02 14:44:43 följande:
    Anonym (nervös) skrev 2009-10-02 14:43:31 följande: Hoppas du får rätt hjälp. jag tycker stilnoct är bra för sömnen, jag har den svagaste o jag tar en tablett varje kväll. Somnar inom en halvtimme...
    Ok-fast du somnar inte på Xanor? Dumma "skitläkare"..jag förklarade att det är sömnbrist i ca 1 år som nu helt kastar mig ur livet...har två tätisar som kör varannan natt..suck..när de väl sover-ja,då ligger jag där och vrider mig..
  • Anonym (lisa)

Anonym (nervös) skrev 2009-10-02 14:45:35 följande:

Förresten,vet någon av er någon bra tablett för att kunna sova hela natten?Alltså inte bara insomning?
    Jag tar propavan för att sova hela natten, och imovane för att kunna somna in. Detta är en tillfällig lösning under en tid framöver och det fungerar jättebra för min del.
Svar på tråden Xanor-erfarenheter