• PennyD

Ditt barn, min angelägenhet.

Jag läser många gånger om föräldrar som hävdar att deras uppfostran inte rör någon annan.
    Jag tycker att den tankegången är naiv och inskränkt och misstänker att den bottnar i dåligt föräldrasjälvförtroende.

Ett banalt exempel är de barn som mobbar, blir kriminella, missbrukar etc.
    Deras destruktiva livstil går i allra högsta grad ut över mig (alla), antingen på det personliga planet eller i form av skattepengar. För att uttrycka mig ärligt.

Jag utgår från att destruktiva/självdestruktiva människor mår dåligt, detta till följd av brist på självkänsla och trygghet. Jag utgår också från att detta ansvar ligger hos föräldern. För att uttrycka mig ärligt.

Oberoende av vad vi tror på(eller vågar hoppas på), så borde väl alla människor ändå sträva efter någon form av utopi; där människor lever i fred och mår bra.

Jag har funnit svaret i "uppfostran", och tror att den spelar en avgörande roll för vilket samhälle vi, så att säga, föder.
    För mig står det därmed klart att vi alla berörs av varandras föräldraskap.

Jag tycker inte att det är en fråga om att lägga sig i, utan om civilkurage.

• Svar på tråden Ditt barn, min angelägenhet.
  • Anonym

Fast allt handlar inte bara om uppfostran. Min mamma har 3 barn och vi har alla blivit uppfostrade på samma sätt och fått samma trygghet och kärlek, men en av mina bröder har ändå valt en kriminell bana. Vår mamma har gjort allt hon kunnat för att hjälpa och stötta han ur detta, men han gör sina val.

• FreeForAll

Jag håller med dig till viss del, men om man tar FL som exempel så klagas det extremt mycket på andra föräldrars sätt att uppfostra sina barn. (Visserligen tycker jag att det lugnat ner sig här på senare tiden, eller så är det jag som inte längre läser de trådarna.)

Idag läste om jag om en mamma som ansågs vara en dålig mamma för att hon inte plockade upp sin bebis på en gång när den skrek för att hon tittade på det lilla äldre barnet som gjorde ett skateboard-trick. Där t ex så kan man ju tycka att den andra mamman inte borde lagt sig i.

Samma sak med föräldrar som inte ammar, eller de som tar ett glas vin när de ammar, det klagas oerhört mycket på dem och jag tror inte deras barn kommer växa upp till mobbare eller kriminella för det.

Så det beror på vad andra föräldrar lägger sig i helt enkelt.

• PennyD

Jag tycker att man ska våga kliva fram och säga ifrån, vare sig det är en vuxen eller ett barn som blir kränkt, och oavsett inbördes relation .

• FreeForAll
    PennyD skrev 2009-10-02 21:16:14 följande:
    Jag tycker att man ska våga kliva fram och säga ifrån, vare sig det är en vuxen eller ett barn som blir kränkt, och oavsett inbördes relation .
    Men vem är det då som bestämmer vad som är "rätt" uppfostran. Är det du?

Så ditt sätt att skapa en utopi; där människor lever i fred och mår bra är att gå och klanka ner på andra föräldrars sätt att uppfostra sina barn? På Vilket sätt tror du det skapar välbefinnande?
  • PennyD
    Anonym skrev 2009-10-02 20:07:38 följande:
    Fast allt handlar inte bara om uppfostran. Min mamma har 3 barn och vi har alla blivit uppfostrade på samma sätt och fått samma trygghet och kärlek, men en av mina bröder har ändå valt en kriminell bana. Vår mamma har gjort allt hon kunnat för att hjälpa och stötta han ur detta, men han gör sina val.
    Hur vet du att ni har blivit uppfostrade på samma sätt? Hur vet du att ni fått lika mycket kärlek och trygghet? Och hur menar du när du säger att han "valt" att gå en kriminell bana?

Personligen tror jag aldrig att någon någonsin väljer något destruktivt. Det är en konsekvens av många onda orsaker.
  • PennyD

Äpplen och Päron skrev 2009-10-02 21:19:24 följande:

Men vem är det då som bestämmer vad som är "rätt" uppfostran. Är det du? Så ditt sätt att skapa en utopi; där människor lever i fred och mår bra är att gå och klanka ner på andra föräldrars sätt att uppfostra sina barn? På Vilket sätt tror du det skapar välbefinnande?
    Jag varken bestämmer eller vet någonting. Men jag tror.
    Jag tror att, liksom man i alla övriga situationer uppmuntras till att säga ifrån när är någon blir illa behandlad, också ska våga göra det när det är ett barn som far illa.

Man kan aldrig garantera att en tillsägelse leder till något bra. Men om det skulle hindra mig från att säga ifrån, skulle jag lika gärna kunna sluta engagera mig helt i min omgivning. Det finns aldrig några garantier. Men att våga säga ifrån, är enligt mig, en hoppfull början.
  • FreeForAll
    PennyD skrev 2009-10-02 21:38:41 följande:
    Äpplen och Päron skrev 2009-10-02 21:19:24 följande: Jag varken bestämmer eller vet någonting. Men jag tror. Jag tror att, liksom man i alla övriga situationer uppmuntras till att säga ifrån när är någon blir illa behandlad, också ska våga göra det när det är ett barn som far illa. Man kan aldrig garantera att en tillsägelse leder till något bra. Men om det skulle hindra mig från att säga ifrån, skulle jag lika gärna kunna sluta engagera mig helt i min omgivning. Det finns aldrig några garantier. Men att våga säga ifrån, är enligt mig, en hoppfull början.
    Ok, så du pratar om självklara saker så som att någon t ex slår sitt barn? I så fall håller jag med dig!
  • PennyD

Äpplen och Päron skrev 2009-10-02 21:47:55 följande:

Ok, så du pratar om självklara saker så som att någon t ex slår sitt barn? I så fall håller jag med dig!
    Ja, men kanske också sånt som inte verkar vara så självklart för alla. Som när en förälder pratar extremt nedvärderande till sitt barn, eller på annat sätt kränker barnets integritet.
  • annbom

I stort så håller jag med dig, men jag får ingen kläm på var du tycker gränsen ska gå. I fallet med mamman som inte plockade upp sitt barn direkt för att ängna några minuter till sitt större barn han man gått över gränsen i att lägga sig i, men om en förälder slår sitt barn ska man lägga sig i.

Specificera var du tycker gränsen ska gå i trådstarten så att vi kan utgå från det.

Sedan tycker jag att du har en väldigt naiv inställning till vad föräldraskap är. En förälder kan ge allt till sitt barn och barnet blir ändå kriminellt eller missbrukare. Barn föds med personlighet och vissa barn är mer nyfikna än andra. Sedan kan saker och ting hända i barnets liv som inte en förälder har någon makt över, tex kan barnet bli mobbat på skolan, bli utsatt för sexuella trakaserier/våldtäkt av jämnårig.

PennyD skrev 2009-10-02 22:01:14 följande:
    Äpplen och Päron skrev 2009-10-02 21:47:55 följande:
    Ja, men kanske också sånt som inte verkar vara så självklart för alla. Som när en förälder pratar extremt nedvärderande till sitt barn, eller på annat sätt kränker barnets integritet.
  • PennyD
    annbom skrev 2009-10-05 14:32:19 följande:
    I stort så håller jag med dig, men jag får ingen kläm på var du tycker gränsen ska gå. I fallet med mamman som inte plockade upp sitt barn direkt för att ängna några minuter till sitt större barn han man gått över gränsen i att lägga sig i, men om en förälder slår sitt barn ska man lägga sig i. Specificera var du tycker gränsen ska gå i trådstarten så att vi kan utgå från det. Sedan tycker jag att du har en väldigt naiv inställning till vad föräldraskap är. En förälder kan ge allt till sitt barn och barnet blir ändå kriminellt eller missbrukare. Barn föds med personlighet och vissa barn är mer nyfikna än andra. Sedan kan saker och ting hända i barnets liv som inte en förälder har någon makt över, tex kan barnet bli mobbat på skolan, bli utsatt för sexuella trakaserier/våldtäkt av jämnårig.
    Jag tror att världen är för komplex för att man ska kunna dra en definitiv gräns. Jag vill bara uppmärksamma att det krävs medmänsklig finkänslighet och mod för att kunna lägga sig i.
    Som jag skrev gav jag Banala exemplen, för att göra det tydligt. Jag tror dock att det som är avgörande för vilka barn som faller för grupptryck eller kapitulerar för motgångar i livet, är den grundtrygghet som deras föräldrar skickat med dem ut i livet.
Svar på tråden Ditt barn, min angelägenhet.