• MammaTillNeoh

När börja med vinterkläder? Hur veta när det är tillräckligt kallt!? :S

Jag tycker det är så himla svårt att veta när man behöver sätta på barnen vinterkläder? Ett par tights under byxorna kanske räcker än så länge? Eller behöver man ens ha det? Vi har börjat få frost här nu på mornarna och det är riktigt kallt.. Men framåt dagen blir det ibland ganska varmt och då blir det nästan för varmt med så tjocka kläder på sig.

Sonen har just nu en vår/höst jacka, som står emot vind och en del regn. Men den är ganska tunn ändå, om det är kallt på morgnarna när vi ska till dagis så brukar jag sätta på honom en extra tröja under jackan. Åh, det är så svårt tycker jag! Lättare när det är vinter, och när det är sommar... Men höst och vår,, då är det inte lika lätt det där med kläder tycker jag...

• Svar på tråden När börja med vinterkläder? Hur veta när det är tillräckligt kallt!? :S
  • anirac1

Nu har jag inte barn än ... Men skulle nog ta på lager på lager dvs flecc å överdrags kläder

• nano

Vi har börjat med overall sen igår. Hon går bara på förmiddagarna och då är det kallt men det finns fodrade galonbyxor jacka också ifall det är för varmt för overallen.

• MammaTillNeoh
    anirac1 skrev 2009-10-02 22:16:43 följande:
    Nu har jag inte barn än ... Men skulle nog ta på lager på lager dvs flecc å överdrags kläder
    Överdragskläder,, som i termobyxor oså?
  • Tant Green

Så länge det är uppåt 10 grader mitt på dagen håller vi oss till olika former av skalkläder (fleece + vindjacka, mjukisbyxor + överdragsbyxor) så att det går att ta av ett lager på eftermiddagen. När det är runt 0 grader hela dagen går vi nog över till vinterkläderna.

• MammaTillNeoh

Tack för svaren! :) Jag fortsätter som jag gör nu då ett tag till, extra tröja och nå tights under byxorna om det är kallt på morgonen:)

• anirac1
    MammaTillNeoh skrev 2009-10-02 22:17:42 följande:
    Överdragskläder,, som i termobyxor oså?
    Nja mernar mer som sudd
  • MammaTillNeoh
    anirac1 skrev 2009-10-02 22:29:21 följande:
    Nja mernar mer som sudd
    sudd? typ regnkläder, liknande? haha , jag vet verkligen inte...
  • Micki83
    Tant Green skrev 2009-10-02 22:18:16 följande:
    Så länge det är uppåt 10 grader mitt på dagen håller vi oss till olika former av skalkläder (fleece + vindjacka, mjukisbyxor + överdragsbyxor) så att det går att ta av ett lager på eftermiddagen. När det är runt 0 grader hela dagen går vi nog över till vinterkläderna.
    här gör vi ung samma. dottern har alltid ett fleeceset liggande på dagis som dom kan dra på vid behov. lager på lager är kanon tycker jag.

just nu klär jag henne i en vindtät fleece + en täckväst eller en jacka och ev tunna vantar. under blir det vanliga byxor ev med fleecebrallor över.

till vintern när det är nån plusgrad och slask (som oftast här i småland) blir det vinterjacka men istället för termobyxor eller overall kör vi med fodrade gallonbyxor. sen har vi en självklart en overall för minus och snö.
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Alma & Ella♥¸.?''´¯)¸.?''´¯)
  • BabeGrl

Idag var det faktiskt första dagen som jag tog på min son en vinterjacka för det var bara 2C ute i morse när vi skulle till dagis eller förskolan. Dem är ute nästan hela tiden så han hade ett par fodrade byxor men tog med långkalsonger ifall att det skulle bli för kallt för honom. Han har även ett fodrat regnställ som han kan ha om det inte är alltför kallt, men annars i början av veckan så hade han fleece jacka och en tjockare väst på sig.

Children Are Our World
Svar på tråden När börja med vinterkläder? Hur veta när det är tillräckligt kallt!? :S