5års mobbing, vad gör vi för fel?
Men fy så hemskt!!
Kolla om skolan har en antimobbingplan. Mina barn går på en friskola, ett föräldrakooperativ,med vanlig inriktning, och där jobbas aktivt mot mobbing. Lärarna har ett team som heter "Amor", och till dem kan barnen lämna lappar, anonymt om de så vill, eller ta kontakt om det händer något. Alltid minst en lärare ute på alla raster, och de gånger de hänt tråkningar kallas alla inblandade elever till samtal, och föräldrar kontaktas. I varje klass har vi varje år 3-4 föräldrar som kommer till klassen några gånger per termin för att göra nån rolig lek, och samtidigt kolla läget lite. Vi väljer nya föräldrar på 1.a föräldrarmötet varje höst, så att alla föräldrar är delaktiga nån gång. Några gånger per år ordnar oxå denna gruppen av föräldrar tex klassdisco, brännbollsturnering utanför skoltid, så att barnen träffas alla samtidigt och har roligt.
Att be ett barn ignorera att det blir illa behandlat är att säga till henne att acceptera det. Otroligt fegt av lärarna, de måste gå vidare med barnen som mobbar. De måste oxå jobba förebyggande, även ihop med föräldrarna.
Självklart händer det tråkiga saker på mina barns skola oxå, men det jobbas aktivt mot mobbing hela tiden.
Barnen har oxå ett ämne som heter Livsviktigt en gång per vecka där man jobbar med beteende och hur man mår. (kanske alla har?)
Mina barns skola är en 0-6 skola. Planen mina barns skola arbetar efter kallas "Fören", tidigare Frivolten.
Hoppas verkligen det löser sig för din dotter.