skrållan1978 skrev 2009-10-07 10:20:52 följande:
tack tack för alla dina tips=) Blev ett ltet kvällsnöje o sitta o pillra bort o sonen somnade i min famn av det så han verkade ju iaf inte tycka att det gjorde ont=)Hur långt mellan"eksemutbrotten" brukar det vara ungefär???
Va bra att det gick bra. Fortsätt att göra så när han inte känner sig besvärad av det och smörj så gör man ju ialf allt man kan. Men som sagt, ett bad och det går väldigt lätt att pilla bort.
Mina skov är väldigt olika. Stress är en stor sak som utlöser det hos mig som vuxen. Allra bäst är det på sommaren då sol och värme hjälper till att torka ut dessa eksem. Jag brukar få det riktigt eländigt under hösten och sen håller det i sig ett tag och försvinner. Sen kommer det och går under vinteråret som mest. En uppskattning, kanske 5 riktiga utbrott då det nästintill blir köttsår av eksemet. Men jag kan bli jäkligt less på att smörja med alla salvor och vätskor så jag ibland kan strunta i det. Det är ju då mitt "fel" att det ibland blir så illa som det blir.
Lufta mycket. Det är väldigt lätt att få det i veckad hud så som under armar osv så att lufta kan vara en hjälp på traven. Det är väldigt svårt att få små barn att inte riva på dessa kliande eländen men man kan försöka att lära att dom ska klappa där det kliar så blir det inte så irriterad och ont.
Jag tror det är vanligast att det försvinner efter något/några år men var noga med att fortsätta smörja ett tag när eksemet är borta för att förhindra att det kommer mer.
Hoppas ni snart slipper detta!