• nurse

Vad är bäst mot röda ljumskar och armhålor?? Salva vs puder??

Lillkillen våran har börjat bli röd i ljumskarna och i armhålorna. I armhålorna ser det nästan "sprucket" ut fast inte torrt. Enligt våran BVC sköterska så ska vi inte behöva något utan bara lufta ofta. Men det ser ont ut så hade gärna gjort något. Vad har fungerat bäst för er andra? Det känns ju som om puder är bättre än salva eftersom salva kan göra det ännu fuktigare, eller?!? Tacksam för svar/hjälp!

• Svar på tråden Vad är bäst mot röda ljumskar och armhålor?? Salva vs puder??
  • lövet2

Jag håller på puder. Jag brukar tvätta försiktigt med bara vatten, torka - inte gnugga - med en riktigt tunn handduk (typ torkhandduk för disk) och sedan pudra. Ett par gånger om dagen tills det blivit bättre.

It matters!
  • nurse

Tack snälla för svaret! Skönt att höra, då kör vi nog på puder!

• Längtar Igen

Vår dotter hade lite diverse problem med huden när hon var liten. Då fick vi tips att använda olivolja på henne. Det gjorde vi och huden blev riktigt bra! Då avrådde de oss från att använda puder då det bara skulle klibba fast i huden. Vet inte för vi provade det aldrig. Men olivoljan funkade bra som sagt

• lövet2
    Längtar Igen skrev 2009-10-03 14:00:14 följande:
    Vår dotter hade lite diverse problem med huden när hon var liten. Då fick vi tips att använda olivolja på henne. Det gjorde vi och huden blev riktigt bra! Då avrådde de oss från att använda puder då det bara skulle klibba fast i huden. Vet inte för vi provade det aldrig. Men olivoljan funkade bra som sagt
    Ja, det går dåligt att blanda olja/salva och puder. Puder ska ju helst också bara användas i hudvecken.
    It matters!
  • musli

Puder är det som funkat bäst på lill-pojken våran. Han såg nästan skinnflådd ut mellan pungen och benet samt ljumsken. Efter tre dagar med tvättning under rinnande vatten (använder inte färdiga tvättlappar), försiktig torkning samt lite lufttorkning och puder på ABSOLUT torr hud så var alla problemen som bortblåsta!!! Gladare pojke och lättade föräldrar.

Hanna 050511 & Elias 090910
  • paddanpuff

Jag har ett till litet tips som fungerade på min polke iaf. Antingen Inotyiol eller Idomin men Inotyolen borde alla ha hemma! Den salvan är illaluktande o gul o kletig men helt grym mot alla röda fläckar!

Finns på apoteket iaf

• CloudBerry the 1st

För mig finns det vara en produkt i det läget som slår allt och det är potatismjöl.
    Helt outstanding.

• AnitaCasper

har använt babypuder under hakan, funkat jättebra. men nu när det blev lite iriterat i armhålan körde vi med inotyolsalva, funkade också superbra! svårt att lufta där under ju....

Svar på tråden Vad är bäst mot röda ljumskar och armhålor?? Salva vs puder??