• Miss Maya

Hur känns en infektion i en tandrot, ni som haft ont?

Jag lagade en tand, det sades vara ett stort hål, för lite över en månad sedan. Det värkte i en dag efter lagningen, men det kändes helt bra sedan.

Dock, för ca 2 veckor sedan, lite mer, började jag känna att det ömmade lite ibland. Samtidigt med detta blev jag förkyld och haft rejält jobbigt med snuva och tjockt i bihålorna. Men oddsen för att det är en ynklig bihåleinflammation är väl ganska små känner jag... Just nu värker det och känns mer och mer. Sittar i tanden, strålar upp i kinden, upp under ögat och ut mot örat. Kinden känns öm. Kan en infektion i en tand kännas så?

OCH om det är så att tanden måste rotfyllas istället, måste jag betala för en ny undersökning och sedan rotfyllning? Jag har ju faktiskt betalat för undersökning redan och för lagning av tanden, i så fall har väl tandläkaren gjort en felbedömning från början?

Vad gäller?

• Svar på tråden Hur känns en infektion i en tandrot, ni som haft ont?
  • Suck och suck

Usch. Det är så jobbigt sånt där.
    Jag har skyhöga tandläkarkostnader sen i våras, just på grund av en sån tand.
    De måste ju göra ett antal ingrepp med bakteriedödande medel, innan de rotfyller, har jag fått klart för mig.
    De gjorde det ett ANTAL gånger på mig. Orkar inte tänka på hur många tusenlappar som flög iväg.
    Sen fick jag antibiotika flera gånger.
    Jag tycker det låter som du har en rejäl tandinfektion.

Det där med att reklamera för att de inte lyckas hos tandläkaren, undrar jag också över?

• Miss Maya

Säg inte så! Jag har redan lagt ut nästan 5000 på tandläkaren nu...

Men det KAN vara en bihåleinflammation? Kan? Det gör svinont i bihålan när jag snyter mig nu? Kan det kännas så när jag har en infektion i en tand också? Shit, jag börjar snart gråta. Inte för att det gör ont, för mina pengar...

• Suck och suck

Miss Maya skrev 2009-10-03 16:41:23 följande:

Just nu värker det och känns mer och mer. Sittar i tanden, strålar upp i kinden, upp under ögat och ut mot örat. Kinden känns öm. Kan en infektion i en tand kännas så?
    Exakt så kan en tandinfektion kännas. Och i det läget är det superviktigt med antibiotika.
    Tog de bakteriedödande medel i din rotfyllningstand INNAN själva rotfyllningen? Vet du det?
  • Suck och suck

Miss Maya skrev 2009-10-03 16:49:03 följande:

Men det KAN vara en bihåleinflammation? Kan? Det gör svinont i bihålan när jag snyter mig nu? Kan det kännas så när jag har en infektion i en tand också? Shit, jag börjar snart gråta. Inte för att det gör ont, för mina pengar...
    För min del hade jag ju bihåleinflammationer också kombinerat med dessa bekymmer.
    Men för min del så höll hälsan på att ta totalknäcken på mig i samband med detta.
    Det satte sig på hjärtat och jag fick panikångest.
    Då blev faktiskt det värre än pengarna ändå.
  • Miss Maya

Åhh, säg inte så jag gråter nästan på riktigt...

Nej de gjorde alltså ingen rotfyllning. Det var en vanlig lagning, men ett stort hål. Allting kändes kanon i flera veckor men sedan började det kännas märkligt för drygt två veckor sedan och i samma veva blev jag jätteförkyld. Jag lagade nämligen även två andra tänder på andra sidan och de har också plötsligt börjat göra sig till känna, ilat när jag ätit kallt och känts av när jag tuggat. Därför har jag tänkt att det kanske är en rejäl bihåleinflammation. Men nu är jag lite bättre, men kinden har idag börjat kännas värre än någonsin.

Ringde precis tandakuten, men de har inte ens öppet!

Suck och suck skrev 2009-10-03 16:49:26 följande:
    Miss Maya skrev 2009-10-03 16:41:23 följande: Exakt så kan en tandinfektion kännas. Och i det läget är det superviktigt med antibiotika. Tog de bakteriedödande medel i din rotfyllningstand INNAN själva rotfyllningen? Vet du det?
  • Suck och suck

Förlåt, jag missade. Du har ju inte rotfyllt ju.

• Miss Maya

Vart fan ska jag ringa och rådfråga nu då? Sjukvårdsupplysningen känns ju inte som den mest tillförlitliga när det kommer till tandvärk, faktiskt.

• Miss Maya

Jag menar, jag känner ju av tre av mina lagningar nu, som sitter i övre käken, på båda sidor. ALLA kan ju inte vara kassa! Jag önskar hett det beror på en bihåleinflammation.. Jag funderar på att traska till akuten och "glömma" tala om att jag nyss lagat tänder och så ger de mig medicin och så är allt jättebra... Önskar, önskar, önskar.

• Suck och suck

Miss Maya skrev 2009-10-03 16:52:22 följande:

Jag lagade nämligen även två andra tänder på andra sidan och de har också plötsligt börjat göra sig till känna, ilat när jag ätit kallt och känts av när jag tuggat. Därför har jag tänkt att det kanske är en rejäl bihåleinflammation. Men nu är jag lite bättre, men kinden har idag börjat kännas värre än någonsin. Ringde precis tandakuten, men de har inte ens öppet!
    Jomen precis sådär var det för mig.
    Det ilar ju över till andra tänder.
    Då ÄR det ju en tandinflammation. Tandläkaren höll på att ta fel tand på mig, bara för att det ilade i andra tänder.

Jag beklagar jättemycket över pengarna. Men för mig var detta en så allvarlig hälsoknäck - och det är faktiskt väldigt allvarligt med såna här infektioner- så jag hoppas jätteinnerligt att du blir bra med den, till att börja med.
    Det är jätteviktigt.
  • Suck och suck

Miss Maya skrev 2009-10-03 16:55:26 följande:

Jag menar, jag känner ju av tre av mina lagningar nu, som sitter i övre käken, på båda sidor. ALLA kan ju inte vara kassa! Jag önskar hett det beror på en bihåleinflammation.. Jag funderar på att traska till akuten och "glömma" tala om att jag nyss lagat tänder och så ger de mig medicin och så är allt jättebra... Önskar, önskar, önskar.
    Om du säger att det är dina tänder, så BÖR vårdcentralen ta jätteallvarligt på det.
    Det sa min husläkare, då jag kommit för att få antibiotika för bihåleinflammation, För bihåleinflammationen blev jag avvisad. Men hade jag sagt något om tänderna, så hade de gett antibiotika direkt.
    Det är farligt med tandinfektioner. Det kan gå direkt på hjärtat.

Jag för min del s k u l l e i ditt fall, ta mig till en tandläkare också.
Svar på tråden Hur känns en infektion i en tandrot, ni som haft ont?