• Miss Maya

Hur känns en infektion i en tandrot, ni som haft ont?

Jag lagade en tand, det sades vara ett stort hål, för lite över en månad sedan. Det värkte i en dag efter lagningen, men det kändes helt bra sedan.

Dock, för ca 2 veckor sedan, lite mer, började jag känna att det ömmade lite ibland. Samtidigt med detta blev jag förkyld och haft rejält jobbigt med snuva och tjockt i bihålorna. Men oddsen för att det är en ynklig bihåleinflammation är väl ganska små känner jag... Just nu värker det och känns mer och mer. Sittar i tanden, strålar upp i kinden, upp under ögat och ut mot örat. Kinden känns öm. Kan en infektion i en tand kännas så?

OCH om det är så att tanden måste rotfyllas istället, måste jag betala för en ny undersökning och sedan rotfyllning? Jag har ju faktiskt betalat för undersökning redan och för lagning av tanden, i så fall har väl tandläkaren gjort en felbedömning från början?

Vad gäller?

• Svar på tråden Hur känns en infektion i en tandrot, ni som haft ont?
  • Suck och suck

*styrkekram* Jag önskar dig allt att du blir bättre. Det är viktigast.

• Miss Maya

Jo, men det är ju på olika sidor. Den sidan som värker nu, där känner jag i flera tänder, men det är ju förmodligen i den lagade tanden det onda sitter = infektion. Men det känns på ANDRA SIDAN också, där jag har andra lagningar. De har också blivit ömma, men värker inte som detta.

Ringde 1177 nu och hon tyckte absolut jag skulle åka till jourcentralen. BLÄ BLÄ BLÄ!

Suck och suck skrev 2009-10-03 16:57:24 följande:
    Miss Maya skrev 2009-10-03 16:52:22 följande: Jomen precis sådär var det för mig. Det ilar ju över till andra tänder. Då ÄR det ju en tandinflammation. Tandläkaren höll på att ta fel tand på mig, bara för att det ilade i andra tänder. Jag beklagar jättemycket över pengarna. Men för mig var detta en så allvarlig hälsoknäck - och det är faktiskt väldigt allvarligt med såna här infektioner- så jag hoppas jätteinnerligt att du blir bra med den, till att börja med. Det är jätteviktigt.
  • maurica

Hej TS!
    Tandvård är tyvärr inte alltid en exakt vetenskap och man försöker alltid med en lagning innan man går på roten - framförallt om man inte kan härleda några symptom från denna. Bihålorna ligger på många väldigt nära tandrötterna (man ser dem tydligt på röntgen) och har man en bihåleinfektion kan det leda till tandvärk. Går du till till ordinarie tandläkare blir du knappast debiterad för en extra undersökning utan snarare, om det nu är en rotfyllning som behövs, någon röntgenbild och sedan akutrensning, akutundersökning eller en sjukdomsbehandlande åtgärd. Ny fullständig undersökning ska du absolut inte bli debiterad för. Det kan även hända att du får antibiotika utskrivet och får en ny tid för åtgärd eller återkontroll och se om problemen avklingat. Ett annat möjligt scenario är att lagningen blivit aningen hög, du har gnisslat på den och den blir sedan överkänslig pga överstimulering, då räcker det oftast med att man putsar av fyllningen en aning (bör din tandläkare inte debitera alls) och kanske tar en ipren eller två.

Vad gäller taxor och debitering kan du kika på www.tlv.se/ och få en fingervisning om vad det kan landa på, dock råde fri prissättning, så referenspriserna skall ses som ett lägsta-pris. En schysst tandläkare använder flera åtgärder och debiterar mindre på vardera för att du snabbare ska komma upp i högkostnadsskyddet (3000 kr utifrån referenspriser under ett års tid). På det kvitto du fick från undersökning och lagning skall det framgå hur mycket som ligger i din "karenspott". Väljer du att gå akut så hamnar alla åtgärder du gör inom tandvården i samma pott, eftersom den ligger centralt hos Försäkringskassan.

• Miss Maya

Tack för ditt svar! Nej jag tycker inte heller att jag borde bli debiterad för en helt ny undersökning och jag har ganska bra koll på referenspriserna redan då jag kollade upp det när jag först gick till tandläkaren och fick ett ganska saftigt kostnadsförslag. Så jag vet vad en rotfyllning kan kosta... Fast det lär ju bli dyrare om det är akut...

Dock har jag ju kommit upp i högkostnadsskyddet på 3000 kronor med god marginal, så jag kommer ju enbart betala 50%, men ändå sura pengar. Jag ska nog ta mig till jourcentralen nu för att i alla fall utesluta bihåleinflammation, jag pallar inte ha detta mer, kan säkert ta Ipren, men det löser ju inte själva problematiken.

maurica skrev 2009-10-03 17:05:15 följande:
    Hej TS! Tandvård är tyvärr inte alltid en exakt vetenskap och man försöker alltid med en lagning innan man går på roten - framförallt om man inte kan härleda några symptom från denna. Bihålorna ligger på många väldigt nära tandrötterna (man ser dem tydligt på röntgen) och har man en bihåleinfektion kan det leda till tandvärk. Går du till till ordinarie tandläkare blir du knappast debiterad för en extra undersökning utan snarare, om det nu är en rotfyllning som behövs, någon röntgenbild och sedan akutrensning, akutundersökning eller en sjukdomsbehandlande åtgärd. Ny fullständig undersökning ska du absolut inte bli debiterad för. Det kan även hända att du får antibiotika utskrivet och får en ny tid för åtgärd eller återkontroll och se om problemen avklingat. Ett annat möjligt scenario är att lagningen blivit aningen hög, du har gnisslat på den och den blir sedan överkänslig pga överstimulering, då räcker det oftast med att man putsar av fyllningen en aning (bör din tandläkare inte debitera alls) och kanske tar en ipren eller två. Vad gäller taxor och debitering kan du kika på www.tlv.se/ och få en fingervisning om vad det kan landa på, dock råde fri prissättning, så referenspriserna skall ses som ett lägsta-pris. En schysst tandläkare använder flera åtgärder och debiterar mindre på vardera för att du snabbare ska komma upp i högkostnadsskyddet (3000 kr utifrån referenspriser under ett års tid). På det kvitto du fick från undersökning och lagning skall det framgå hur mycket som ligger i din "karenspott". Väljer du att gå akut så hamnar alla åtgärder du gör inom tandvården i samma pott, eftersom den ligger centralt hos Försäkringskassan.
  • maurica

Tycker också att du ska ta dig iväg, visst är det surt att det kostar men slippa ha ont är guld värt! Lycka till!

• Miss Maya

Mm, ska ta en liten stunds mental förberedelse och sedan ska jag ta mig ut i regnet. Känns som om hela min kind ser ut som en fotboll, men det gör den dock inte. Inte än i alla fall.

Tack för era svar igen! Jag sitter och håller tummarna för bihåleinflammation faktiskt.

• Miss Maya

Jag har nu varit hos tandläkaren. Hon hävdade bihåleinflammation iom den långdragna förkylningen och snuvan och att det var så utbrett med ömt i käken, kindbenet, ont i tänderna, ont i bihålan när jag snyter mig. Hon tittade även på tandköttet, hon betonade att hon inte är någon tandläkare, men hävdade att om en tand är inflammerad så syns det även på tandköttet, dvs det är rött och svullet och något sådant såg hon inte alls.

Stämmer det?

Jag fick en kur i alla fall och hoppas att jag blir hjälpt snabbt, för det här är tamejfan för jävligt ärligt talat... Det värker i hela högra tandraden, från tänderna längst fram till längst bark. OM det skulle vara tanden som är ond, kommer det då försvinna temporärt med kuren, eller försvinner det inte alls då?

• maurica

Hmm.. det är alltså en läkare som kikat på dig? Vill ju inte smutskasta läkarkåren men de har i princip bara en temadag om tandvård under sex års utbildning, så vad de säger om munhälsa ska man ta med en nypa salt. Har haft många patienter som varit läkare (är själv tandhygienist) som inte haft en aning om hur sjukdomar i munnen uppstår. I tandköttet syns mest ytliga inflammationer, man kan ha värk utan att det ser det minsta påverkat ut.

Menmen.. med en antibiotikakur bör det lägga sig i vilket fall, testa gärna att kombinera med ipren eller voltaren också (om det ev ändå är från tänderna). Blossar problemen upp och det inte finns något skäl att misstänka bihålorna längre rekommenderar jag dig att fixa en tid hos tandläkaren istället.

• Miss Maya

Ska jag absolut göra. Återkommer detta så tror jag absolut att det är tanden det är fel på. Men faktum är ju att jag även på andra sidan kinden, där jag också lagat tänder, känner en viss ömhet från lagningarna efter att förkylningen började (kände inget alls innan). Så jag tänker att de kanske var känsliga men så blev jag rejält förkyld och då känns det mer. Ja jag vet inte.

Och ja, tro mig, jag kombinerar med Ipren alla gånger.

Jag har även läst att om det är en inflammation i en tand och man äter en kur så återkommer det nästan alltid ändå? Jag funderar nämligen på att ringa tandläkaren för att iaf kolla upp det ändå, för det syns på röntgen eller hur ser det om det är inflammerat? Eller kommer det inte synas om det läker iom antibiotikan?

Förlåt alla mina frågor!

maurica skrev 2009-10-03 21:06:04 följande:
    Hmm.. det är alltså en läkare som kikat på dig? Vill ju inte smutskasta läkarkåren men de har i princip bara en temadag om tandvård under sex års utbildning, så vad de säger om munhälsa ska man ta med en nypa salt. Har haft många patienter som varit läkare (är själv tandhygienist) som inte haft en aning om hur sjukdomar i munnen uppstår. I tandköttet syns mest ytliga inflammationer, man kan ha värk utan att det ser det minsta påverkat ut. Menmen.. med en antibiotikakur bör det lägga sig i vilket fall, testa gärna att kombinera med ipren eller voltaren också (om det ev ändå är från tänderna). Blossar problemen upp och det inte finns något skäl att misstänka bihålorna längre rekommenderar jag dig att fixa en tid hos tandläkaren istället.
  • maurica

Antibiotikan får ofta inflammationen i en tand att stilla sig för stunden men kommer, precis som du skriver, ofta tillbaka efter en tid. Man kan inte alltid se inflammationer på röntgen, men man kan testa tanden på annat sätt, saker du kan göra själv är tex att försiktigt knacka mot tanden med handtaget till en sked/kniv/gaffel, testa att belasta tanden/tänderna i olika lägen genom att bita på någon glasspinne el dyl, är den känslig mot kallt/varmt? Om du trycker ovanför de tänder som gör ont, på tandköttet, är det svullet eller ömmar någonstans? Är du spänd i käkarna? Om du för käkarna mot varandra - tar det i någon ömmande tand innan någon av de andra?

Svar på tråden Hur känns en infektion i en tandrot, ni som haft ont?