Tack för ditt svar! Nej jag tycker inte heller att jag borde bli debiterad för en helt ny undersökning och jag har ganska bra koll på referenspriserna redan då jag kollade upp det när jag först gick till tandläkaren och fick ett ganska saftigt kostnadsförslag. Så jag vet vad en rotfyllning kan kosta... Fast det lär ju bli dyrare om det är akut...
Dock har jag ju kommit upp i högkostnadsskyddet på 3000 kronor med god marginal, så jag kommer ju enbart betala 50%, men ändå sura pengar. Jag ska nog ta mig till jourcentralen nu för att i alla fall utesluta bihåleinflammation, jag pallar inte ha detta mer, kan säkert ta Ipren, men det löser ju inte själva problematiken.
maurica skrev 2009-10-03 17:05:15 följande:
Hej TS! Tandvård är tyvärr inte alltid en exakt vetenskap och man försöker alltid med en lagning innan man går på roten - framförallt om man inte kan härleda några symptom från denna. Bihålorna ligger på många väldigt nära tandrötterna (man ser dem tydligt på röntgen) och har man en bihåleinfektion kan det leda till tandvärk. Går du till till ordinarie tandläkare blir du knappast debiterad för en extra undersökning utan snarare, om det nu är en rotfyllning som behövs, någon röntgenbild och sedan akutrensning, akutundersökning eller en sjukdomsbehandlande åtgärd. Ny fullständig undersökning ska du absolut inte bli debiterad för. Det kan även hända att du får antibiotika utskrivet och får en ny tid för åtgärd eller återkontroll och se om problemen avklingat. Ett annat möjligt scenario är att lagningen blivit aningen hög, du har gnisslat på den och den blir sedan överkänslig pga överstimulering, då räcker det oftast med att man putsar av fyllningen en aning (bör din tandläkare inte debitera alls) och kanske tar en ipren eller två. Vad gäller taxor och debitering kan du kika på
www.tlv.se/ och få en fingervisning om vad det kan landa på, dock råde fri prissättning, så referenspriserna skall ses som ett lägsta-pris. En schysst tandläkare använder flera åtgärder och debiterar mindre på vardera för att du snabbare ska komma upp i högkostnadsskyddet (3000 kr utifrån referenspriser under ett års tid). På det kvitto du fick från undersökning och lagning skall det framgå hur mycket som ligger i din "karenspott". Väljer du att gå akut så hamnar alla åtgärder du gör inom tandvården i samma pott, eftersom den ligger centralt hos Försäkringskassan.