• MallaMojs

Sprida aska?

Undrar bara om här finns nån som är insatt i hur man får å inte får göra med askan från sin lille ängel??? Skulle så gärna vilja sprida ut askan i minneslunden på den kyrkogård där min storebror också är begraven... Vet nån om man får det å om det kostar en massa pengar å så? Tacktack /Malin

• Svar på tråden Sprida aska?
  • Anonym

När vi förlorade vårt lilla barn spreds askan i minneslund. Det var sjukhusprästen som ordnade med det. Man får inte närvara eller veta var i minneslunden ens nära & kära ligger. Men jag tycker inte det spelar någon roll. Har man anhörig i lunden sedan innan kan de få ligga på samma plats. Vår flicka ligger bredvid min lillasyster... Det är gratis, förresten.
    Det blir bättre...

• MallaMojs

Ok, tack... Men när du skriver minneslund, så menar du en speciell minneslund? man får välja alltså?

• Anonym

Vi spred i minneslund på kyrkogård, dock inte i samma församling som vi bodde i då, så vi valde själva platsen.

• MallaMojs

Oki, tack så mycket för hjälpen!

• krakel

hej du ja du får välja ML själv vart du vill men tror inte att den sprids i den mening som du menar .. de gravsätter stoftet .. och man får som dagt inte veta vart och man får inte närvara är ju lixom det som är meningen at man inte ska ha sin speciella plats...

De kan ju inte sprida alla som ligger där skulle bli för mycket stoft på vilo väg..

Själv fick jag panik när jag tänkte på att de skulle sprida stoftet skulle min ille pojke spridas för vinden och hamna över allt men sen såg jag ,,men får ett skriftligt besked från kyrkan:;; att de hade garvsatt stoftet...

• ebbah

Hej!
    Vi hade en liten minnes stund med prästen i vår församling, sedan vi fått hem askan från vår lille änglason. Vi var i minneslunden, tände ljus, prästen sa några väl valda ord, läste en bön och så sjöng vi. Det kändes värdigt och riktigt på något sätt.... Sedan gick vi in i kyrkan på "mässan" (det var en söndag). Under tiden så gravsatte vaktmästren askan i minneslunden, vi fick en stund till tröst och eftertanke i kyrkan... där får man låta tårarna rinna... Efteråt gick vi ut till minneslunden, tittade på blommorna och tände ett gravljus som brann i flera dygn...
    Kändes som ett sätt att sluta cirkeln och ta första steget i att gå vidare... Sedan har vi tänt ljus där igen... Känns bra...
    Och ja...allt var gratis...
    Hoppas det går bra för er...kram

• MallaMojs

Det viktigaste för mig är att jag ska veta iaf på ett ungefär VAR han är, på vilken begravningsplats eller i vilken minnelund, inte exakt plats å så... Var inte så säker på att man fick välja det, men nu känner jag mig lugn! Lillkillen Marcus', min ängels, morbror ligger begravd där och det känns bra...att han kan hjälpa honom å vaka över honom.

Annars blir det nog ingen minnesstund...men jag känner mig trygg om jag vet att han är där...någonstans! Ska träffa kuratorn idag och prata om det...men det är ju lite skönt att vara lite förberedd! Tack så jättemycket för hjälpen!

• MallaMojs

Hej allihopa! Ville bara berätta en sak för er...en gnutta gläje i alla sorg, en sorg som jag inte är ensam om...

Var ju hos kuratorn igår...å hon sa att visst skulle vi kunna "gräva ner" min Marcus i den minneslund nära min storebror, även han hette Marcus...som dog i samma sjukdom som min lill-ängel. Han är dock begravd där med sten å allt, då han föddes och levde i sex månader. Kuratorn skulle också kolla utifall att vi kanske skulle kunna få min lillkille nedgrävd där, bredvid honom å hans sten. Jag skulle känna mig sååå lugn om han fick ligga där, alldeles intill honom! Morbror Marcus skulle vaka över sin systerson, vilket skulle vara sååå skönt! Å tänk att ha en sten å gå till, för att hälsa på de båda! *liiiite glad*

Hoppas att det går!!!

Svar på tråden Sprida aska?