• lill linda 82

urinet luktar hemskt sött, orsak?

Hejsan,

Jag har sedan några dagar tillbaka fått hemskt söt / sliskig lukt på urinet.. oavsett hur mkt vätska jag dricker så luktar det ändå samma konstiga doft. Kan inte minnas att jag haft såhär under de andra 2 graviditeterna.
    Kan det bero på förkylningen jag dragit på mig eller är det något annat???

Någon som har nån aning om vad det kan bero på??

Jag är i v19 nu...

/Linda

• Svar på tråden urinet luktar hemskt sött, orsak?
  • apsa

Är inte gravid men har diabetes och det kan ju vara att du har högt blodsocker/graviditets diabetes..
    Bästa att kolla upp för säkerhets skull. inte bra för en bebis om mamman har högt blodsocker.
    Har du haft några andra "symptom" som tex. mer törstig illamående (iofs är du ju gravid så kanske svårt att säga) mindre sugen på mat??

• mommytobe

Är urinen grumlig?Det kan även va UVI(urinvägsinfektion)fast då bruukar det ju va bra att dricka MASSOR

• lill linda 82
    mommytobe skrev 2009-10-03 19:06:38 följande:
    Är urinen grumlig?Det kan även va UVI(urinvägsinfektion)fast då bruukar det ju va bra att dricka MASSOR
    hm.. ja fast det har det varit hela graviditeten nästan...? alltså grumligt.
  • lill linda 82
    apsa skrev 2009-10-03 19:03:44 följande:
    Är inte gravid men har diabetes och det kan ju vara att du har högt blodsocker/graviditets diabetes.. Bästa att kolla upp för säkerhets skull. inte bra för en bebis om mamman har högt blodsocker.Har du haft några andra "symptom" som tex. mer törstig illamående (iofs är du ju gravid så kanske svårt att säga) mindre sugen på mat??
    ja du, det där är ju lite klurigt... för illamående har jag ju varit men inte nu längre. törstig är jag ju helt klart... kan lätt dricka 3-5 glas vatten till varje måltid men tycker inte att jag kissar ut lika mkt som kommer in.
  • apsa

lill linda 82 skrev 2009-10-03 20:26:56 följande:

ja du, det där är ju lite klurigt... för illamående har jag ju varit men inte nu längre. törstig är jag ju helt klart... kan lätt dricka 3-5 glas vatten till varje måltid men tycker inte att jag kissar ut lika mkt som kommer in.
    Men det är just kroppens sätt att försöka bli av med extra socker man blir törstig för att sen kissa bort extra socker.
    När jag var 9 år fick jag reda på att jag hade diabetes eftersom jag drack och kissa hela tiden och min mamma trodde att jag hade UVI..
    Till slut åkte vi tillvårdcentralen och därifrån direkt till sjukhuset då jag hade diabetes(hade dock även UVI).
    Vill absolut INTE skrämma dig och det går ju lätt att lösa om det är graviditets diabetes men just för säkerhets skull skulle jag kolla upp det så snabbt som möjligt.
    Har du haft en konstig syrlig smak i munnen nästan som aseton?? Lite som sura uppstötningar? vet inte riktigt hur man ska förklara det.
  • heartofgold

hej, vill bara säga att min urin också luktar sött. Har tagit både p-glukos som är normalt och u-sticka som inte visade några några tecken på glukos i urinen. Så det behöver inte vara diabetes.

• lill linda 82
    apsa skrev 2009-10-03 23:25:27 följande:
    .Har du haft en konstig syrlig smak i munnen nästan som aseton?? Lite som sura uppstötningar? vet inte riktigt hur man ska förklara det.
    [/citat]

jag har ingen halsbränna eller sura uppstötningar eller acetonliknande i munnen...
  • lill linda 82
    heartofgold skrev 2009-10-04 08:54:24 följande:
    hej, vill bara säga att min urin också luktar sött. Har tagit både p-glukos som är normalt och u-sticka som inte visade några några tecken på glukos i urinen. Så det behöver inte vara diabetes.
    det kanske är hormonellt med andra ord??
  • Gumman1980

Hej!
    De låter som grav diabetes, en vän till mej fick de och hennes urin luktade som ditt.
    Kolla upp de som sagt inte bra och ha högt socker när man är gravid!

Lycka till!

• lill linda 82

men alltså gravid diabetes? är det inte överviktiga som åker på sånt?? eller är det jag som missförstått?

• Gumman1980
    lill linda 82 skrev 2009-10-04 12:46:36 följande:
    men alltså gravid diabetes? är det inte överviktiga som åker på sånt?? eller är det jag som missförstått?
    Nej de är inte bara överviktiga som åker på sånt.
    Min vännina vägde 67 kilo när hon fick grav diabetes så de kan vem som helst få.
    Risken att få grav diabetes när man är överviktig är större men som sagt vem som helst kan få de...
    De bästa du kan göra är att kolla upp de, de kan vara uvi också men man vet aldrig...
  • Fiyali

Nej inte överviktiga, min mamma fick det när hon vägde 45 kg under "min graviditet", själv har jag typ 1 diabetes vilket inte heller beror på över vikt, vad som däremot är sant är att diabetes typ 2, får man under grav, av övervikt, eller ålder (alla beror på slitage och belastningar).

Kan skryta med att mitt urin nästan jämt under min förra graviditet luktade kalaspuffar, och har redan börjat göra det igen under denna, har dock diabetes sen tidigare, men till TS rekommenderar jag att gå och lämna ett enkelt urinprov på vårdcentralen, skulle du ha högt socker i det, får du hjälp därefter...
    Lycka till!

• lill linda 82

det måste ha varit något jag ätit för nu luktar det som vanligt igen... ?
    fick inte tag på bm för hon är på kurs, men ska ringa henne imorgon.

Svar på tråden urinet luktar hemskt sött, orsak?