• Komänglar

18 månader och har inte börjat gå

Har en tös på 18 mån som inte vill gå. Vi har testat och hon kan gå men hon vill inte. Någon mer som har barn som börjat gå sent?

• Svar på tråden 18 månader och har inte börjat gå
  • GLA

Min tös vill inte heller gå själv. Med vagn eller hålla i sig lite i min hand går det alldeles utmärkt. Två gånger har hon fått för sig att gå själv i lägenheten, det har varit ca 1 månads mellanrum.

Hon är 15 månader.

• Annamamma 83

På vår bvc så gör de utredning när barnen är 18 månader o inte börjat gå. Vad säger de på bvc hos dig?

• Komänglar

Vi ska till BVC på tisdag, så vi får se vad de säger då. Hon gillar ibland att gå när man håller henne i handen och ibland även med gåvagn, men hon visade tidigt att hon inte tyckte det var kul att gå. När det andra barnen i hennes ålder ville gå och hålla i händerna hela tiden när dom var runt 8-9 mån så vart hon jätte arg och ledsen när vi gjorde så med henne. Därför slutade vi att träna med henne och tänkte att det säkert kommer av sig självt men icke. Ja får som sagt se vad de säger på tisdag om det.

• Annamamma 83

Jo men då har du ju i alla fall sett att hon kan om hon barar vill. Då slipper du ju oroa dig i alla fall, att något skulle vara fel.
    Då är de förmodligen bara en tjej med stark vilja eller kanske så tycker hon bara de är lite läskigt!
    Har hon gått i gåstol då?

lycka till!

• Komänglar

Hon gick i gåstol när hon var runt 6-8 mån sedan ville hon inte sitta i den mer å då tog vi bort den.

• janno77

min tjej är 15 månader och går inte än. Med barnvagnen framför går det bra och runt möbler, men släppa taget går inte, då sätter vi oss på rumpan.

• Scarlet

Min kusin gick inte forran han var 18 manader heller. Som vuxen blev han en riktigt sportig typ, sa att borja ga sent behover inte betyda att man blir fysiskt klumpig eller "omotorisk" senare i livet!

• Annamamma 83
    Scarlet skrev 2009-10-04 12:53:22 följande:
    Min kusin gick inte forran han var 18 manader heller. Som vuxen blev han en riktigt sportig typ, sa att borja ga sent behover inte betyda att man blir fysiskt klumpig eller "omotorisk" senare i livet!
    Det är inte ens bra o gå tidigt, har nåt med leder o göra har ja för mig, nåt är de i alla fall.

Vår grabb sprang vid 10 månader, det är inte positivt heller, de har verkligen inte de förståndet då, han var aldrig försiktigt, tog de aldrig lugnt. Han slog sig jämt!
  • Tina3

Vår son blir 17 månader imorgon och han kryper fort .

Han går med lära-gå-vagn mm men om han ska ta egna steg så ser han bara busig och lite tveksam ut, sedan sätter han sig ner och kryper snabbt vidare.

Våra äldre söner lärde sig gå när de var 15-16 månader, de var inte heller tidiga men minstingen är alltså senast.
    Samtidigt ser jag att inget är fel; han har koordinerade rörelser, verkar inte "sned" på något sätt osv.
    Han måste nog bara komma på vitsen med att gå .

För övrigt så har de andra pojkarna "kommit igång" nu; de älskar att spela fotboll och innebandy och nu tänker man ju inte på att de började gå några månader senare än många andra.
    Alla har dessutom ätit själva och druckit ur glas runt ettårsdagen och de större pojkarna, som nu är ca 5 och 7 år, har "knäckt läskoden" runt femårsdagen och är duktiga på matte.

Det är lätt att haka upp sig på det barnen INTE har lärt sig än - men tänk vad mycket de kan!

• tindeli

Min tös är snart 21 månader och började inte gå förren hon var närmare 19 månader. Hon har aldrig fått haft gåstol eller varit särskilt intresserad av gåvagn.
    Fick veta att just min tös är väldigt vig och rörlig i lederna så det var lite svårt för henne att finna balansen när hon skulle stå, vi lät henne vara och gick med henne när hon gav insiativ. Hon fan att en vanlig docksulky var rolig att gå med så den tog vi med ut sen lossade det av sig själv och hon gick snabbt och stabilt på en vecka.

• Malle85

Min dotter går inte heller själv än, hon är 18 månader. Hon går bara när man håller ena handen eller går med gåvagnen eller dockvagn, går även jämnsmed möbler. Jag vet inte ifall det kan ha att göra något som du Tindeli skrev om att din dotter var väldigt vig och rörlig i leder, för när min dotter började att hasa sig på rumpan var benen nästintill i split.
    Men vi ska till BVC på tisdag, då kan jag se ifall de säger något om det.

• brünnhilde

Jag började inte gå förrän jag var 18 månader, och det är inget fel på mig!

• Malle85

Det jobbigaste tror jag är alla runt omkring, vänner och familj som ofta kommenterar när hon ska börja gå. Och det gör mig oerthört stressad. Jag kan ju liksom inte träna henne till att gå, det kommer när hon känner sig redo, det vet jag ju.

Svar på tråden 18 månader och har inte börjat gå