• madeleinesophie

Nestle välling/gröt

Jag blir inte klok på detta!
    Nestle har mild havregröt (från 4 månader) och sen Godnatt mild havrevälling (6 månader)
    det är SAMMA Ingredienser i dom! men varför olika ålder????
    nån som kan hjälpa mig att bli klok på detta?

• Svar på tråden Nestle välling/gröt
  • madeleinesophie
    April09 skrev 2009-10-04 09:48:17 följande:
    Är järnvärdet exakt detsamma? Om jag inte minns helt fel ska vällingen innehålla mer?
    det kanske du har rätt i..har bara kollat ingridienserna...och lixom inte om de är samma mängd på allt...hmm..ska på ica snart ska kolla då!=)
  • Micki
    madeleinesophie skrev 2009-10-04 17:04:17 följande:
    det kanske du har rätt i..har bara kollat ingridienserna...och lixom inte om de är samma mängd på allt...hmm..ska på ica snart ska kolla då!=)
    Jag tror att det kan vara så,har bara deras välling hemma så jag kan inte jämföra. Berätta gärna
    ♥ Amanda ♥
  • madeleinesophie
    April09 skrev 2009-10-04 17:48:59 följande:
    Jag tror att det kan vara så,har bara deras välling hemma så jag kan inte jämföra. Berätta gärna
    det skiljer lite på dom, men inte mkt...vet inte riktigt vad jag ska kolla på!=)jämförde på hemsidan doms... i gröten är det tex mer järn,protein,kholydrater
    medans i vällingen är det mer fett skiljer 3gram där...

på det som det skiljer på är det bara nått enstaka gram!

nån annan som vet om man kansek kan ge lite välling i ersättningen??

tänkte ringa å fråga dom varför de är olika åldrar när dom nästan är lika!?
  • madeleinesophie
    April09 skrev 2009-10-04 09:48:17 följande:
    Är järnvärdet exakt detsamma? Om jag inte minns helt fel ska vällingen innehålla mer?
    Det är mer järn i gröten, där är det 10mg och i vällingen 7,5mg..
  • Katarina76
    madeleinesophie skrev 2009-10-04 23:44:57 följande:
    det skiljer lite på dom, men inte mkt...vet inte riktigt vad jag ska kolla på!=)jämförde på hemsidan doms... i gröten är det tex mer järn,protein,kholydrater medans i vällingen är det mer fett skiljer 3gram där... på det som det skiljer på är det bara nått enstaka gram! nån annan som vet om man kansek kan ge lite välling i ersättningen?? tänkte ringa å fråga dom varför de är olika åldrar när dom nästan är lika!?
    Hur gammal är din bebis? Ersättning är mer komplett när det gäller näringens sammansättning än välling.
  • madeleinesophie
    Katarina76 skrev 2009-10-05 00:22:46 följande:
    Hur gammal är din bebis? Ersättning är mer komplett när det gäller näringens sammansättning än välling.
    jo självklart är det det!=) Hon är 3mån 1 vecka, ätit erästtning sen hon var ca 3 veckor, jag vill inte byta bort erättningen, utan göra henne mer mätt mot kväll/natten!
    hon äter verkligen mängder, de kan vara varje timma, varannan timma lite olika, men det går minst 8flaskor, per dygn!

och jag mena då inte en fukk flaska välling, utan att man kanske blandar i ersättningen litegrann
  • MillanB

gröt innehåller modersmjölksersätting och tillsatt havre och andra smakgrejer. Välling består in av lika mycket erättning. Kanske därför gröt är från 4 mån. Som nån annan sa kan ju flaskan konkurrera ut amningen.

• Katarina76
    madeleinesophie skrev 2009-10-05 00:47:50 följande:
    jo självklart är det det!=) Hon är 3mån 1 vecka, ätit erästtning sen hon var ca 3 veckor, jag vill inte byta bort erättningen, utan göra henne mer mätt mot kväll/natten! hon äter verkligen mängder, de kan vara varje timma, varannan timma lite olika, men det går minst 8flaskor, per dygn! och jag mena då inte en fukk flaska välling, utan att man kanske blandar i ersättningen litegrann
    Det är inte så att hon har en släng av kolik? Då kan de vilja äta hela kvällarna/nätterna fastän de är mätta. Men det är inget ovanligt att de fortfarande vill äta så ofta i hennes ålder.
    Min dotter åt hela kvällarna och jag förstod först inte att det var p g a magont. Hon fick pumpad mjölk på flaska och kunde sätta i sig så mycket att jag var tvungen att komplettera med ersättning, för jag kunde inte pumpa i den takt hon åt (och spydde).

Men ska du prova med välling så är det skonsammast mot magen att blanda i en liten dutt välling i ersättningen. Kom ihåg att hennes mage kanske inte alls är redo för något annat än ersättning eftersom hon fortfarande bara är 3 mån. Och skippa välling med gluten för det ska smygas in i kosten i låga doser i början.
  • TvåTrollungar

därför att det inte skall konkurrera med amningen! förr var 6 månaders vällingarna från 4 månader men många såg det som ett klartecken att sluta amma och det vill man ju inte.. har också noterat att det är exakt samma vi gav nämligen gröt i flaska till våran Inez när hon inte tog mjölkfri ersättning och näringsinnehållet på sempers mjölkfria ris och banangröt var exakt samma som en vanlig välling. fast vällingen har ju dubbelt så mycket vatten!! du skulle lika gärna kunna göra gröt av vällingen och välling av gröten :)

• TvåTrollungar

däremot skall man ju inte ge enbart välling/gröt till ett barn som inte äter fullt bra till lunch och middag :) då behövs ersättning på grund av näringen

• TvåTrollungar
    MillanB skrev 2009-10-05 09:54:20 följande:
    gröt innehåller modersmjölksersätting och tillsatt havre och andra smakgrejer. Välling består in av lika mycket erättning. Kanske därför gröt är från 4 mån. Som nån annan sa kan ju flaskan konkurrera ut amningen.
    vad har du fått det ifrån? det är precis samma gröt och välling, gröt innehåller INTE modersmjölksersättnign så vida du själv inte blandar med det eller väljer den sorten (morot/havre) som man skall blanda med ersättning...
  • Pysselgalningen
    det skiljer lite på dom, men inte mkt...vet inte riktigt vad jag ska kolla på!=)jämförde på hemsidan doms... i gröten är det tex mer järn,protein,kholydrater medans i vällingen är det mer fett skiljer 3gram där... på det som det skiljer på är det bara nått enstaka gram! nån annan som vet om man kansek kan ge lite välling i ersättningen?? tänkte ringa å fråga dom varför de är olika åldrar när dom nästan är lika!?
    Köp majsvälling och blanda i lite. Det gjorde vi, fast jag kan meddela att det gjorde ingen större skillnad...

Idag är hon 1år och vaknar fortfarande var 2-3 timme och vill ha mat, även om man så ger henne en jätteladdning med mat innan sängdags. Men hon är ett riktigt matvrak och vi får ofta hejda henne i ätandet och hon jagar sin storasysters vikt med stormsteg och idag skiljer det bara 3kg mellan dom
  • TvåTrollungar
    TvåTrollungar skrev 2009-10-05 12:09:16 följande:
    därför att det inte skall konkurrera med amningen! förr var 6 månaders vällingarna från 4 månader men många såg det som ett klartecken att sluta amma och det vill man ju inte.. har också noterat att det är exakt samma vi gav nämligen gröt i flaska till våran Inez när hon inte tog mjölkfri ersättning och näringsinnehållet på sempers mjölkfria ris och banangröt var exakt samma som en vanlig välling. fast vällingen har ju dubbelt så mycket vatten!! du skulle lika gärna kunna göra gröt av vällingen och välling av gröten :)
    det kan ju skilja något enstaka gram på olika saker men inte mer än vad det gör hos olika märken eller smaker!!
  • Ulf Harrys Farsa
    nån annan som vet om man kanske kan ge lite välling i ersättningen??
    Apan 7mån

blanda på...
    Vi mixar välling och ersättning, semper 2 och 6mån välling
    210ml vatten = 3 msk välling (45ml) & 2 mått ersättning.

Sen käkar han havregröten från Nestlé till lunch, den med banan & päronsmak, mycket populär.
  • MillanB
    TvåTrollungar skrev 2009-10-05 12:13:36 följande:
    vad har du fått det ifrån? det är precis samma gröt och välling, gröt innehåller INTE modersmjölksersättnign så vida du själv inte blandar med det eller väljer den sorten (morot/havre) som man skall blanda med ersättning...
    Om man läser innehållförteckningen på den mat man ger sina barn så vet man nad man ger dom.
    På hipp's mild gröd med frukt står det ingredienser per 100 g pulver: __modersmjölksersättning 39%___, delvis demineraliserat vasselpulver

Vissa andra grötar tex nestles äppelgröt är gjord på vatten och skummjöljspulver istället.
  • TvåTrollungar
    MillanB skrev 2009-10-05 13:24:10 följande:
    Om man läser innehållförteckningen på den mat man ger sina barn så vet man nad man ger dom. På hipp's mild gröd med frukt står det ingredienser per 100 g pulver: __modersmjölksersättning 39%___, delvis demineraliserat vasselpulver Vissa andra grötar tex nestles äppelgröt är gjord på vatten och skummjöljspulver istället.
    jag har aldrig gett hipp och de grötar vi haft hemma så står det inget med "modersmjölksersättning" lika fel av dig att generalisera att gröt har modersmjölksersättning som det var av mig att säga att det inte hade det!! nu han vi bara med gröten från 4 månader då vi bytte till helt mjölkfritt just före 6 månader :)
Svar på tråden Nestle välling/gröt