• ThisIsMe

Byta bakhjul på cykel med bakväxlar / riktning av bakhjul?

Min cykel, som har 8 utanpåliggande bakväxlar, har fått ett vint bakhjul. Är det svårt att byta bakhjul med tanke på växlarna? Jag har bara bytt framhjul tidigare men är inte helt tappad när det gäller att meka med saker. Ska jag ge mig på att byta själv?

Hur pass vint kan ett hjul vara för att det ska gå att rikta? Som det är nu så går det med nöd och näppe att cykla. Det guppar ordentligt och hjulet tar i bromsen. Har fälgen blivit försvagad så att en riktning bara håller ett litet tag innan hjulet blir vint igen?

Jag vill helst inte behöva lägga ut mer pengar än nödvändigt, men jag vill ju att det ska hålla i längden. Hjälp?!

• Svar på tråden Byta bakhjul på cykel med bakväxlar / riktning av bakhjul?
  • Micke54

Rikta brukar inte kosta särskilt mycket men det är ju relativt till vad du har för cykel. En random fälg kostar ju inte många kronor heller medans en MTB eller racefälg kostar multum. För att lossa växel kransen behöver du en skiftnyckel och en kedjepiska. Cykelbutiken borde kunna fixa det åt dig relativt billigt om du inte kan själv.
    leo.happymtb.org/shimano756disc/100_0004.jpg

• ThisIsMe
    Micke54 skrev 2009-10-09 22:01:11 följande:
    Rikta brukar inte kosta särskilt mycket men det är ju relativt till vad du har för cykel. En random fälg kostar ju inte många kronor heller medans en MTB eller racefälg kostar multum. För att lossa växel kransen behöver du en skiftnyckel och en kedjepiska. Cykelbutiken borde kunna fixa det åt dig relativt billigt om du inte kan själv. leo.happymtb.org/shimano756disc/100_0004.jpg
    Oh, tack försvar!

Kan och kan... Jag har aldrig bytt bakhjul förut så jag vet inte om jag kan. Men jag gillar som sagt att meka och brukar kunna hitta på lösningar på det mesta. Det är en vanlig citybike av märket Crescent det handlar om så en fälg lär inte kost mycket. Undrar vad en kedjepiska (tack, du har lärt mig nåt nytt!) kan kosta, får kolla upp det... Jag tar nog och rullar med mig cykeln till en verkstad nu i veckan så får de avgöra om det är riktining eller fälgbyte som behövs.
Svar på tråden Byta bakhjul på cykel med bakväxlar / riktning av bakhjul?