• PLA

Min första IVF, Gonal-F?

Hej!
    Jag är 37 år och ska göra min första IVF. Jag ska köra "långt protokoll" och nedreglera med Synarela först.
    Jag ska börja med 300 ie Gonal-F 3:e mensdagen (om ca. 2 veckor).

Låter 300 mycket? Jag har läst på om det här och tycker att de flesta jag läser om tar lägre dos. Har någon här tagit så hög dos?

Skulle bli jättetacksam om nån vill berätta om sina erfarenheter kring det här, känner mig lite stressad och nervös just nu...

• Svar på tråden Min första IVF, Gonal-F?
  • Vädur 78

Man kan inte jämnföra med vad andra har för dos, det är olika från person till person. De tar hänsyn till ålder, FSH värde m.m när de sätter dosen.
    Lycka till!

CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • PLA

Tack för svaret. Det är kanske dumt att jämföra, man blir bara förvirrad av alla olika mediciner och doser.

Vill gärna höra från någon som har fått så hög dos Gonal-F och vad ni fått för resultat.
    Har någon erfarenhet av överstimulering?

• Vädur 78

Jo det kan vara ganska förvirrande men din klinik kommer ju ha koll på dig och ta blodprov och kolla dig med vul och då finns det chans att ändra dosen om det skulle vara fel.
    Första gången brukar de ju inte chansa och ta för hög dos så säkert har de något att gå på när de gett dig en högre dos. Åldern tror jag spelar in rätt mycket. Om du känner dig osäker så fråga din klinik så svarar de säkert varför du fått den dosen så du kan känna dig lugn. Håller tummarna för dig att allt går bra!

Jag har varit på gränsen till överstimulerad de sista gångerna men det har räckt med att jag tagit det lugnt, vilat mycket och fått i mig vätska.

• PLA

Tack för dina svar vädur, det känns bra att höra från någon som har gått igenom det hela!

• Vädur 78

Det var så lite... vet själv hur mycket frågor man hade i början Går det bra med sprayen??

• PLA

Jag har inte börjat spraya, ska börja 10 dagar före planerad mens så på onsdag blir det!!

Jag har varit ganska lugn hitills men just nu känns det som jag får panik!! Jag läser allt jag kan hitta och stressar upp mig allt mer.

• Vädur 78
    PLA skrev 2009-10-04 14:17:22 följande:
    Jag har inte börjat spraya, ska börja 10 dagar före planerad mens så på onsdag blir det!!Jag har varit ganska lugn hitills men just nu känns det som jag får panik!! Jag läser allt jag kan hitta och stressar upp mig allt mer.
    Det kommer gå bra inget att vara orolig för.
  • grådis

jag ska oxå börja spraya med Synarela...3ggr/dag...sedan få Gonal-f... kommer dock inte ihåg vilken dos jag skulle ta...men skulle nog börja på mycket lägre än dig...
    Börjar iaf med sprayen den 17/10
    sen sprutstart v45, prel äggplock v47

Dosen bestäms väl efter hur värdena varit på provtagning samt hur äggstockarna ser ut...om man har PCO-s eller ej osv

Visst blir man nervös ju mer det närmar sig...man har ju ofta väntat länge innan och haft en krokig väg fram hit...nu känns det rätt overkligt och lite skrämmande och man blir lite nojjig när man väl är "framme"

Lycka till o hoppas nån kan svara på dosfrågan

• nykomlingen2

Instämmer med föregående att det kommer att gå bra.

Angående hög dos blev jag också ordinerad relativt hög dos vid mitt första försök vilket jag ifrågasatte - fick till svar att det var pga min ålder samt hur mina äggstockar såg ut.

Ingen kan "veta", inte ens läkare vad som är rätt dos.

I mitt fall var det för hög dos eftersom jag fick minska den efter 6 sprutdagar och fick höga mätvärden - men inte så att jag mådde dåligt, men låg på gränsen till överstimulering. Har vid senare försök alltid haft lägre dos.

Allt gick bra för mig, men ifrågasätt gärna doseringen och fråga varför du ska börja med 300. Det "vanligaste" tror jag är att börja med 150, men det finns säkert något i dina mätvärden som avgjort att den dos du fått valts.

En poäng med att fråga är att man lär sig nya saker och man sätter lite press på läkarna.

• Gadget

Jag genomgår just nu min första IVF och tyckte också att jag skulle spruta med mycket högre dos än alla andra jag hörde talas om. Jag sprutar just nu med Gonal-F 450 ie, ska ta min sista spruta ikväll för att imorgon ta ägglossningssprutan.
    Jag fick hög dos för att jag har högt FSH värde och tröga äggstockar. Man sa att risken att jag blir överstimulerad är ungefär lika med noll och i torsdags när jag var på VUL hade jag "bara" 5 blåsor. Detta var ett bra resultat för mig, men jag antar att det knappt hänt något alls om jag sprutat med 150 ie.
    Man ska nog inte jämföra sig med andra för mycket utan lita på sin läkare som förstås har gjort bedömningen efter en massa prover och annat.
    Lycka till!

• lellisen

Hej hej!!! Jag håller just nu på att spraya med synarelan och ska spruta med gonal f snart!!! Min start dos är 225IE så det är inte så stor skillnad från dig, jag hoppas också att dom har koll på det så det inte blir någe tok. Jag vet många som börjat lägre men som sagt så beror det på mycket..vikt, ålder, äggstockar mm så det är säkert helt helt rätt. Vart ska du göra din ivf???? stort lycka till!!!!

• PLA

Min läkare sa också att risken för överstimulering var väldigt liten, och eftersom man följer utvecklingen med ultraljud och blodprover så sänker man dosen om det behövs. Han sa att genom alla sina år som IVF-läkare hade han bara sett ett fall av överstimulering! Varför kan jag inte känna mig lugn då? Just nu snurrar allt i huvudet..

Gadget: du är den första jag har hört som får högre dos, känns skönt att det inte var onormalt högt med 300. jag hoppas verkligen att dina fem ägg håller i sig och förhoppningsvis blir fler tills de ska ut! Stort lycka till till dig.

Grådis: lycka till du också! jag ska ta 2 spray synarela morgon och kväll, så något mindre än du. Ja man blir hemskt nojjig, det är skönt att ha andra i samma situation att "prata" med!

• SusyQ

Hej PLA, Jag började med 450 och fick sedan gå ner på 300. Har fått ta 300 på tidigare försök så det är nog bara köra på och jag håller tummarna för dig, inget onormalt.Sus

• Trållet

Hallå! Här är en till - jag sprayar Synarela just nu och på onsdag börjar jag med Gonal-F 225 ie. Känns mest spännande, lite nervöst är man väl också... ÄP är beräknat till v 43 om allt går bra.

Lycka till allesammans!

• PLA

Tack SusyQ!

Trållet: har det gått bra med Synarelan, har du mått bra? Lycka till med sprutorna!!

• smultronet77

Hej!

Jag sprutade med Gonal 225 först. Sedan efter 6 dagar höjdes det till 300.
    Är 32 år och hade högt FSH värde, så jag tror det var därför jag fick ganska hög dos.
    Hur som helst blev det 15 ägg och nu har jag precis plussat. Lycka till!

• jenny01
    grådis skrev 2009-10-04 16:28:40 följande:
    jag ska oxå börja spraya med Synarela...3ggr/dag...sedan få Gonal-f... kommer dock inte ihåg vilken dos jag skulle ta...men skulle nog börja på mycket lägre än dig...Börjar iaf med sprayen den 17/10sen sprutstart v45, prel äggplock v47Dosen bestäms väl efter hur värdena varit på provtagning samt hur äggstockarna ser ut...om man har PCO-s eller ej osvVisst blir man nervös ju mer det närmar sig...man har ju ofta väntat länge innan och haft en krokig väg fram hit...nu känns det rätt overkligt och lite skrämmande och man blir lite nojjig när man väl är "framme"Lycka till o hoppas nån kan svara på dosfrågan
    hej jag ska göra äggplock v 45, visst är allt spännande!
  • RMM

Hej! Min första IVF fick jag börja på 225 GonalF och sedan sänka hela tiden. Blev lite överstimulerad. Embryot fastnade inte. Hade inget kvar till frysen. Nu på min andra IVF ska jag börja på 150. Frågade barnmorskan varför och hon sade att äggen får bättre kvalitet av att man sprutar in samma nivå hela tiden.

• grådis

Hej!
    Hur går det för er?
    Jag är inne på 10:e spraydagen. Nästa måndag ska jag börja spruta.
    Lycka till allihop

• grådis

Jag har mått oförskämt bra med Synarelan, i vanliga fall har jag PMS som heter duga med mycket starka depressiva inslag. Denna månad lös de med sin frånvaro
    Ska börja med Gonal-F på torsdag, med en dos på 225ie. Samt minska min Synarela från 3ggr/dag till 2ggr/dag.
    Efter fyra dar ska man ta prov för ev dosjustering. Efter (ca) 9 dar vul.
    Sen äp v 47!

Lycka till ni andra

Svar på tråden Min första IVF, Gonal-F?