• MrsMia

Vilken hostmedicin fungerar??

Min tvååring har slemhostat sig igenom natten, spytt ett antal gånger pga det också... Suck.
    Vad finns det för receptfria slemlösande hostmediciner att köpa? Något som rekommenderas?
    Eller ni som fått på recept, vad har fungerat?
    Tack!

• Svar på tråden Vilken hostmedicin fungerar??
  • Mira 70

Molipect, men det är på recept. Annars är bicolvon(eller hur det nu stavas) rätt ok.

• Mälaröbo

Vi använder både Coccilana (stavningen?) och Mollipect, men bara i undantagsfall. Vår barnläkare sa till oss att hostmedicin är ENBART till för att föräldrarna behöver få sova någon natt. Barnen hostar av en anledning och ska fortsätta göra det utan medicinering.

• mandelblomma
    MrsMia skrev 2009-10-04 11:59:26 följande:
    Min tvååring har slemhostat sig igenom natten, spytt ett antal gånger pga det också... Suck.Vad finns det för receptfria slemlösande hostmediciner att köpa? Något som rekommenderas?Eller ni som fått på recept, vad har fungerat?Tack!
    varm saft eller honungsvaten fungerar oftast lika bra som de receptfria hostmedicinerna.
    På recept är Mollipekt bra.
  • Mrs Winter
    Mälaröbo skrev 2009-10-04 12:02:13 följande:
    Vi använder både Coccilana (stavningen?) och Mollipect, men bara i undantagsfall. Vår barnläkare sa till oss att hostmedicin är ENBART till för att föräldrarna behöver få sova någon natt. Barnen hostar av en anledning och ska fortsätta göra det utan medicinering.
    De är ej rceptfria.
  • mandelblomma
    Mälaröbo skrev 2009-10-04 12:02:13 följande:
    men även barnen behöver sova om man har jobbig hosta ett tag så man kräks!
    Mina ena kille hade krupphosta och var oftast helt slut efter några nätter, så jag håller inte alls med om att det är för föräldrarna.
  • TheodorMiranda

Min son är 15 mån snart o har hostat i snart 3 v. Läkaren skrev ut Mollipect men det har absolut inte hjälpt!
    Vi fick ny läkartid o denna gången sa han att vi skulle få bricanyl hosmedicin utskriven. O på 2 dagar e allt mkt mkt bätte.
    Har för mej att det ska finnas recpetfritt oxå!

• kobebis

Som det skrivits innan så ska man (både barn och vuxna) klara sig så mycket som möjligt från hostmedicin. Men ibland så måste man...och då skulle jag se till att få receptbelagda mediciner. De som är receptfria är som vatten.......Själv har jag coccilana . barnen har Lepheton (likvärdig coccilana) samt mollipect. Annars är inhalator toppen,,,,ex airomir som vidgar luftvägarna..

Vaknar barnet av att han hostar eller hostar han medans han sover? För vaknar han inte av hostan så behöver han inte någon medicin då...

• Mrs Winter
    Theodorsmamma08 skrev 2009-10-04 12:08:12 följande:
    Min son är 15 mån snart o har hostat i snart 3 v. Läkaren skrev ut Mollipect men det har absolut inte hjälpt!Vi fick ny läkartid o denna gången sa han att vi skulle få bricanyl hosmedicin utskriven. O på 2 dagar e allt mkt mkt bätte.Har för mej att det ska finnas recpetfritt oxå!
    Bricanyl? Receptfritt??
  • Mrs Winter
    Theodorsmamma08 skrev 2009-10-04 12:08:12 följande:
    Min son är 15 mån snart o har hostat i snart 3 v. Läkaren skrev ut Mollipect men det har absolut inte hjälpt!Vi fick ny läkartid o denna gången sa han att vi skulle få bricanyl hosmedicin utskriven. O på 2 dagar e allt mkt mkt bätte.Har för mej att det ska finnas recpetfritt oxå!
    Bricanyl är ej hostmedicin.
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    Så här fungerar medicinen
    Astma är en sjukdom som drabbar de nedre luftvägarna och som gör att passagen av luft till och från lungorna försvåras. När man har astma drar bland annat musklerna i luftrören ihop sig. Luftrören blir trånga och det blir tungt att andas. Medicinen häver den här muskelkrampen i luftvägarna genom att stimulera särskilda mottagare, så kallade beta-2-receptorer, i luftrörens muskler. Då slappnar musklerna av och luftrören vidgas.
Svar på tråden Vilken hostmedicin fungerar??