• MrsMia

Vilken hostmedicin fungerar??

Min tvååring har slemhostat sig igenom natten, spytt ett antal gånger pga det också... Suck.
    Vad finns det för receptfria slemlösande hostmediciner att köpa? Något som rekommenderas?
    Eller ni som fått på recept, vad har fungerat?
    Tack!

• Svar på tråden Vilken hostmedicin fungerar??
  • kobebis

Sen är ju frågan med vad för slags hostmedicin man behöver. Behöver man en slemlösande medicin så kan mollipect fungera. Är det för rethosta och mer hostdämpande så är ex lepheton är bra alternativ.

Astmamedicin fungerar faktiskt oxå bra vid hosta. det har en luftrörsvidgande egenskap som kan underlätta vid svår hosta. Mina söner har utskrivet airomir och pulmicort. De använder dessa när de får sina värre hostattacker just för att vidga luftrören. Detta gör att den värsta hostan försvinner.

Men som sagt var detta är ju allt receptbelagda mediciner så det är ju alltid en läkare som gör en bedömning för varje individ vad som behövs.

• Ruggugglan

Min dotter får alltid svår hosta vid förkylningar. Jag upplever att ingen receptfri hostmedicin funkar. Läkaren höll med mig. Han sa att det är bättre att ge ljummen röd saft, låta barnet sova med en höjd huvudkudde och vädra rummet.

Det finns en receptbelagd hostmedicin min dotter fick när hon var runt året och vi båda fick krupp. Den hjälpte. Men den är stark och ska bara ges när den behövs. Jag fick en liten starkare och somnade direkt när jag tog den dos jag skulle ha. Skrämmande.

BF 24 januari.
  • mandelblomma

Fragile Flower skrev 2009-10-04 13:04:41 följande:

Min dotter får alltid svår hosta vid förkylningar. Jag upplever att ingen receptfri hostmedicin funkar. Läkaren höll med mig. Han sa att det är bättre att ge ljummen röd saft, låta barnet sova med en höjd huvudkudde och vädra rummet. Det finns en receptbelagd hostmedicin min dotter fick när hon var runt året och vi båda fick krupp. Den hjälpte. Men den är stark och ska bara ges när den behövs. Jag fick en liten starkare och somnade direkt när jag tog den dos jag skulle ha. Skrämmande.
    jag måste fråga, vet du varför de säger just RÖD saft...?
    Har själv hört det och själv sagt det, men så slog det mig, varför röd saft och inte gul :)
  • Ruggugglan
    mandelblomma skrev 2009-10-04 13:07:21 följande:
    Fragile Flower skrev 2009-10-04 13:04:41 följande: jag måste fråga, vet du varför de säger just RÖD saft...? Har själv hört det och själv sagt det, men så slog det mig, varför röd saft och inte gul :)
    Jag vet faktiskt inte Det kanske är något speciellt i just den röda. Ska se om jag hittar något när jag söker.
    BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    Fragile Flower skrev 2009-10-04 13:08:10 följande:
    Jag vet faktiskt inte Det kanske är något speciellt i just den röda. Ska se om jag hittar något när jag söker.
    Hittar inget särskilt. Men flädersaft ska tydligen vara bra mot hostan. Men den är ju inte röd..
    BF 24 januari.
  • mandelblomma

Fragile Flower skrev 2009-10-04 13:12:31 följande:

Hittar inget särskilt. Men flädersaft ska tydligen vara bra mot hostan. Men den är ju inte röd..
    tänkte om det faktiskt är en skröna som till och med lever kvar inom sjukvården...?
  • MrsMia

Vi har faktiskt bricanyl hemma i kylen (såg jag nu), det står att den är utskriven för HOSTA, ingen astma här. Men fungerar den då även för just hosta, eller har det blivit fel??

• Ruggugglan
    mandelblomma skrev 2009-10-04 13:13:10 följande:
    Fragile Flower skrev 2009-10-04 13:12:31 följande: tänkte om det faktiskt är en skröna som till och med lever kvar inom sjukvården...?
    Antagligen. Jag läste på flera ställen att vissa bär etc. avger en röd saft som ska hjälpa mot hosta och det användes flitigt förr som hostdämpande. Kanske kommer därifrån..?
    BF 24 januari.
  • kobebis
    MrsMia skrev 2009-10-04 14:17:30 följande:
    Vi har faktiskt bricanyl hemma i kylen (såg jag nu), det står att den är utskriven för HOSTA, ingen astma här. Men fungerar den då även för just hosta, eller har det blivit fel??
    Nej det har antagligen inte blivit fel. Som jag skrev förut så kan astmamediciner användas till hosta. Är väldigt bra när det gäller att dämpa hostan samt just för att vidga luftrören. Men den löser inte upp slem på samma sätt som slemlösande medicin. Är den utskriven till ditt barn?
  • Mälaröbo

Mrs Winter skrev 2009-10-04 12:04:00 följande:

De är ej rceptfria.
    Och??
    Ts frågar efter både ock så jag tog mig friheten att svara.
Svar på tråden Vilken hostmedicin fungerar??