• Sofia 1983

Hur och var begravs muslimer i Sverige?

Ja, som rubriken lyder... Hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på detta.

• Svar på tråden Hur och var begravs muslimer i Sverige?
  • Tecken

Jag har Googlat åt dig, de verkar begravas i t ex Billdal (första träffen på sökningen muslimska begravningsplatser). Fick även upp många sidor om hur muslimer förbereder den döde inför begravningen.

• Jmia

www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Begravning-och-kyrkogardar/Kyrkogardar-och-begravningsplatser/Andra-begravningstraditioner

arkiv.hig.se/p-inst/religion/AB/1998/redovismom2/muslimska/1.html

Det här hittade jag vännen, när jag googlade väldigt hastigt, har inte tid att läsa allt men det lät bekant när jag skummade texten.
    Vore intressant att veta mer om sederna och bruket kring begravning dock, så kanske någon har nåt att berätta?

En sak som fortfarande grämer mig är att kvinnan inte får delta i ceremonin enligt sunna (?) Undrar om det verkligen stämmer.

• Henom
    Brittan skrev 2009-10-04 15:36:18 följande:
    Muslimer begravs på vanliga kyrkogårdar/griftegårdar
    Riktigt så enkelt är det inte.

"För muslimer är samhörigheten mellan deras gravplatser av stor betydelse. Dessa förhållanden har lett till att det bland muslimer finns starka önskemål om egna begravningsplatser. Man motsätter sig att en muslim begravs där någon annan tidigare har blivit begravd.

En muslimsk gravplats ska vara inhägnad. Därför sätter vi upp ett staket. Sen är det viktigt att alla gravar vänder sig mot Mecka.
    ? Marken ska dessutom vara så kallad jungfrulig mark. Den får inte ha använts till exempelvis kristna gravplatser."

Källa: www.skd.se/article/20090915/NYHETER/638723660/0/spel/*/ESLOV-/muslimer-far-egen-gravplats-nasta-ar
  • Henom

Här är en "liten" lista på muslimers många krav i Sverige där man bland annat kan läsa detta:

"Förutom på skogskyrkogården i Stockholm finns muslimska begravningsplatser även i 20-tal kommuner men det är inte tillräckligt."

Källa: svt.se/content/1/c6/58/17/97/Brev%20fr%E5n%20Sveriges%20Muslimska%20F%F6rbund.pdf

• Velour

Jag har närvarat vid flera muslimska begravningar och ingen tar hänsyn till sånt trams. Inte ens i fundamentalistlandet Iran är det så.

Henom skrev 2009-10-04 15:19:39 följande:
    "Endast män får närvara vid en muslimsk begravning. Barnen, dock endast pojkar får också närvara. Kvinnorna och flickorna får besöka graven tre dagar efteråt."Källa: arkiv.hig.se/p-inst/religion/AB/1998/redovism...
  • Velour

Judar har också egna gravplatser.

Henom skrev 2009-10-04 15:53:13 följande:
    Här är en "liten" lista på muslimers många krav i Sverige där man bland annat kan läsa detta:"Förutom på skogskyrkogården i Stockholm finns muslimska begravningsplatser även i 20-tal kommuner men det är inte tillräckligt."Källa: svt.se/content/1/c6/58/17/97/Brev%20fr%E5n%20...
  • Brittan
    Henom skrev 2009-10-04 15:48:13 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte."För muslimer är samhörigheten mellan deras gravplatser av stor betydelse. Dessa förhållanden har lett till att det bland muslimer finns starka önskemål om egna begravningsplatser. Man motsätter sig att en muslim begravs där någon annan tidigare har blivit begravd.En muslimsk gravplats ska vara inhägnad. Därför sätter vi upp ett staket. Sen är det viktigt att alla gravar vänder sig mot Mecka.? Marken ska dessutom vara så kallad jungfrulig mark. Den får inte ha använts till exempelvis kristna gravplatser."Källa: www.skd.se/article/20090915/NYHETER/638723660.../*/ESLOV-/muslimer-far-egen-gravplats-nasta-ar
    Jag arbetar åt Svenska kyrkan och vi har muslimer begravda på våra kyrkogårdar. Det enda är att de är svända åt Mecka + att det är en separat sektion för de muslimska gravarna. Vi har tom. haft begravning inne i kyrkan för muslimer.
  • Brittan
    Henom skrev 2009-10-04 15:48:13 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte."För muslimer är samhörigheten mellan deras gravplatser av stor betydelse. Dessa förhållanden har lett till att det bland muslimer finns starka önskemål om egna begravningsplatser. Man motsätter sig att en muslim begravs där någon annan tidigare har blivit begravd.En muslimsk gravplats ska vara inhägnad. Därför sätter vi upp ett staket. Sen är det viktigt att alla gravar vänder sig mot Mecka.? Marken ska dessutom vara så kallad jungfrulig mark. Den får inte ha använts till exempelvis kristna gravplatser."Källa: www.skd.se/article/20090915/NYHETER/638723660.../*/ESLOV-/muslimer-far-egen-gravplats-nasta-ar
    Glömde att skriva att det till och med finns muslimer som ligger begravda bland svenskar inne på vanliga kyrkogårdar. Det enda som skiljer dessa gravar åt är att den döda är vänd mot Mecka.
  • Jmia

Okej, jag tror väl att det som efterfrågas är vad islam säger eller har jag fel ts?
    Dvs, det finns säkerligen olika historier om hur muslimer har blivit begravda i Sverige, men det kan ju skilja sig ifrån sunna möjligtvis.

• kokos

En del skickas ifrån Sverige till det land de kommer ifrån också... Flygs oftast då man ska begravas så fort som möjligt enligt islam

Svar på tråden Hur och var begravs muslimer i Sverige?