Hur och var begravs muslimer i Sverige?
Ja, som rubriken lyder... Hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på detta.
Ja, som rubriken lyder... Hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på detta.
Jag har Googlat åt dig, de verkar begravas i t ex Billdal (första träffen på sökningen muslimska begravningsplatser). Fick även upp många sidor om hur muslimer förbereder den döde inför begravningen.
www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Begravning-och-kyrkogardar/Kyrkogardar-och-begravningsplatser/Andra-begravningstraditioner
arkiv.hig.se/p-inst/religion/AB/1998/redovismom2/muslimska/1.html
Det här hittade jag vännen, när jag googlade väldigt hastigt, har inte tid att läsa allt men det lät bekant när jag skummade texten.
Vore intressant att veta mer om sederna och bruket kring begravning dock, så kanske någon har nåt att berätta?
En sak som fortfarande grämer mig är att kvinnan inte får delta i ceremonin enligt sunna (?) Undrar om det verkligen stämmer.
"Endast män får närvara vid en muslimsk begravning. Barnen, dock endast pojkar får också närvara. Kvinnorna och flickorna får besöka graven tre dagar efteråt."
Källa: arkiv.hig.se/p-inst/religion/AB/1998/redovismom2/muslimska/1.html
Muslimer begravs på vanliga kyrkogårdar/griftegårdar
Här är en "liten" lista på muslimers många krav i Sverige där man bland annat kan läsa detta:
"Förutom på skogskyrkogården i Stockholm finns muslimska begravningsplatser även i 20-tal kommuner men det är inte tillräckligt."
Källa: svt.se/content/1/c6/58/17/97/Brev%20fr%E5n%20Sveriges%20Muslimska%20F%F6rbund.pdf
Jag har närvarat vid flera muslimska begravningar och ingen tar hänsyn till sånt trams. Inte ens i fundamentalistlandet Iran är det så.
Judar har också egna gravplatser.
Okej, jag tror väl att det som efterfrågas är vad islam säger eller har jag fel ts?
Dvs, det finns säkerligen olika historier om hur muslimer har blivit begravda i Sverige, men det kan ju skilja sig ifrån sunna möjligtvis.
En del skickas ifrån Sverige till det land de kommer ifrån också... Flygs oftast då man ska begravas så fort som möjligt enligt islam
I malmö finns det en separat muslimsk begravningsplats.
Varför undrar du förresten?