• YMMLWL

Omföderskor med förlossningsrädsla - kan vi inte följas åt?

Väntar mitt 4:e barn som beräknas komma i februari nästa år. Är alltså i vecka 22 nu, har enorm skräck inför förlossningen. Har två suveräna förlossningar och en mardrömslik bakom mig. Tänker på den hemska förlossingen samt den kommande varje dag.... har varit på aurorasamtal men tycker inte det gör någon större skillnad... tyvärr.

Hur hanterar ni andra det hela???

• Svar på tråden Omföderskor med förlossningsrädsla - kan vi inte följas åt?
  • Toves

Jag önskar att jag skulle kunna göra samma sak. Lycka till och red verkligen ut alla frågor och oros moment. I och med att det blir en igångsättning så kanske du även kan påverka vilka som kommer vara med dig på förlossningen? DET hade jag tyckt varit skönt.
    Kramar

annbom skrev 2009-11-11 22:10:37 följande:
    Då har du ju vägt för och nackdelar och kommit fram till det bästa beslutet för dig. Jag har kommit fram till att vaginalt är bäst för mig, men nu måste jag föröka förbereda mig så att jag vågar det också. För mig känns det skönt att jag kommer att få en igångsättning, men jag behöver nog få prata mer med läkare ocj BM innan.
  • JajaR

Har nu varit på andra besöket på förlsosningssamtalen. Och det känns som om det kan bli en plan. Har fortfarand e inte klart för mig hur. Men som det ser ut nu blir jag igångsatt, får en egen BM som absolut inte får lämna min sida, uppflyttad till en mindre avdelning när det fortlöper som det ska, och om det krisar, sövd och snittad!

Puh! Nästa vecka är det studiebesök på förlossningen... ushca!

• Adele89

Hej allihopa.
    Jag är en 20årig tjej som går socionomprogrammet och ska skriva en uppsats där vi får välja ämne fritt. Eftersom flera jag känner väntar barn så kom jag på tanken att skriva om förlossningsrädslor, då det är något många verkar ha tankar kring. Jag vill ta reda på hur blivande mammor tänker/tänkte och ser på saken, och för att skriva om något som intresserar andra.

Jag skulle uppskatta om någon ville skriva till mig, eller bara allmänt i den här tråden varför du är rädd, vad du är rädd för, vilken slags hjälp du har fått/sökt, och för de som varit rädda och sedan fött barn, hur gick det? Det behöver inte vara några långa noveller, bara några tankar :) Annars har jag också en mailadress dit ni kan skicka svar, och självklart är ni helt anonyma.
    Mail: Madeleine05_@hotmail.com

Tack på förhand!

• Novia

NÄR har ni andra fått träffa aurora? Jag vill träffa någon NU för det är så himla mycket känslor i rörelse... skulle behöva träffa någon bara för att känna att någon lyssnar på mig och förstår mig.

Men jag ska inte få komma dit förrän efter årsskiftet tydligen, det känns jättejobbigt! Visserligen väntar jag inte förrän i mars, men jag är lika rädd för det, och det blir bara värre för varje dag som går!

• AnnaoSabina

Jag har läst några inlägg opch jag känner mig oxå lite trädd inför min 3.e förlossning..

Men jag ställer mig den frågan..

Får man snitta om man haft 2 "snabba" komplikationsfria förlossningar innan??

Jag är oxå inne på att snitta för jag har så svårt att hantera vissa skeden och grips av panik så allt blir bara pannkaka..

/Anna

• gellis

just nu så känns det som att det enda alternativet för mig är att bli igångsatt så fort jag når v38. sist så fick jag en infektion i samband med igångsättningen och födde med hög feber, blir det så igen så vill jag gärna ha en garanti för snitt.

Novianova: jag ska ha i april och var på mitt första aurora samtal innan v15 hittils har jag varit på 2 och innan v25 har det blivit 3st.

• JajaR
    annbom skrev 2009-11-11 16:38:44 följande:
    Då känner vi ungefär lika Jag har fått boken föda utan rädsla och jag har skrivit ut signekursen och börjat läsa. Hoppas att det hjälper. Madde A skrev 2009-11-11 15:55:52 följande:
    Ska gå kursen nu på söndag !
  • JajaR

och ska på studiebesök på tisdag på förlossningen med sambon. Jättenervös. Men det är bara att ta tjuren vid hornen.

• Novia
    gellis skrev 2009-11-16 21:16:48 följande:
    just nu så känns det som att det enda alternativet för mig är att bli igångsatt så fort jag når v38. sist så fick jag en infektion i samband med igångsättningen och födde med hög feber, blir det så igen så vill jag gärna ha en garanti för snitt.Novianova: jag ska ha i april och var på mitt första aurora samtal innan v15 hittils har jag varit på 2 och innan v25 har det blivit 3st.
    HUR lyckades du få tid så tidigt? Här säger de att man ställs i kö och får vänta på sin tur.

Har BM samtal om ca två veckor, ska lägga korten på borden då och INTE förminska min ångest inför det här. Så fort förlossningen dras upp börjar jag störtböla och så kan jag inte ha det.
  • Toves

Jag fick kontakt med Aurora i maj men pga semestrar hos dem drog det ut på tiden innan jag väl kunde komma till första mötet. Under den tiden hade jag blivit gravid igen. Det skulle vara sju veckor till träff nummer två för de tyckte att jag hade så långt kvar till förlossning. Tyvärr så mådde jag så fruktansvärt dålig att jag till slut var tvungen att ta kontakt tidigare. Detta gjorde jag genom en läkare på kvinnoakuten. Jag berättade kortfattat hur situationen var och att jag inte orkade vänta. Hon fixade en ny tid på ett kick. Jag tror att man verkligen måste visa hur man mår - hur ska de annars veta att du behöver hjälp nu?!

Lycka till och stå på dig!

Novia skrev 2009-11-17 10:56:15 följande:
    HUR lyckades du få tid så tidigt? Här säger de att man ställs i kö och får vänta på sin tur. Har BM samtal om ca två veckor, ska lägga korten på borden då och INTE förminska min ångest inför det här. Så fort förlossningen dras upp börjar jag störtböla och så kan jag inte ha det.
Svar på tråden Omföderskor med förlossningsrädsla - kan vi inte följas åt?