• Anonym (Ångest)

Har jag hiv? Jätterädd

Jag har sådan otrolig ångest nu, jag vore jättetacksam om jag fick svar av någon.

För 4 veckor sedan hade jag oskyddat sex med en svensk hetero kille vid 2 tillfällen, han kom inte i mig. Idag läste jag på en HIV-sida om "akut HIV-infektion" och några symtom som kunde uppträda någon eller några vecckor efter kunde vara
    - svampinfektion i underlivet (vilket jag fick en vecka efter sexet)
    - halsfluss med ex halsont och svullna lymfkörtlar (vilket jag fick diagnostiserat idag)

Han har sagt att han är blodgivare och att han inte haft oskyddat sex på länge. Han läste till och med upp från några blodgivarpapper per telefon när jag bad honom. Idag SMS:ade jag honom och frågade igen och han sa att jag kunde vara lugn, men han sa också felaktiga saker som "HIV smittar genom blod!" och "I så fall hade jag väl haft symtom!" Det gjorde mig ännu oroligare. På en direkt fråga "Har du lämnat blod och blivit testad för allt möjligt mer än tre månader efter att du hade ditt senaste oskyddade samlag?" svarade han ja men jag kan inte vara säker på om han talar sanning ju.

Vad tror ni; hur hög är risken att jag blivit smittad med HIV? Det är ingen idé jag testar mig än för det är inte tillförlitligt förrän efter tre månader om det är negativt.

/Snälla svara jag går sönder!

• Svar på tråden Har jag hiv? Jätterädd
  • Anonym

Det här är från wikipedia, så hur tillförlitligt det är vet jag inte.sv.wikipedia.org/wiki/HIV

Där står det att risken är ca 0.1 procent dvs 10 av 10 000 för en kvinna att bli smittade vid ett samlag med en man som har HIV.

• Mandi74

Varför är de med en man som du inte litar på överhuvudutaget? Och varför har du oskyddad sex med honom om du är så rädd?

Vad är det som får dig att tro att han har HIV?

• Anonym (mer uppgifter)

Här är uppgifter tagna från Noaks Ark
    www.noaksark.org/stockholm/aidsjouren/fragor_svar.htm

Sexuellt umgänge mellan två personer som inte är smittade innebär ingen risk för hivinfektion. Risken per samlag med en hivsmittad beräknas till 0,1 % - 0,3 % för den som blir påsatt vid ett analt samlag och 0,03 % för den som sätter på, 0,08 % - 0,2 % för kvinnan och 0,03 % - 0,09 % för mannen vid ett vaginalt samlag, 0,9 % vid sprutdelning och 0,3 % vid stick- och skärskador inom sjukvården. Risken vid oskyddat munsex förefaller lägre än vid vaginala samlag.

• Anonym (mer uppgifter)
    Mandi74 skrev 2009-10-04 17:44:17 följande:
    Varför är de med en man som du inte litar på överhuvudutaget? Och varför har du oskyddad sex med honom om du är så rädd?Vad är det som får dig att tro att han har HIV?
    Fråga 1 och 2 är liksom så dags nu att ställa. Fråga 3, beror ju på att hon läst om symptom som man kan få (och som hon fått).
  • Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2009-10-04 17:42:59 följande:
    Det här är från wikipedia, så hur tillförlitligt det är vet jag inte.sv.wikipedia.org/wiki/HIV Där står det att risken är ca 0.1 procent dvs 10 av 10 000 för en kvinna att bli smittade vid ett samlag med en man som har HIV.
    Tack för länken :) Det vore ju sådan himla otur när jag bara haft sex med honom två gånger. Det låter osannolikt *hoppas*
  • Anonym (test)

Ingen kan nog svara, du får gå och testa dig när det går. Tror det tar ett litet tag. Det bör framhållas att i västvärlden kan man utan tvekan leva ett ganska normallångt liv (inte normalt dock) trots att man är HIV-smittad. Utvecklingen med bromsmediciner m m har gått framåt.

• Rondellen

Jag tror inte risken är så stor. Att få svamp efter sex är ganska vanligt om man har haft "häftigt" sex. Däremot borde du ju ha skyddat dig av andra skäl som vi inte behövar ta upp här. Testa dig för HIV om du vill lugna ned dig. Det kommer dock dröja några månader innan du akn göra det för inkubationstiden. Som andra påpekat innan så är risken för HIV mkt liten. Inte ens om man har vaginalt samlag med någon som HAR hiv är det givet att man smittas.
    Testa dig dessutom för andra könssjudomar, det om två-tre veckor, med tanke på inkubationstiden. Klamydia kan du få helt utan symptom. Det fick jag, och det upptäcktes att jag ahde det av en slump. Nu fem år senare när jag försöskt bli gravid fick jag utomkveds vilket troligtvis är efter ärren som klamydian ger på äggledarna. Får du antibiotika snabbt mot det så bör du kunna slippa den typen av men. Testa dig så fort du kan! Lycka till!

• Anonym (Ångest)
    Mandi74 skrev 2009-10-04 17:44:17 följande:
    Varför är de med en man som du inte litar på överhuvudutaget? Och varför har du oskyddad sex med honom om du är så rädd? Vad är det som får dig att tro att han har HIV?
    Jag litade på honom då. Jag tyckte att han verkade ha alla möjliga fantastiska egenskaper och trodde att han skulle bli min pojkvän. Jag hade varit ensam i två år. Men efter andra gången hörde han inte av sig och ja, jag var patetisk och missbedömde.

Då litade jag på honom när han sa att han inte hade haft oskyddat sex sedan i januari och att han lämnade blod kontinuerligt. Nu litar jag inte på honom eftersom han sa det där med att "Hiv smittar genom blod!" och "Då hade jag väl haft symtom" och eftersom han inte hörde av sig efter två gånger, vad jag vet kan han vara en player det vet jag ju inte.

Jag är orolig för HIV med tanle på att mina symtom stämmer in.
  • Anonym (Ångest)

Anonym (mer uppgifter) skrev 2009-10-04 17:45:59 följande:

Här är uppgifter tagna från Noaks Ark www.noaksark.org/stockholm/aidsjouren/fragor_... Sexuellt umgänge mellan två personer som inte är smittade innebär ingen risk för hivinfektion. Risken per samlag med en hivsmittad beräknas till 0,1 % - 0,3 % för den som blir påsatt vid ett analt samlag och 0,03 % för den som sätter på, 0,08 % - 0,2 % för kvinnan och 0,03 % - 0,09 % för mannen vid ett vaginalt samlag, 0,9 % vid sprutdelning och 0,3 % vid stick- och skärskador inom sjukvården. Risken vid oskyddat munsex förefaller lägre än vid vaginala samlag.
    Det låter ju som jag har chans att klara mig. Tack! *hoppas*
  • Rondellen

Fast dian symptom är ändå ganska generella. Det är viktigt att tänka på. Alltså det är inga OVANLIGA symtom du fått. Ta det lugnt. Testa dig för annat skräp han kan ha kommit med.

Svar på tråden Har jag hiv? Jätterädd