• k girl

Risotto är INTE ris med köttfärs och gröna ärter!

Låt oss reda ut någonting en gång för alla.
    En risotto är en italiensk krämig risrätt som görs på ett rundkornigt ris som tillagas med schalottenlök, vitt vin, buljong, riven ost och eventuella smaksättare - svamp, skaldjur, grönsaker.

Risotto är INTE pilaffris (dvs vanligt ris som kan kokas med lök, buljong och smaksättare).

Risotto är DEFINITIVT INTE pytt-i-panna-ris som görs genom att blanda vanligt Uncle Ben-ris med köttfärs, majs, gröna ärtor och paprika. Det är ett töntigt påhitt av skolbespisningspersonal som tydligen håller sig kvar från sjuttiotalet eller något.

Ok?

• Svar på tråden Risotto är INTE ris med köttfärs och gröna ärter!
  • bakeacake

haha va? finns de dom som tror det? seriöst?

• MrsAssault

När jag blandar ris med lök, paprika, ärtor och tonfisk kallar jag det risotto. Pinigt.

(fast jag vet att det är något helt annat)

• PortobelloRoad

Urk! Nu blev jag påmind om skoltidens så kallade risotto . Håller med om att den inte är någonting i jämförelse med risotto i verklig mening ...

• 071001

Men skolans sk höns-risotto med currysås var allt bra smaskens iaf!!

• Sencha
    Bara av nyfikenhet... Ibland slänger jag ihop en risrätt av ris, lök, ärtor, räkor, majs, kryddor, och ev creme fraiche el turkisk yoghurt. (Enkla saker att slänga ihop när man har hand om barnen.) Jag vågar dock inte kalla det risotto, just för att jag sett en massa påpekanden av detta slag. Och det är väl skitsamma vad det ska kallas - men det underlättar med ett namn. Vad borde jag kalla det?
    0401 & 0807
  • PortobelloRoad
    071001 skrev 2009-10-04 20:17:51 följande:
    Men skolans sk höns-risotto med currysås var allt bra smaskens iaf!!
    Vilken skola gick du på? ...och curry?...vi fick bara ris med för myckert ärtor och en och annan tärnad paprikabit vad jag vill minnas. Inte ätbart kan tilläggas.
  • bakeacake

risgucka.. :P

Sencha skrev 2009-10-04 20:18:50 följande:
    Bara av nyfikenhet... Ibland slänger jag ihop en risrätt av ris, lök, ärtor, räkor, majs, kryddor, och ev creme fraiche el turkisk yoghurt. (Enkla saker att slänga ihop när man har hand om barnen.) Jag vågar dock inte kalla det risotto, just för att jag sett en massa påpekanden av detta slag. Och det är väl skitsamma vad det ska kallas - men det underlättar med ett namn. Vad borde jag kalla det?
  • Sencha
    071001 skrev 2009-10-04 20:20:14 följande:
    Sencha, ris-röra?
    Ja, förmodligen

För övrigt vet jag inte om vi nånsin fick något benämnt risotto i skolan. Men hemma var det med svamp, lök och korvslantar
    0401 & 0807
  • 071001

I Tensta, PortobelloRoad. Där var det ris, hönstärningar och currysås som serverades när det stod risotto på menyn. Skitgott!

(Jag vet vad en riktig risotto är ifall ts tror att jag är alldeles tossig nu)

Svar på tråden Risotto är INTE ris med köttfärs och gröna ärter!