du som har pco, kunde du få barn?
har varit på undersökning och ska på vidare kontroll ifall jag har pco
du som har det, har du haft svårt att få barn eller inte kunnat få alls?
hur allvarligt är det med pco? nån som kan upplysa mig?
har varit på undersökning och ska på vidare kontroll ifall jag har pco
du som har det, har du haft svårt att få barn eller inte kunnat få alls?
hur allvarligt är det med pco? nån som kan upplysa mig?
Jag har pcos men blev oplanerat gravid efter att ha slarvat med p-piller. Det är nog olika hur svårt man kan ha att bli gravid. Det är ganska vanligt med pco ca 5-10% av alla kvinnor sägs ha det.
www.pco-s.com/index.html här finns mkt information om pco/pcos
ska kolla in länken, tack för svar
fler?
jag har pco och min dotter är nu 17veckor, det jag gjorde för att bli gravid var att gå net i vikt (var mycket överviktig tidigare)
Jag fick utredning för cirka 3 år sen och det visade sig att jag hade pco-s. Läkaren då gav mig 50/50 procents chans att kunna bli gravid på egen hand. Jag blev rätt nedslagen av det och har sen dess förberett mig på att vägen till en graviditet skulle bli en jobbig resa. Så ville vi bli gravida i år och planerade att börja försöka mellan Juli-Augusti. Jag tänkte för säkerhets skull sluta med p-piller redan i mars för att min kropp skulle hinna återhämta sig och för att se om min mens ev. kunde bli regelbunden (har aldrig i mitt liv haft regelbunden mens, så där fattade jag också att något var knas och det var därför jag började gå på utredning) Och så ville jag börja kolla om jag hade någon som helst ägglossning.
Hur som helst kom en mens, eller avslutningsblödning eller jag vet inte vad jag ska kalla det, kom en stund efter att jag slutade med p-piller. Sedan kom början av Juni och ingen mens kom och jag blev så trött och nedstämd för jag trodde verkligen att min kropp skulle jäklas med mej, men inte, utan i maj hade vi på något magiskt sätt lyckats göra allt rätt helt ovetandes och jag hade blivit gravid utan minsta ansträngning. Vi hade inte ens försökt pricka äl (eftersom jag inte vet när jag har någon)
Jag blev galet chockad och glad. Så med det här vill jag bara säga att även om man får beskedet om pcos så får man försöka se framåt och försöka vara positiv. Det behöver inte bli en jävlig resa, det kan bli svårt men det finns bra hjälp att få med stimulering om man har pco. Och så finns det faktiskt många som lyckas bli gravida "som vanligt av sej själva" också. Så det är absolut inget slut bara för att man har pcos, bara en "egenskap" som var 5:e kvinna har.
Men det är bra att du får gå på utredning för har du pco så finns det dokumenterat och du kan få snabb och adekvat hjälp direkt om du söker om ni inte lyckas bli gravid på egen hand.
Lycka till iaf ts, och kom igåg att pco inte behöver betyda att det blir svårt! Se positivt och framåt! Klart du ska få ditt barn, med eller utan hjälp! =)
Om man har Pcos, får man hjälp utan vidare med att få barn då eller vad har dom för krav?
puffar lite för min tråd ifall ifall nån mer som kan svara ser den
Det är väligt olika från klinik till klinik hur "lätt" eller svårt man har att få hjälp. Men med en fastställd diagnos får man hjälp snabbare om man börjar försöka (i mitt fall tog förra förhållandet och bebisförsök slut i samband med diagnosen).
PCO i sig är inget ovanligt, det betyder bara att många ägg mognar. Det behöver inte betyda att man har en ägglossnings störning, även om de ofta går hand i hand.
Det är väldigt individuellt hur mycket hjälp man behöver för att lyckas bli gravid. Vissa blir på egen hand, några blir hjälpta av att gå ner i vikt, vissa klarar sig med Metformin (som läkarna inte är säkra på varför det hjälper), en del måste gå vidare till Pergotime (som stimulerar ägglossningen) och en del ännu måste till IVF.
I mitt fall räckte metformin, och jag har ingen som helst spontan ägglossning. Sitter för tillfället med 29 dagar kvar till BF och längtar så efter att äntligen få träffa min bebis.
GussanGos:
min läkare sa att för PCO:are så funkar kroppen ofta en eller två ÄL efter p-pillerstopp, av bara farten för att den har blivit så van att göra det medans man åt pillren, alltså kan man ha tur och lyckas utan hjälp
GRATTIS!
det är så skönt att FL finns så man kan ställa frågor när det är någonting man undrar, det finns nästan alltid någon som har svaren.
Tack wingtear för svar.
Man kan ju alltid hoppas att jag inte har detta men om jag har så hoppas jag det hjälper med de medel som finns för att ge ägglossning en skjuts och så vidare.