• laga mat

aupair USA

Min dotter som är 18 år vill åka till USA och jobba som aupair. Är det någon som har erfarehet av detta och kan tispa om vilken agentur man skall välja, vad man skall akta sig för osv... Alla tips mottages tacksamt

• Svar på tråden aupair USA
  • Simfot

Jag har varit aupair i USA från mars 08 - mars 09. Det finns ju några olika agenturer att välja mellan, själv valde jag Cultural care. Har hört många klagomål om dom men jag har varit jättenöjd med dom, även mina vänner jag fick i USA som åkte med dom har varit nöjd.

Nått som är viktigt tycker jag är att verkligen tänka igenom vad för typ av familj man vill bo hos, hur många barn, hur gamla dom ska vara. Vart i USA man vill bo. Det är bättre att fundera ut det innan så man verkligen kan få den rätta familjen och inte ta första bästa bara för att man vill komma iväg på en gång. Jag kom till en jättebra familj, dock var det nummer två jag pratade med men dom kändes rätt.

Ofta kan man specificera sig vart man vill bo, och många väljer typ Kalifornien men jag tycker att det är bättre att vara öppen för allt, själv var jag egetnligen inte så sugen på New York området men jag hamnade i New Jersey 30 min utanför NYC och jag trivdes jättebra.

Är det några andra speciella frågor? Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta haha, men det är bara att fråga.

• laga mat
    Simfot skrev 2009-10-06 21:17:23 följande:
    Jag har varit aupair i USA från mars 08 - mars 09. Det finns ju några olika agenturer att välja mellan, själv valde jag Cultural care. Har hört många klagomål om dom men jag har varit jättenöjd med dom, även mina vänner jag fick i USA som åkte med dom har varit nöjd. Nått som är viktigt tycker jag är att verkligen tänka igenom vad för typ av familj man vill bo hos, hur många barn, hur gamla dom ska vara. Vart i USA man vill bo. Det är bättre att fundera ut det innan så man verkligen kan få den rätta familjen och inte ta första bästa bara för att man vill komma iväg på en gång. Jag kom till en jättebra familj, dock var det nummer två jag pratade med men dom kändes rätt.Ofta kan man specificera sig vart man vill bo, och många väljer typ Kalifornien men jag tycker att det är bättre att vara öppen för allt, själv var jag egetnligen inte så sugen på New York området men jag hamnade i New Jersey 30 min utanför NYC och jag trivdes jättebra. Är det några andra speciella frågor? Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta haha, men det är bara att fråga.
    Hej, Tack för dina svar..Det är svårt att veta vilak frågor man skall ställa också..det här med försäkring då?? ingår det i priset?
    Om man nu skall välja någonstans att bo, är ju också svårt, när man inte kan något om landet..jag själv har varit i New Jersey (NU) samt i San Fransisco, emn det endast i jobbet...Hon är 18 och vill väl ha lite roligt också, så det får inte vara en sömning håla någonstans...
    Får man den hjälpen via Culture Care? det är den agenturen som hon har träffat än så länge...
  • Simfot

Ja en basförsäkring ingår men du kan köpa till en tillägsförsäkring som jag tror alla gör. Sedan kan man välja till en sportförsäkring också. Somsagt jag valde till alla försäkringar som gick. Jag behövde dock bara använda försäkringen en gång och behövde bara betala 20 dollar av 150 ungeför. Här kan du kolla in priser:

www.culturalcare.se/howto/priser.aspx

Jo precis det kan vara svårt att välja vart man vill bo så därför kan det ju vara smart att vara lite öppen och sedan när man får en matching med en familj kan man kolla upp vart dom bor och bor dom ute i buschen är det bara tacka nej. Det bor många värdfamiljer runt NYC och då kan man ju åka in dit och ha kul på helgerna. Jag blev först matchad med en familj som bodde i en liten håla så det blev inget av med dom. Det bästa är ju att prata med kontaktpersonen på Cultural Care och säga vad hon vill så borde dom hjälpa henne med det.

• Aasa

Jag vill bara kika och och skrika ett stort NEJ till Cultural Care Au Pair. Jag var i USA oktober 05-06. Efter fem månader behövde jag byta familj och Cultural Cares första och egentligen enda förslag var att jag skulle avbryta och åka hem. Kände mig så sviken och lurad av all reklam. Till slut, efter att ha behövt hota med kontakter så fick jag en ny familj, som jag inte var nöjd med, men fick stå ut med. Tjurskallig som man är.

Tyvärr jättebesviken på Cultural Care...

• Simfot
    Aasa skrev 2009-10-07 11:16:06 följande:
    Jag vill bara kika och och skrika ett stort NEJ till Cultural Care Au Pair. Jag var i USA oktober 05-06. Efter fem månader behövde jag byta familj och Cultural Cares första och egentligen enda förslag var att jag skulle avbryta och åka hem. Kände mig så sviken och lurad av all reklam. Till slut, efter att ha behövt hota med kontakter så fick jag en ny familj, som jag inte var nöjd med, men fick stå ut med. Tjurskallig som man är. Tyvärr jättebesviken på Cultural Care...
    Ja det finns många som har haft problem med CC men somsagt det finns många som har problem med andra agenturer också tyvärr. Tråkigt det som hände dig, så ska det ju inte vara. Det är ju så viktigt att vara i en bra familj.
  • Bellisss

Jag åkte med culturalcare, kom hem för ett halvår sen och allting gick jätte bra.. kom till en jätte bra familj i san francisco. men tyvärr längtade jag hem väldigt mycket så jag åkte hem efter fem månader, o det va inga problem.

Jag valde att jag bara ville komma till Californien och det gick bra ( hade helst velat komma till Los angeles men då kände jag att familjen va viktigare än stad så länge det va i cali.).. Man ska vara noga med familjen man väljer, att man verkligen känner att det är rätt, att man får en bra kontakt med dom i telefonen o mail o sånt. Min familj tog verkligen emot mig som en i familjen så det kändes skönt. Jag tog hand om en bebis och en 3 åring så det va rätt mycket jobb o långa dagar. Jag hade vänner som tog hand om äldre barn som bara jobbade en stund på morgonen o sen på eftermiddan när deras barn kom hem från skolan. sedan hade dom ju andra sysslor med. Min familj reste mycket och jag fick följa med dom på alla resor, ex hawaii, arizona, nevada m.m

Culturalcare har en försäkring som låg runt 5000 nånting som täckte nästan allt. Kommer inte ihåg så mycket men dom ger en massa information.

hoppas det går bra :)

• Simfot
    Bellisss skrev 2009-10-08 17:10:19 följande:
    Jag åkte med culturalcare, kom hem för ett halvår sen och allting gick jätte bra.. kom till en jätte bra familj i san francisco. men tyvärr längtade jag hem väldigt mycket så jag åkte hem efter fem månader, o det va inga problem. Jag valde att jag bara ville komma till Californien och det gick bra ( hade helst velat komma till Los angeles men då kände jag att familjen va viktigare än stad så länge det va i cali.).. Man ska vara noga med familjen man väljer, att man verkligen känner att det är rätt, att man får en bra kontakt med dom i telefonen o mail o sånt. Min familj tog verkligen emot mig som en i familjen så det kändes skönt. Jag tog hand om en bebis och en 3 åring så det va rätt mycket jobb o långa dagar. Jag hade vänner som tog hand om äldre barn som bara jobbade en stund på morgonen o sen på eftermiddan när deras barn kom hem från skolan. sedan hade dom ju andra sysslor med. Min familj reste mycket och jag fick följa med dom på alla resor, ex hawaii, arizona, nevada m.m Culturalcare har en försäkring som låg runt 5000 nånting som täckte nästan allt. Kommer inte ihåg så mycket men dom ger en massa information. hoppas det går bra :)
    Jag tog hand om äldre barn, 5 och 9 år. Och dom gick i skolan varje dag 8,30-15.00. Så jag jobbade bara en timme innan skolan och sedan var jag ledig hela dagen tills jag hämtade dom och jobbade fram till ca 19.00, beroende på när föräldrarna kom hem. Det var helt perfekt, dom flesta kompisar jag hade jobbade också liknande så vi kunde gymma, shoppa under dagen. Sedan var jag ledig varje helg, det var jätteskönt. Så jag tycker att man ska välja en familj där man är ledig på helgerna så man kan hitta på lite småresor under året. Men somsagt lita på magkänslan när man pratar med en familj och fråga allt man vill veta så man itne går och funderar på nått och inte vågar fråga.
  • laga mat

Tack för all information. Skall be min dotter titta på alla era svar.

Svar på tråden aupair USA