• Wicktoria

barn är inte välkomna till min fest!

Ska ha en trevlig bjudning med middag och alkoholhaltiga drycker hemma om 5v.

Hur ska jag respektfullt skriva i inbjudningskortet att barn inte är välkomna till denna tillställning? (då många av mina vänner har barn)

Min sambo som har överflöd av humor tycker vi ska skriva (barn och husdjur lämnas hemma) ;)
    Många av mina vänner skulle förstå och skratta, men jag tror vissa skulle ta mycket illa upp, därför vill jag givetvis inte skriva så.

Hur kan jag få fram att "ungavuxna" är givetvis välkomna? (syftar då på bekanta med barn som är 18 och äldre?)

Kan ju inte skriva "barn som inte kan dricka alkohol får stanna kvar hemma, men era barn som glatt dricker alkohol är välkomna"

Detta är ingen fyllefest jag ska ha, men vin kommer serveras till middagen, och jag har ingen lust att ha 10 småbarn i rummet bredvid som tittar Lejon Kungen, detta är en vuxenfest.

• Svar på tråden barn är inte välkomna till min fest!
  • dosed

Tycker din mans förslag var kul =) Men självklart ska ni inte skriva det om flera kommer ta illa upp. Kan du inte skriva något i stil med att ni vill ha en trevlig kväll vuxna emellan med god mat och gott vin och ni skulle uppskatta om barnen stannnade hemma denna kväll? Det är svårt..

• helott

Barn är underbara men denna dag vill vi fira med våra vuxna vänner. till expempel

• JBC
    helott skrev 2009-10-05 16:17:01 följande:
    Barn är underbara men denna dag vill vi fira med våra vuxna vänner. till expempel
    Det mycket bra!
  • DropDeadUgly

På vår bröllopsinbjudan skrev vi bara att vi önskar en barnfri fest. Kort koncist och enkelt.

• Mamsingen

Vi skrev "Åldersgräns 18 år".

• yodi
    helott skrev 2009-10-05 16:17:01 följande:
    tycker också att detta är ett mycket bra förslag :)
    då får man vara väldigt snarstucken om man ska ta det negativt.
  • kuddmys

Jag har skrivit "Bara vuxna denna gång".

• Plutteli

Tycker också nått i stil med "barn är underbara men denna gång vill vi fira med våra vuxna vänner" är bland det bästa. Om du skriver in menyn i inbjudan så kan de ju själva se också att vin kommer finnas under middagen å så och själva känna att det heller inte är lämpligt med barn där :)

• Colapolarn
    Mamsingen skrev 2009-10-05 20:54:40 följande:
    Vi skrev "Åldersgräns 18 år".
    Det tycker jag låter bra. Kort och konsist. Man ska väl inte behöva ha en lång utläggning om hur underbara barn är bara för att man vill ha en fest utan dem.
  • Grizelda

Jag tror det är bra att ha det lite "övertydligt" eftersom det annars lätt händer att folk "missar" informationen och tar med barnen ändå "ojdå, det såg inte vi, ja nu är det ju inget att göra åt, hehe". Jag hade därför börjat med den fina formuleringen "barn är underbara men..." som någon skrev här, och sedan fyllt på med något klämkäckt som "så släng dig på telefonen till närmsta barnvakt, och kom sedan hit och slå klackarna i taket". (lite överdrivet exempel, kanske . Ingen kan missa det, och ingen kan ta illa upp. Om du vill förtydliga att de över 18 är välkomna, så skicka en separat inbjudan till dem, så blir det inga missförstånd.

• Mrs Ray

Jag har lite av samma problem som du, ts... Vi har barn själva, en son på snart tre år och han ska vara hos farmor och farfar, eftersom jag längtat efter en barnfri fest ett tag nu. Inte för att vi ska dricka massor av sprit och partaja hela natten, utan för att det ska bli så skönt att inte behöva tänka på var man ställer saker så att inte ett litet barn kommer och välter ett rödvinsglas på mattan. Och för att det ska bli sklönt att de vuxna kan fokusera på varandra och för en gångs skull inte umgås bara kring barnen.

Men jag vet att vissa inte kommer att kunna skaffa barnvakt, vilket betyder att de inte kan komma. jag oroar mig för de där som kommer att fråga om det inte ändå är ok att de tar med sitt/sina barn...

• Wicktoria

Mrs Ray skrev 2009-10-07 17:20:59 följande:

Jag har lite av samma problem som du, ts... Vi har barn själva, en son på snart tre år och han ska vara hos farmor och farfar, eftersom jag längtat efter en barnfri fest ett tag nu. Inte för att vi ska dricka massor av sprit och partaja hela natten, utan för att det ska bli så skönt att inte behöva tänka på var man ställer saker så att inte ett litet barn kommer och välter ett rödvinsglas på mattan. Och för att det ska bli sklönt att de vuxna kan fokusera på varandra och för en gångs skull inte umgås bara kring barnen. Men jag vet att vissa inte kommer att kunna skaffa barnvakt, vilket betyder att de inte kan komma. jag oroar mig för de där som kommer att fråga om det inte ändå är ok att de tar med sitt/sina barn...
    Fick precis det samtalet av en bekant igår SUCK!
    Men jag stod på mig och sa att många har haft svårt att få barnvakt och jag sagt nej till dom också.
    När jag tänker efter är det jävligt fräckt att man frågar när det står att inga barn är välkomna!
  • Mrs Ray

Bra att du stod på dig! Jag ska försöka göra detsamma när det blir dags... Jag håller med om att det är fräckt att fråga.

Vi hade barnfritt bröllop och då var det några som blev lite sura för att de inte kunde få ta med sina barn trots allt. Men då sa jag att om inte våra egna syskon fick ta med sina barn så kunde vi förstås inte göra undantag för andra, det skulle ju kännas helt absurt.

det är lite som när man har bjudit in till middag eller mindre fest och folk ringer och frågar om de kan "ta med sig några kompisar". Firar man födelsedag och står för mat och vin vill man inte (inte jag i alla fall) ha en massa extra gäster som man inte känner.

• 071001

På vår senaste inbjudan stod det helt enkelt, om ni har barn uppskattar vi om ni ordnar barnvakt denna kväll. Underförstått, här ska det dansas och drickas drinkar till sent!

• Lyckosam

Vi var bjudna på ett bröllop i somras,där i inbjudan hade dom skrivit. "Givetvis så tycker vi att barn är alldeles underbara,men festen firar vi vuxet sällskap. Barn som ammar är däremot välkomna"

Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808,och ängeln Fredrika född 090526,död 090627
  • Wicktoria

Mrs Ray skrev 2009-10-08 11:42:52 följande:

Bra att du stod på dig! Jag ska försöka göra detsamma när det blir dags... Jag håller med om att det är fräckt att fråga. Vi hade barnfritt bröllop och då var det några som blev lite sura för att de inte kunde få ta med sina barn trots allt. Men då sa jag att om inte våra egna syskon fick ta med sina barn så kunde vi förstås inte göra undantag för andra, det skulle ju kännas helt absurt. det är lite som när man har bjudit in till middag eller mindre fest och folk ringer och frågar om de kan "ta med sig några kompisar". Firar man födelsedag och står för mat och vin vill man inte (inte jag i alla fall) ha en massa extra gäster som man inte känner.
    Absolut det ska du göra!!!
    Skulle bli fruktansvärt irriterad om jag löst det med barnvakt och att sedan någon annan tog med sina barn.
    Det är din fest och ibland måste man vara ett ego, vill du inte ha barn på din fest, så ska det inte vara några barn på din fest.
    :)
Svar på tråden barn är inte välkomna till min fest!