• Eisa

Förbinda vantar med varann via en garntråd

Dagispersonalen ba "Det ääär ju så bra när vantarna sitter ihop" när jag hade köpt vantar till sonen som inte sitter ihop.

Sen sa de "men det går ju bra annars också..."

Men jag såg i deras blickar att det inte alls gick bra annars, så nu har jag köpt en fucking nål och ett fucking garnnystan.

Hur gör man?

/Har inte sytt sedan syslöjden 1994 typ

• Svar på tråden Förbinda vantar med varann via en garntråd
  • La Lola

Varför vill de att de ska sitta ihop?

I fall sonen tar av sig de så hänger de kvar? Är det därför?

Isf skulle jag ha köpt såna där "minihängslen" för vantar. Bara att knäppa fast i jackan o vanten.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Lindreas

Äsch, varför ska de sitta ihop? Hm, konstigt. Men i alla fall. Mitt förslag är att du gör en snodd av garnet (du vet, vik dubbelt, sätt ena änden runt ett dörrhandtag eller liknande, snurra, snurra. snurra, vik dubbelt igen) och sen syr fast det i vantarna. Men det beror ju på vad det är för vantar också? Är de stickade?

• Eisa

Vantarna är stickade.

La Lola, jag har inte hunnit ner på stan för att köpa sånt och jag vill ha vantarna förbundna med varann tills imorgon, därav denna primitiva metod.
    Ja det är för att han tar av sig dem. Och jag hade förbundna vantar en gång förr och då var de lyriska och ba "de är sååå bra "

• TheMother

Klipper av tråden i lämplig längd, trär i garnet genom öglan i nålen och syr fast?

Nä, men alltså, är det stickade vantar så är det bara att välja ett ställe innanför mudden och trä igenom tråden och sen göra en dubbelknut.
    Är det tjockare vantar så kanske det finns så att man kan fästa i de små plastthakarna som sitter utanför? Om det finns såna vill säga.
    Annars är det nog bara att fästa i fodret innanför, lika som på stickade vantar...

• La Lola
    Eisa skrev 2009-10-05 18:42:24 följande:
    Vantarna är stickade. La Lola, jag har inte hunnit ner på stan för att köpa sånt och jag vill ha vantarna förbundna med varann tills imorgon, därav denna primitiva metod. Ja det är för att han tar av sig dem. Och jag hade förbundna vantar en gång förr och då var de lyriska och ba "de är sååå bra "
    De är för lata för att gå o leta efter vantar alltså.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • uniMog

Förutsatt att det är stickade vantar: Ta den fukking nålen och trä på den fukking tråden. Stick in den sabla nåljäkeln i en maska i nån av vanthel**tena och dra igenom dra en lagom lång tråd igenom (lämpligen så ungjäkeln får plats mellan vantarna utan att det blir tvångströja, vilket iof kan vara praktiskt för personalen...) och sen likadant i den andra helsikes vanten. Sen knyter du en knut. Hårt som fan. Gärna flera. Är du lite mån om hållbarhet så gör du snodden dubbel.

Eller så kan jag göra det mot femhundraspänn och en flaska amarone.  Det är säkert inte överpris

I can Cum Lauder
  • Tygtiiger

Skaffa vanthängslen istället. En garnända vante till vante kan ett påhittigt barn strypa sig i. Och upplys dagispersonalen om det, så slipper du sy

• Lindreas
    Pejgan skrev 2009-10-05 18:44:19 följande:
    Förutsatt att det är stickade vantar: Ta den fukking nålen och trä på den fukking tråden. Stick in den sabla nåljäkeln i en maska i nån av vanthel**tena och dra igenom dra en lagom lång tråd igenom (lämpligen så ungjäkeln får plats mellan vantarna utan att det blir tvångströja, vilket iof kan vara praktiskt för personalen...) och sen likadant i den andra helsikes vanten. Sen knyter du en knut. Hårt som fan. Gärna flera. Är du lite mån om hållbarhet så gör du snodden dubbel. Eller så kan jag göra det mot femhundraspänn och en flaska amarone.  Det är säkert inte överpris
    Ha! Du förklarade mycket bättre än jag gjorde. :P
  • Kya

jag dissar trådförbundna vantar, de hänger bara och slänger ändå.
    jag har köpt rejäla tumvantar, som räcker ända upp till armbågarna och är gjord i galon. de kan han aldrig slita av sig!

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • TheMother
    Lindreas skrev 2009-10-05 18:45:26 följande:
    Ha! Du förklarade mycket bättre än jag gjorde. :P
    Haha, mycket bättre än mig med
  • Eisa
    Tygtiiger skrev 2009-10-05 18:45:22 följande:
    Skaffa vanthängslen istället. En garnända vante till vante kan ett påhittigt barn strypa sig i. Och upplys dagispersonalen om det, så slipper du sy
    Hänvisar till inlägg 3.
  • Eisa
    Kya skrev 2009-10-05 18:48:13 följande:
    jag dissar trådförbundna vantar, de hänger bara och slänger ändå.jag har köpt rejäla tumvantar, som räcker ända upp till armbågarna och är gjord i galon. de kan han aldrig slita av sig!
    ja det är smart, men jag hittade inga när jag letade, får köpa såna sen kanske

tack för alla svar

men angående strypas till döds av garntråd, hur stor är risken för det när personalen trätt igenom tråden bakom barnets rygg och ut i armarna på jackan?

Min inutition som är ganska välutvecklad säger mig att min sons liv inte kommer nå sitt slut via garntråd mot strupe. Men ändå.
  • Himlan77

Fasen, det där var opedagogiskt! Man gnäller inte på barnen kläder i onödan så länge de har med sig det som behövs... Vad fasen, skit i snören på vantarna! Vissa dagar gör vi inget annat än går och letar efter vantar på förskolan jag jobbar, men det får man ta... Huvudsaken är väl att det finns vantar att ta på om det är kallt...
    Om jag vore som du skulle jag göra en riktigt tjock tråd och sätta i och precis så lång/kort att den räckte nedanför händerna ungefär när vantarna är av. Säkrast att de inte slänger för mycket heller, menar jag...

Svar på tråden Förbinda vantar med varann via en garntråd