• Sammet

Shaktimatta Spikmatta -Varför / Varför inte?

Jag vill veta era åsikter om Shaktimatta / Spikmatta.
    Hur använder ni den?
    Som avslappning? Är det verkligen avslappning att ligga på spikar?
    Har den hjälpt er till mindre ryggont, mot nackspärr, viktminskning, bättre sömn osv...?
    Hur ligger ni på den? Mage, Rygg, Sida, Står på den...

Jag vill ha massor av åsikter

• Svar på tråden Shaktimatta Spikmatta -Varför / Varför inte?
  • Sammet

Ingen som har NÅGON erfarenhet?
    Att den är vass det vet jag

• Skarpa

Jag ligger på rygg på min typ varje kväll innan jag ska sova. Spelar ingen roll hur uppstressad jag är, efter typ 5-10 minuter på mattan faller ögonen nästan ihop. Så då slumrar jag en stund på mattan innan jag lägger undan den och somnar helt.

Har hittills bara testat den mot spänningshuvudvärk, och då har den lindrat bra medan jag låg på den, men det mesta av värken kom tillbaka när jag inte låg på den längre.

Har hört en del som blir pigga av att ligga på mattan, så det kanske är olika hur man reagerar

Hur lång tid en minut är beror helt på vilken sida av toadörren man befinner sig.
  • Sammet

Skarpa: Tack! Det låter ju skönt att den ger sån avslappning så att du kan somna snabbt.
    Ligger du med bar rygg eller har du tunn tröja på dig?

• Skarpa

Jag ligger med bar rygg. Har gjort det från första början, för jag tyckte inte det kändes något alls när jag låg med tunn tröja

Jag brukar ibland ta morgonrocken på mig åt fel håll, så öppningen är i ryggen, för jag kan bli riktigt frusen när jag ligger på spikmattan.

Hur lång tid en minut är beror helt på vilken sida av toadörren man befinner sig.
  • miamaja30

Jag ligger på min spikmatta varje dag,gärna två gånger per dag nu när man är gravid i v.31,och är extra trött. Jag ligger på rygg,med ett nattlinne på mig.Jag somnar efter ca 5-10 min och kan sova ca 45-60 min,det är så avslappnande. Jag har en wiplaschskada och fibromyalgi oxå. Jag har försökt att ligga naken,men det är för smärtsamt. Men jag tycker att den är kanon,jag blir piggare efteråt och mera avslappnad. Lycka till!/ Mia

• Sammet
    miamaja30 skrev 2009-10-06 09:50:30 följande:
    Jag ligger på min spikmatta varje dag,gärna två gånger per dag nu när man är gravid i v.31,och är extra trött. Jag ligger på rygg,med ett nattlinne på mig.Jag somnar efter ca 5-10 min och kan sova ca 45-60 min,det är så avslappnande. Jag har en wiplaschskada och fibromyalgi oxå. Jag har försökt att ligga naken,men det är för smärtsamt. Men jag tycker att den är kanon,jag blir piggare efteråt och mera avslappnad. Lycka till!/ Mia
    Tack för svar och grattis till graviditeten
  • Joico

Jag fick min idag.. FYFAN va ont det gör! Det bränner och svider som tusan! Jag har legat 5-6min utan att känt ett dyft av skönt, bara ont ont ont. Jag är besviken kanske har jag för bråttom och borde ligga längre, men det gör ju så oont

• Skarpa
    Joico skrev 2009-10-06 20:18:55 följande:
    Jag fick min idag.. FYFAN va ont det gör! Det bränner och svider som tusan! Jag har legat 5-6min utan att känt ett dyft av skönt, bara ont ont ont. Jag är besviken kanske har jag för bråttom och borde ligga längre, men det gör ju så oont
    Har du testat att ha en tunn tröja på dig?
  • Barcelona08

Tycker det är superskönt! Ligger på den ca varannan kväll (maken den andra kvällen) i sängen på rygg utan tröja och både han och jag somnar lätt på den, sååå avslappnande och blodgenomströmningen ökar enormt. Man känner hur det bultar och hur varm man blir om händer, fötter och kinder på bara några minuter.

Jag stuntar fullkomligt i om det finns vetenskapliga bevis eller ej för än det ena, än det andra - jag tycker det är SKÖNT!

• Joico

Jepp, då känns det ju ingenting..

Skarpa skrev 2009-10-06 20:40:44 följande:
    Har du testat att ha en tunn tröja på dig?
  • Sammet
    Joico skrev 2009-10-06 20:18:55 följande:
    "Övning ger färdighet" "Ska man vara fin får man lida pin" Jag har har också mest brännande erfarenhet, men har inte "stått ut" mer än 5 min. Man tror att man ska liksom domna bort och inte tänka på det vassa, men det känns ju hela tiden! Eller hur!
    Jag har försökt ligga en liten stund på mage och en liten stund på rygg utan tröja och sedan en lite längre stund med tunn tröja.
    Snart måste jag väl vänja mig...
    Barcelona08 skrev 2009-10-06 20:44:46 följande:
    Tycker det är superskönt! Ligger på den ca varannan kväll (maken den andra kvällen) i sängen på rygg utan tröja och både han och jag somnar lätt på den, sååå avslappnande och blodgenomströmningen ökar enormt. Man känner hur det bultar och hur varm man blir om händer, fötter och kinder på bara några minuter. Jag stuntar fullkomligt i om det finns vetenskapliga bevis eller ej för än det ena, än det andra - jag tycker det är SKÖNT!
    Kul att läsa om allas erfarenheter. De är verkligen olika
  • Joico

Har du legat på mage på spikmattan?!

Jag provade igen för en stund sedan, men det går inte.. jag svankar jättemycket så det blir en konstig ställning + att jag "hasar ner" så fort jag lagt mig vilket gör att huden hänger sig som på krokra på piggarna aj ajaj

Sammet skrev 2009-10-06 21:17:14 följande:
    "Övning ger färdighet" "Ska man vara fin får man lida pin" Jag har har också mest brännande erfarenhet, men har inte "stått ut" mer än 5 min. Man tror att man ska liksom domna bort och inte tänka på det vassa, men det känns ju hela tiden! Eller hur! Jag har försökt ligga en liten stund på mage och en liten stund på rygg utan tröja och sedan en lite längre stund med tunn tröja. Snart måste jag väl vänja mig...

Kul att läsa om allas erfarenheter. De är verkligen olika
  • Sammet

Usch ja! Det är det värsta när huden hänger sig på piggarna! Iiiih
    Jo jag ligger på mage en liten stund, men som sagt, det rör sig om 3-4 min och i sängen, så det är ju lite sviktande.

• Skarpa

Jag tycker också att det gör ont till en början, men sedan flyter liksom det onda ut och blir till ett härligt värmande brus, typ.

Klarar dock inte av att ha mattan för långt ner, för min rumpa är visst inte lika smärttålig som min rygg Har testat ligga på mage någon enstaka gång, men gjorde misstaget att vara utan bh då så jag har blivit lite avskräckt från det {#lang_emotions_sealed}

• Sammet

Skarpa: AJajaj, utan BH! Nä, så tålig är jag inte

Men jag har lite hull på magen och det dämpar väl lite också. Jag brukar få väldig kli på huden som legat mot spikmattan en liten stund efteråt.

• Joico

Imorgon ska jag ge det ett till försök.. Jag skulle gärna vilja komma flygande uppifrån och lägga mig på, istället för att sätta mig i slutet av mattan och bara lägga mig bakåt Men det kan nog bli aningen svårt, haha. Hur lägger ni er på mattan? Gissar att det inte finns så många sätt..
    Jag hade förväntat mig den sköna känsla man kan få när man blivit masserad

• Sammet
    Joico skrev 2009-10-06 22:45:30 följande:
    Imorgon ska jag ge det ett till försök.. Jag skulle gärna vilja komma flygande uppifrån och lägga mig på, istället för att sätta mig i slutet av mattan och bara lägga mig bakåt Men det kan nog bli aningen svårt, haha. Hur lägger ni er på mattan? Gissar att det inte finns så många sätt.. Jag hade förväntat mig den sköna känsla man kan få när man blivit masserad

Jag sätter mig med rumpan nära kortsidan av mattan och liksom rullar mig ner på mattan.
Svar på tråden Shaktimatta Spikmatta -Varför / Varför inte?