• Anonym (känslor)

overklighetskänslor, allt är konstigt just nu

för ett par veckor sedan började jag att få jättejobbiga känslor, det känns som att jag sitter i en bubbla och är avskärmad på nåt konstigt sätt.

jag tycker det är skrämmande och konstigt, får ångest och panikattacker pga overklighetskänslan.

jag vill ju känna mig närvarande men gör inte det.
    har läst att det här tillståndet går snabbt över.ibland på ett par minuter men jag har det dagligen..

finns det någon som vet hur man kan bearbeta bort dom olustiga overklighetskänslorna för jag orkar inte med att inte vara med i livet, det känns som att jag står utanför mig själv och tittar in-

• Svar på tråden overklighetskänslor, allt är konstigt just nu
  • Anonym (sök hjälp)

TS: Det låter jättejobbigt. Mitt tips är att du söker hjälp hos psykolog för det här problemet. Kolla med din vårdcentral om de har någon psykolog kopplad till sig som du skulle kunna träffa.

• Anonym (sök hjälp)

Hoppsan, skickade mitt svar lite för snabbt. Jo, jag tänkte också skriva att en psykolog kan hjälpa dig med din ångest och hjälpa dig i arbetet med hur du ska bearbeta de här overklighetskänslorna.

• Anonym (känslor)

Anonym (sök hjälp) skrev 2009-10-05 22:48:50 följande:

Hoppsan, skickade mitt svar lite för snabbt. Jo, jag tänkte också skriva att en psykolog kan hjälpa dig med din ångest och hjälpa dig i arbetet med hur du ska bearbeta de här overklighetskänslorna.
    tack för svar...ska ta upp detta med min psykolog....kan stress utlösa det här tillståndet?
  • Anonym (numera "bra")

har haft det likadant som du. För mig höll overklighetskänslorna i sig i ett par år. Fast inte hela tiden då förstås utan känslorna kom och gick. Jag vet egentligen inte idag vbad det berodde på eller varför de försvunnit. Har gått hos psykolog/kurator osv. Men det hjälpte inte nämnvärt mot de känslorna. Säger inte detta för at du skall bli nedslagen. utan för att berätta att man kan leva med känslornma fastän det är jobbigt

• Anonym (sök hjälp)

Anonym (känslor) skrev 2009-10-05 22:55:33 följande:

Anonym (sök hjälp) skrev 2009-10-05 22:48:50 följande:
    tack för svar...ska ta upp detta med min psykolog....kan stress utlösa det här tillståndet?
    Stress kan utlösa många reaktioner, men om just detta är relaterat till stress kan jag inte svara på. Panikångest är ju ofta en reaktion på en stressituation, men i det här fallet säger du att du får panikångest pga dina overklighetskänslor. Så, det du behöver prata med någon om är väl först och främst de känslorna.
  • Anonym (känslor)

Anonym (sök hjälp) skrev 2009-10-05 23:09:06 följande:

Anonym (känslor) skrev 2009-10-05 22:55:33 följande:
    Stress kan utlösa många reaktioner, men om just detta är relaterat till stress kan jag inte svara på. Panikångest är ju ofta en reaktion på en stressituation, men i det här fallet säger du att du får panikångest pga dina overklighetskänslor. Så, det du behöver prata med någon om är väl först och främst de känslorna.
    har gått hos psykolog ett år och pratat om ångesten o paniken men jag känner mig inte bättre för att jag gått där men nu har jag en ny kvinnlig psykolog som jag ska börja gå hos. hoppas det blir bättre med henne.
  • Anonym

äter du någon medicin?
    Vissa kan ju ge sådant här som biverkning..

• Anonym (känslor)
    Anonym skrev 2009-10-06 13:40:33 följande:
    äter du någon medicin?Vissa kan ju ge sådant här som biverkning..
    jaa jag äter zyprexa mot depp och panikångest och ritalin för jag har adhd.
    sen har jag sobril vid behöv.

jag tycker personligen att jag mådde mycket bättre innan jag började med alla meds men min omgivning tycker nog att jag är lugnare när jag medicinerar, det tråkiga är att familjen mår bra av att jag är lugn o sansad men jag själv upplever medicinen och biverkningarna som rena rama tortyren...
    vet inte hur många gånger jag åkt in till psykakuten pga dessa overklighetskänslor, har kännt att jag kommer att bli galen.
  • OFE

Anonym (känslor) skrev 2009-10-06 14:50:43 följande:

jaa jag äter zyprexa mot depp och panikångest och ritalin för jag har adhd. sen har jag sobril vid behöv. jag tycker personligen att jag mådde mycket bättre innan jag började med alla meds men min omgivning tycker nog att jag är lugnare när jag medicinerar, det tråkiga är att familjen mår bra av att jag är lugn o sansad men jag själv upplever medicinen och biverkningarna som rena rama tortyren... vet inte hur många gånger jag åkt in till psykakuten pga dessa overklighetskänslor, har kännt att jag kommer att bli galen.
    Känner igen mig totalt!
    Började däremot med att jag fick en oerhörd panikattack där overklighetskänslor är inräknad.
    Har haft detta i 2 månader nu ca. Mina panikattacker kommer inte längre för jag lärt mig att undankomma dom själv.
    Däremot är overklighetskänslorna kvar. Men dom har börjat domna bort sakta men säkert nu med. Jag försöker alltid komma på andra tankar när jag känner att en attack är på väg. Jag vet inte hur det ligger till med dig och om dom bara poppar upp från tomma intet. Men jag tror att du triggar igång dig själv som de flesta. Det är i dom lägena du ska tänka på att "Det är bara känslor" "detta dödar mig inte och jag kommer inte att bli galen". Det är tipsen jag har fått och kommit fram till mycket själv. Med en j*vla vilja så kom jag så gott som över dom.
    Vet ju itne hur framtiden ser ut heller men jag sitter just nu och väntar på en tid till KBT.
    Vet ju som sagt inte hur det ligger till men jag tror du klarar det också.
    Och JA! Det är lättare sagt än gjort. Men man får ge sig fan på det och aldrig gå in i en mer deppig period som jag nästan var nere i med.
    Tänk possetivt! Kom igång och gör saker som du brukar, ha roligt och försök att glömma att sakerna i ditt huvud överhuvudtaget hänt!

Det är mitt tips :) Lycka till!www.familjeliv.se/Forum-4-50/m47807469-1.html#
  • Anonym (Hemskt!)

Lider med dig! Jag hade det så under en längre tid, men mitt försvann efter att jag följde råden för ångest och depp i boken" Näring och mental hälsa". Jag blev mkt värre av en sorts medicin som jag dock snabbt slutade med. Bytte till en annan en period, men nu äter jag inga mediciner och har äntligen, tack vare bokens råd blivit kvitt den där äckliga overklighetskänslan...

Svar på tråden overklighetskänslor, allt är konstigt just nu