Hej!
Har en son på 2,5 år och en liten på 6 veckor. Själv har jag, med undantag för tröttheten efter själva förlossningen (pga den fysiska ansträgningen och blodbrist) varit piggare än jag varit som gravid. Så jag har inte direkt haft större problem med trötthet.. Visst får man lite sömnbrist och blir trött av det om man har en bebis som är pigg av sig (som min förste son) men jag led inte alls av det lika mycket som jag skulle gjort tidigare i livet, tänkte knappt på att jag var trött utan kunde ändå njuta av livet och att vara mamma. Denna gången har jag inte fått samma extra energiboost några veckor efter förlossningen, kanske beror på att jag har två barn och att man inte kan vila på dagarna nu, men lillen sover jättebra på natten så det är helt okej.
Amningen har gått jättebra för mig båda gångerna, men ont i brösten, det har jag verkligen haft den första månaden. Har inte fått sår tack och lov, men i början kändes det som sår när lillen sög. Hade ont med första barnet också i början men hade glömt det, eftersom det gick så smidigt sedan. Delammade första sonen i två år så jag gillade det verkligen, när det väl hade slutat göra ont. Brösten är också gigantiska i början, i a f för mig, och jag har haft mjölkstockning med feber tre gånger redan, men det blir också bättre med tiden.
Avslag har jag haft i 4-6 veckor, en månad bara med första barnet men då hade jag mer. Sedan kom mensen igång när första sonen bara var 6 veckor, kul :P denna gången höll avslaget i sig två veckor längre, men då var det bara som flytningar, inte så kul det heller för det luktar inte fräscht, men ändå. Har försökt undvika binda så mycket jag bara kunnat - i början försökte jag sitta med bar underkropp på en handduk då och då för att "lufta" och nu när det bara har varit som flytningar de sista veckorna har jag gått utan binda, för första gången fick jag problem både med skav av att alltid ha binda och med svamp eftersom det alltid var så tätt. Så det är ett tips, om du orkar hålla på att "lufta" osv.
Jag sprack lite båda gångerna, det var det jobbigaste, inte att spricka, det gick så snabbt och det kände jag knappt av just när det hände, men efteråt var det så svullet och ömt, gjorde ont både att stå, sitta och gå under kanske tre veckors tid. Det var ganska plågsamt tycker jag, men jag har tydligen lättare för att svullna än många andra, kanske du slipper det!
Nu mår jag nästan som vanligt igen, magen är inte lika platt som innan och brösten är större och lite ömma (går över det med), lungorna som varit "undantryckta" så länge känns lite svårare än innan att andas djupt med, det blir också som vanligt igen snart. Konditionen är sådär förtfarande pga det. Ärren är lite ömma, men sexlivet har kommit igång så smått och det är inget jag känner av när jag rör mig.