• PennyD

Nikotinabstinens -ingen ursäkt.

Själv kom jag till världen med en ofrivillig nikotinabstinens, hur plågsamt det var minns jag inte. Men jag behövde bara ta ETT festbloss som tonåring, och så var jag fast. Latent abstinens tror jag det kallas.

Jag är övertygad om att rökning hämmar fosterutvecklingen under en graviditet, och att den skadar barn som ammas av rökande mödrar. Den diskussionen är för mig ointressant.

Intressant är däremot den moraliska paradoxen som jag själv kom till insikt om när jag själv blev gravid.
    Jag kedjesnusade och rökte! Men som jag lovat mig själv, slutade jag i samma sekund som stickan visade positivt. Det var fruktansvärt! Värre än värst. Men jag klarade det, och har inte rökt eller snusat sedan dess.

Det som fick mig att klara det var just insikten om att detta abstinensens helvete som det för mig innebar att sluta röka/snusa, skulle jag förpassa till mitt barn, om jag inte valde att ta smällen själv. Därmed var valet lätt.

Hur farligt det är att lida av abstinens, rent fysiskt, det vet jag inte, men hur plågsamt det är fysiskt som psykiskt det vet jag, och den plågan ville jag skona mitt barn ifrån.

Jag har sett spädbarn med Nikotinabstinens, som inte längre suktar bröstet för närhetens skull. Det är helt sjukt.

Paradoxen är alltså: om inte JAG klarar av att sluta, varför skulle då mitt barn klara av det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-20 16:15
    Det borde stått "Abstinens -ingen ursäkt".

Inlägget berör samtliga abstinensbesvär.

• Svar på tråden Nikotinabstinens -ingen ursäkt.
  • Lyktan

Ja jag läste detta första gången du skickade länken...

Jag kan knappt kommentera det. Jag blev också fast efter ett bloss på en fest. Dock röker ingen av mina föräldrar eller släktingar. INgen jag kände rökte ändå blev jag fast direkt i 12 års ålder.
    Så där håller jag inte med.

Abstinens-ingen ursäkt.. säger du så till andra missbrukare också?

Applåd för att du slutade, fint! Det gjorde jag med min första.. 

• PennyD
    Lyktan skrev 2009-10-06 23:47:24 följande:
    Abstinens-ingen ursäkt.. säger du så till andra missbrukare också?
    Självklart. Den moraliska paradoxen går att applicera på samtliga abstinensbesvär.
  • 87an

Alla har olika starkt psyke. Dock tycker jag det är konstigt att det t.o.m står i boken från bvc att amma även om du röker. Så jag tror inte det handlar om röksug när barnen suktar efter bröstet. Jag tror att dom känner lukten av mjölk.

• Astarte

Jag tycker det blir fel när man resonerar som om det vore ett val man bara gör. Ska jag sluta eller inte? Vissa klarar att sluta och andra inte.

• Plutteli

Läskigt....

Tycker dock rökares ursäkt: "Det är inte ett val" är den lamaste av alla, SJÄLVKLART är det ett val, från dag 1! Ingen tvingar en att ta den första ciggen och ingen tvingar en att fortsätta förutom sin egen dumhet.

Självklart kan man fastna i beroende lätt även om ingen i omgivningen rökt osv. Men fakta är ändå att det är ännu lättare om man varit passiv rökare sedan fosterstadiet...

Tycker också det är märkligt att många rökare verkar tro att faran är över så fort ungen är ute och börjar röka igen.. SÅ ÄR DET INTE! Det är lika farligt för barnet att man röker även efter grav. Det ökar riskerna för lungproblem, cancer, PSD, allergier osv. VARFÖR gör man så? Hade cigg varit olagligt hade man blivit av med sina barn om man fortsatt eller tvingats gå på behandling, så som görs med alkoholister och knarkare.

• zanna80

Håller med, klart det är ett val! Har man inte tillräckligt med "starkt psyke" kanske man skulle vänta med att skaffa barn till det problemet är löst, för med tanke på allt som ett barn innebär är ett starkt psyke rätt bra att ha.
    Om man medvetet väljer att göra sitt barn illa (även om det ligger i magen) borde man tänka till med ev hjälp utifrån och få hjälp med sitt eller sina problem.

• lövet2
    PennyD skrev 2009-10-06 21:50:28 följande:
     Jag har sett spädbarn med Nikotinabstinens, som inte längre suktar bröstet för närhetens skull. Det är helt sjukt.
    Den här delen fattar inte jag! Ett spädbarn suktar efter bröstet för mjölkens skull - inte för närhetens skull. Alla ammade spädbarn kastar sig hysteriskt mot bröstet så fort det gått tillräckligt lång tid sedan förra amningen ...
    You know I wanted the same thing ...
  • Me o Mike

Jag måste fråga. HUR sjutton vet du att barnet du såg hade abstinens? Sa den det till dig? Eller skrev ner på en lapp?

• PennyD
    lövet2 skrev 2009-10-07 07:48:06 följande:
    Den här delen fattar inte jag! Ett spädbarn suktar efter bröstet för mjölkens skull - inte för närhetens skull. Alla ammade spädbarn kastar sig hysteriskt mot bröstet så fort det gått tillräckligt lång tid sedan förra amningen ...
    "Undvik rökning. Nikotin och andra beståndsdelar i tobaksröken går över redan till fostret och via bröstmjölken och luften till barnet.

God ventilation och normal luftfuktighet bör eftersträvas. Undvik luftfuktare.

Så kallade "högriskfamiljer" brukar få ytterligare råd. Med högriskfamiljer menas familjer där båda föräldrarna har eller ha haft mångårig behandlingskrävande allergi eller där en förälder och ett syskon har eller har haft svår allergisk sjukdom.

Vid behov av tillägg de första lednadsmånaderna bör man undvika mjölkbaserade tillägg. Fråga på barnavårdscentralen
    Undvik jordnötter under amningen
    Introducera smakportioner enligt rekommendationer från BVC.
    Undvik pälsdjur i hemmet före tre års ålder.
    Till sidans början
    Nikotin och rökning
    Om du röker kan du behöva amma oftare p.g.a. att nikotinet inverkar negativt på de mjölkbildande hormonerna. Bröstmjölkens smak och lukt förändras till det sämre. "Rökig" mjölk är ändå oftast bättre än ingen bröstmjölk alls! Barn till rökande mammor kan vara skrikigare och oroligare innan mjölken kommit igång riktigt på grund av nikotinabstinens. Illamående, oro och/eller diarré hos barnet är symtom på för mycket nikotin.

Barn och nikotin
    Många barn börjar "röka" tidigt, dvs tvingas till passiv rökning. Rökningen är jämförbar med riktigt missbruk. Det finns ca 4 000 skadliga kemiska ämnen i tobak och flertalet är allergi och cancerframkallande. Det har den här inverkan på ditt foster och ditt barn:

- Kolmonoxid och vätecyanidkväve blockerar andningsenzymer vilket gör att andningsluften innehåller mindre syre
    - ¾ av röken från en cigarett går direkt ut i luften och innehåller högre halter av skadliga ämnen = passiv rökning!
    - Barn är känsligare än vuxna för passiv rökning
    - Lägre födelsevikt
    - Missfall
    - Missbildningar, t.ex. läpp -gomspalt
    - För tidigt födda barn
    - Förlossningskomplikationer
    - Plötslig spädbarnsdöd 30-50% högre risk
    - Svårare att amma. Därför är det viktigt att stötta en rökande mamma så hon får en lyckad amning. Rökig mjölk är oftast bättre än ingen bröstmjölk alls
    - Kvinnor som ammar och röker mer än 20 cigaretter om dagen har barn som visar nikotinförgiftningssymtom: blekhet, skrikighet, ängslan, sänkt aptit
    - Oftare övre luftvägsinfektioner och allergier
    - Kortare slutlängd och vikt. Nedsatta prestationer i skolan
    - Leukemirisken fördubblad
    - Lungcancer på lång sikt p.g.a. passiv rökning
    - Barnen blir ofta rökare

www.nll.se/webb/Opererande-specialiteter/Kvinnosjukvard-Sunderbyn-/BB-webben-Sunderbyn/Pa-BB/Amning/"
Svar på tråden Nikotinabstinens -ingen ursäkt.